16 882 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Dra om kopparrör själv?
Ja, den där filmen är fin.
- Dra "Invändiga" rör (fast de ligger ju utvändigt, men han drar de invändigt i rummet, lustigt ordval)
- "Av och påstängningsbitar" (varför inte säga ventiler, jag menar ska man göra en film, varför inte använda rätt ord).
- "Kapa rören med bågfil" (det skulle inte jag göra, det blir ju skapligt med grader o skräp i röret).
- Rörtänger/polygrip på kromade delar (blir inte snyggt).
- Varför inte bocka upp rören till handfatet istället för 90gr vinkel.
Jaja, rätt OT men det där kändes ju långt värre än Timell.
- Dra "Invändiga" rör (fast de ligger ju utvändigt, men han drar de invändigt i rummet, lustigt ordval)
- "Av och påstängningsbitar" (varför inte säga ventiler, jag menar ska man göra en film, varför inte använda rätt ord).
- "Kapa rören med bågfil" (det skulle inte jag göra, det blir ju skapligt med grader o skräp i röret).
- Rörtänger/polygrip på kromade delar (blir inte snyggt).
- Varför inte bocka upp rören till handfatet istället för 90gr vinkel.
Jaja, rätt OT men det där kändes ju långt värre än Timell.
http://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-15r-utv-m26-utv/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-15/?select=true
Om du vill återanvända blandarfästet
Ventilerna skall monteras innan duschkabin enligt regelboken i ditt fall på rören till blandarfästet, övergångarna passar i fästet. Ansl slangen till kabinen bör ha vinkel anslutning från fästet från väggen så slangen hänger neråt och avlastas.
mvh
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-15/?select=true
Om du vill återanvända blandarfästet
Ventilerna skall monteras innan duschkabin enligt regelboken i ditt fall på rören till blandarfästet, övergångarna passar i fästet. Ansl slangen till kabinen bör ha vinkel anslutning från fästet från väggen så slangen hänger neråt och avlastas.
mvh
Du skriver "Om du vill återanvända" , det är inte nödvändigt trodde det var enklast, så nu blir ju min fråga, om jag inte sätter blandarfästet där, hur gör jag då? Kan jag bara sluta med rören och sätta på ventiler, och sedan slang?
En fråga kring kopparrören också, när jag ska göra 90 graders "svängar" så köper jag en vinkelkoppling, det förstår jag, men när jag bara vill ha "lite" vinkel för att komma lite närmare taket etc, hur gör jag då? Kan man böja "lite" själv utan specialverktyg?
En fråga kring kopparrören också, när jag ska göra 90 graders "svängar" så köper jag en vinkelkoppling, det förstår jag, men när jag bara vill ha "lite" vinkel för att komma lite närmare taket etc, hur gör jag då? Kan man böja "lite" själv utan specialverktyg?
Då ska jag åka och köpa en "rörbock" imorgon. Ser att Jula har en "kraftig" för 499:- är kanske lika bra att satsa på det. Frågan som jag dock gärna tar emot svar på under kvällen ;-) är hur jag ska avsluta rördragningarna, dels vid den kommande duschkabinen och även till den kommande tvättbänken. Jag var ju inne på att man skulle sätta blandarfäste, men det kanske man inte behöver? kan jag dra rören rakt ner, sätta en ventil och sedan ansluta vidare därifrån? Eller är risken att rören inte sitter tillräckligt stabilt utan ett fäste? Berätta för mig hur ni skulle gjort 
Något annat jag bör köpa när jag är iväg? På listan står just nu:
*Rörbockare
*Röravskärare (måste klara 22mm)
*Kopparrör (Ska det vara "halvhårda" eller vad ska de heta?)
*Klämringskopplingar (skarvar)
*T-klämringskopplingar 22-15-22, 15-15-15
*Klämringskopplingar 90 graders (Behövs det när jag köper bockverktyg? Gissar att det blir bättre med färdiga böjar?)
*Stödhylsor om det inte ingår i ovan.
*Ventiler (Ballofix)
*Lämpliga klammers för att fästa rören på väggen och i taket.
Det är väl bara vid kopplingen till ballofixen som jag behöver täta med gängtape? Klämringskopplingarna behöver inte tätas?
Anslutningsslangar tänkte jag köpa när jag köper kabinen så jag vet att de säkert passar (eller är det given standard på alla?)
Som vanligt tusen tack för alla råd redan i förväg och en trevlig helg på er alla!
Något annat jag bör köpa när jag är iväg? På listan står just nu:
*Rörbockare
*Röravskärare (måste klara 22mm)
*Kopparrör (Ska det vara "halvhårda" eller vad ska de heta?)
*Klämringskopplingar (skarvar)
*T-klämringskopplingar 22-15-22, 15-15-15
*Klämringskopplingar 90 graders (Behövs det när jag köper bockverktyg? Gissar att det blir bättre med färdiga böjar?)
*Stödhylsor om det inte ingår i ovan.
*Ventiler (Ballofix)
*Lämpliga klammers för att fästa rören på väggen och i taket.
Det är väl bara vid kopplingen till ballofixen som jag behöver täta med gängtape? Klämringskopplingarna behöver inte tätas?
Anslutningsslangar tänkte jag köpa när jag köper kabinen så jag vet att de säkert passar (eller är det given standard på alla?)
Som vanligt tusen tack för alla råd redan i förväg och en trevlig helg på er alla!
Jag tror du ska satsa på 90 graders klämringskopplingar trots rörbocken, det kan vara en liten konst att få böjen precis där man vill ha den med bockverktyget.
Halvhårda eller hårda kopparrör, se till att ditt rörbock är för samma rörtyp.
Tekniskt sett behöver du inte ett blandarfäste, så det är väl mest en smaksak. Finns det inga andra planer än en duschakabin så hade jag nog skippat ett blandarfäste.
Halvhårda eller hårda kopparrör, se till att ditt rörbock är för samma rörtyp.
Tekniskt sett behöver du inte ett blandarfäste, så det är väl mest en smaksak. Finns det inga andra planer än en duschakabin så hade jag nog skippat ett blandarfäste.
Går rören till blandarfästet upp till tak går det att flytta över fästen och rör till andra sidan, övergångarna jag länkade brukar jag sätta i blandarfästet med vinkelventil i övergången, men länkade två ventiler som kapas in på rören ovanför fästet. Tröttnar man på kabinen så kan man sätta en blandare där istället, fästet finns ju där.
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-i-vinkel/?select=true Monteras i övergången som kabinens slangar ansluts emot.
mvh
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-i-vinkel/?select=true Monteras i övergången som kabinens slangar ansluts emot.
mvh
Hm, det var helt klart svårare att dra koparrör än att lägga avlopp
Har inte kommit så lång ännu, men har en sån där fråga som jag egentligen känner att jag vet svaret på, men inte vill ha det svaret... Hur känsligt är det om rören sitter "i spänn"? Jag tvingar nämligen ner de lite mot väggen där jag borde försöka göra en liten "bock" för att komma närmare väggen. Jag tyckte det var svårt att bara bocka "lite" när man sedan ska få det rakt igen, om ni förstår hur jag menar. (alltså två bockar åt varsitt håll för att komma in under en list) Valde då att "tvinga in" röret lite mot väggen och funderar på om det innebär att det kommer ge sig i en koppling? Överraska mig nu och säg att det säkert inte är någon fara att ha det så :wow:
Nästa fundering. Kan man "skarva" två kopplingar? Skulle vilja kombinera en 90 graders vinkel med en T-koppling? Det borde väl gå med någon specialkoppling gissar jag, men då är det en sådan som måste tätas med lin eller? Är det svårt? Många frågor, tänkte infogat en bild på hur jag har tänkt kopplingen, men hittar inte hur man gör från mobilen.
Ja, det går bra. Du använder sk. halvkopplingar för kopparrören http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-08xr10/
En 90 graders rördel som har klämring på ena sidan och invändig gänga på andra, Ett vanligt T-rör med utvändig gänga och 2 halvkopplingar enligt ovan. Du behöver bara täta med lin/pasta eller gängtejp mellan T-röret och 90-graders delen.
En 90 graders rördel som har klämring på ena sidan och invändig gänga på andra, Ett vanligt T-rör med utvändig gänga och 2 halvkopplingar enligt ovan. Du behöver bara täta med lin/pasta eller gängtejp mellan T-röret och 90-graders delen.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Använder du vatette finns alltid dubbelmuttern att ta till. Smidig som attans! Med den kan du skarva ihop valfria kopplingar av samma dimension (15 & 22)
http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-dubbelmutter-15-mm.php?group=prod_brd-s1/77
Och som en annan rörpulare på forumet så fint uttryckte, alfahanen av kopplingar.
http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-dubbelmutter-15-mm.php?group=prod_brd-s1/77
Och som en annan rörpulare på forumet så fint uttryckte, alfahanen av kopplingar.