C
Bäst och bäst, det är inget fel på en hel och fräsch diazed-central, det är väl mer en fråga om bekvämlighet och pengar.

Som någon sa tidigare, jordfelsbrytare är nog en bättre/viktigare investering än skyddsjordade uttag.

Jordade uttag när det mesta vi har är dubbelisolerat (lampor, väggvårtor mm) undantaget är väl platt TV som av någon konstig anledning nödvändigtvis ska måsta vara jordade, en tjockTV klarar sig med en platt europropp.

Att dra om för att byta färg verkar fruntimmersaktigt "måste följa mode" färgerna, ska du byta nollan när den byter till en annan blå kulör om några år?

Har man flera apparater (på övervåningen) som har jordade stickproppar så får man väl ta en funderare men anläggningen var godkänd 1980 och är det fortfarande (om den är hel har underhållits).

Protte

Mikael_L
Håller med protte.
Vill TS värna om säkerhet så kan han väl testa jordfelsbrytaren. Är uttagen petskyddade, och det ska dom vara från den tiden, vinner du löjligt lite säkerhet med nya jordade uttag.

Den dag uttagen börjar kännas risiga och gamla så man är sugen på att byta ut allihopa, då är det dags att sätta in jordat överallt.

Jag tycker det låter lite onödigt. Som säkerhetsåtgärd är en jordfelsbrytare en bättre investering, och det har du ju tydligen.

Och tänk på (även du fremar) att det inte bara är vägguttagen ni får jorda, utan då måste ni även jorda allt annat i huset; takarmaturer, lamputtag etc. Det är med andra ord inget man gör på ett par-tre timmar.

Oki, kanske bara ska ta och byta ut till jordade uttag allt eftersom man renoverar och vill byta till nya eluttag då. Jordfelsbrytare har jag planerat att sätta in då jag ändå måste ha det för ett uttag till duschkabinen i badrummet.

fremar skrev:
Oki, kanske bara ska ta och byta ut till jordade uttag allt eftersom man renoverar och vill byta till nya eluttag då. Jordfelsbrytare har jag planerat att sätta in då jag ändå måste ha det för ett uttag till duschkabinen i badrummet.
Om du menar att du skulle byta till jordade uttag utan att dra i en jordtråd så är du helt fel ute.

hempularen skrev:
Om du menar att du skulle byta till jordade uttag utan att dra i en jordtråd så är du helt fel ute.
Nä såklart inte, men att man drar dit jordtråd och byter uttag till nya jordade uttag samtidigt. Istället för att sätta tillbaks de gamla slitna eller köpa nya ojordade.

Själv hade jag fördelen när jag jordade mina uttag att det redan fanns jordkabel framdragen till det första uttaget/kopplingsdosan på varje grupp. Gjorde allt mycket enklare eftersom jag inte behövde in i centralen alls. Troligtvis det enda riktigt positiva med hur de dragit elen i mitt hus, men ändå...

Bjurran skrev:
Själv hade jag fördelen när jag jordade mina uttag att det redan fanns jordkabel framdragen till det första uttaget/kopplingsdosan på varje grupp. Gjorde allt mycket enklare eftersom jag inte behövde in i centralen alls. Troligtvis det enda riktigt positiva med hur de dragit elen i mitt hus, men ändå...

Hoppas du iaf öppnade centralen och kontrollerade att de var korrekt anslutna i den änden :)

ybu skrev:
Hoppas du iaf öppnade centralen och kontrollerade att de var korrekt anslutna i den änden :)
måste man öppna centralen för att kontrollera jord...?

Mikael_L
cust3000 skrev:
måste man öppna centralen för att kontrollera jord...?
Har man inte JFB installerad, så ja... Då måste man egentligen öppna och kolla om man ska vara säker.

Förstod nog inte detta, vad menar du att skyddsjorden skulle vara om den inte var jord? Som du inte kan kontrollera genom mätning...

Mikael_L
qrz skrev:
Förstod nog inte detta, vad menar du att skyddsjorden skulle vara om den inte var jord? Som du inte kan kontrollera genom mätning...
Ja vad ska du mäta mot då ?
Hur vet jag att det inte är fulkopplat, jordledarn mot nollan, inte jordplint?

Har anläggningen JFB är det dock enkelt, skilj jord och nolla genom att utlösa JFB'n. Dra av huvudbrytaren eller allra helst skruva ur huvudsäkringarna, kontrollmät spänningslöshet i vilket fall.
Mät på ett befintligt uttag att nolla och P-jord verkligen är separerade.
Ohma nu alla trådar man tror är anslutna till jord mot den kända jorden man just kollat upp som referens.

Redigerat:
Hmm... Du menar att jorden skulle vara en extra nolla istället för jord... Är inte det ungefär samma sak som jord?

Jordplinten i centralen är väl vanligtvis sammankopplad med nollan eller är jag ute och cyklar?

qrz skrev:
Jordplinten i centralen är väl vanligtvis sammankopplad med nollan eller är jag ute och cyklar?
Om du har en central som matas med TN-C och det inte finns någon jordfelsbrytare så stämmer det. Då är jord och nollskena sammanbundna. Om du däremot har en jordfelsbrytare eller matas via TN-S så är de inte sammanbundna.

TN-C = PEN + fasledarem (Två ledare för enfas och fyra för trefas)
TN-S = PE + N + fasledare (Tre ledare för enfas och fem för trefas)
PE = Protective Earth = Skyddsjord
N = Neutral = Nolla

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.