5 444 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Dra nätverkskabel, skarvdosa?
Hej!
Jag ska dra totalt 14 nätverkskablar från 5 rum till en central med patchbox. Jag kommer riva ner en del av gipsskivorna i varje rum för att kunna installera vprör och borra upp till kallvinden (med isolering mot knnertaket).
Eftersom det ligger vprör tvärs över hela vinden så att isoleringen är svår att lyfta samt att det blir 4-8 bjälklag per 2-4 kablar att borra genom för att kunna dra vprör hela vägen, så tänkte jag dra rör genom innertak och sedan kapa dom 10cm in i isoleringen, sedan låta kablarna gå fritt genom isolering, hänga på takstolarna och sedan gå ner genom isoleringen och in i nya rör 10cm över innertak, genom tak ner till centralen. (Då borde inte kondens bli ett problem?)
Jag tänkte sedan att jag skarvar kablarna i en utanpåliggande skarvdon fast i takstolarna, sen fri kabel längs vinden, till en ny skarvdon och sedan rakt ner mot centralen.
Varje rör är 16mm vp, kommer ha 2-3 utp cat6 installationskabel i sig, rummen kommer ha 2-4 kablar vardera.
Med skarvningen kommer varje kabel bli uppdelad i 3 mellan uttag och patchbox.
Skarvdonen är till för att lättare kunna byta ev. trasig kabel.
Vad tror ni om det?
Jag har tittat på denna https://www.kjell.com/se/sortiment/...suttag/skarvdosa-for-utp-natverkskabel-p78182
Men förstår inte hur många kablar den kan skarva separat, är det bara 1 så blir det lätt stökigt med 14 ST. Jag hade velat ha 1 per rum, alltså skarva 2-4 kablar i en skarvdon.
Tacksam för svar!
Jag ska dra totalt 14 nätverkskablar från 5 rum till en central med patchbox. Jag kommer riva ner en del av gipsskivorna i varje rum för att kunna installera vprör och borra upp till kallvinden (med isolering mot knnertaket).
Eftersom det ligger vprör tvärs över hela vinden så att isoleringen är svår att lyfta samt att det blir 4-8 bjälklag per 2-4 kablar att borra genom för att kunna dra vprör hela vägen, så tänkte jag dra rör genom innertak och sedan kapa dom 10cm in i isoleringen, sedan låta kablarna gå fritt genom isolering, hänga på takstolarna och sedan gå ner genom isoleringen och in i nya rör 10cm över innertak, genom tak ner till centralen. (Då borde inte kondens bli ett problem?)
Jag tänkte sedan att jag skarvar kablarna i en utanpåliggande skarvdon fast i takstolarna, sen fri kabel längs vinden, till en ny skarvdon och sedan rakt ner mot centralen.
Varje rör är 16mm vp, kommer ha 2-3 utp cat6 installationskabel i sig, rummen kommer ha 2-4 kablar vardera.
Vad tror ni om det?
Jag har tittat på denna https://www.kjell.com/se/sortiment/...suttag/skarvdosa-for-utp-natverkskabel-p78182
Men förstår inte hur många kablar den kan skarva separat, är det bara 1 så blir det lätt stökigt med 14 ST. Jag hade velat ha 1 per rum, alltså skarva 2-4 kablar i en skarvdon.
Tacksam för svar!
Skarva inte nätverkskabel, visst det går men det blir bara extra förluster och en felkälla. Går en kabel sönder, hur då? Då byter du den. Det du säger om att sluta i isoleringen är klokt, men fortsätt sen med rör ovan isoleringen. Du kan dra 20-slang till en ”stam” bestående av tex 50-rör till vilket alla datakablarna samlas upp innan de hår till patchpanelen. Jag vill också rekommendera dig att använda 20-rör istället för 16. Beroende på fabrikat så får inte 2st cat6 UTP plats i ett 16-rör. Kör du slang eller rör?
Håller med undvika skarvdon, en dålig kontaktering på endast en tråd kan ge konstiga problem som är svåra att felsöka. Med 14 skarvdon och 16 kontakteringar i varje kommer då få ett antal fel även om du gör 99% rätt. Hela kablar är det som gäller.
Och förslaget från @Johan456 med 50mm PP-rör är helt rätt, alternativt 50/42 kabelskyddsrör som kan vara smidigare att dra runt saker. Själv kör jag kabelskyddsrör i krypgrund och 50mm HT-rör i vägg, om det är mer är än fyra kablar.
Och förslaget från @Johan456 med 50mm PP-rör är helt rätt, alternativt 50/42 kabelskyddsrör som kan vara smidigare att dra runt saker. Själv kör jag kabelskyddsrör i krypgrund och 50mm HT-rör i vägg, om det är mer är än fyra kablar.
Sätt skarvdosa den dag du behöver, kör hela kablar nu.
Jag har gjort ungefär som du, slang/rör i väggen upp genom taket, men sen fritt genom isoleringen och på vinden. Jag samlar alla kablar i ett gemensamt 50 rör som ligger längs med huset, och som sen går ner till patchpanelen i källaren i ett gemensamt rör. Hade helt velat ha en smidig trådstege på vinden för en lite proffsigare look, men det var alldeles för dyrt
Skarvdosan du tittat på är för en kabel.
Jag har gjort ungefär som du, slang/rör i väggen upp genom taket, men sen fritt genom isoleringen och på vinden. Jag samlar alla kablar i ett gemensamt 50 rör som ligger längs med huset, och som sen går ner till patchpanelen i källaren i ett gemensamt rör. Hade helt velat ha en smidig trådstege på vinden för en lite proffsigare look, men det var alldeles för dyrt
Skarvdosan du tittat på är för en kabel.
@Johan456 jag kör rör, har provat sticka in 3 st av mina kablar och det glider lätt de 20cm jag provat, så det borde gå.
Okej, då gör jag som ni tipsar. Hade inte ens tänkt på att rör som börjar och slutar ovan isolering inte heller får kondens!
Några kablar kommer gå in i varsin ände av 50röret men några kommer även upp nånstans längs röret, hur får jag in dom i röret? Borra ett hål i röret eller dra dom längs röret till närmaste ände?
Hur trär ni 50röret genom taket? Mina reglar är 45mm så det går ju inte. Alternativt är att borra emellan reglarna, igenom furupanelen.
Okej, då gör jag som ni tipsar. Hade inte ens tänkt på att rör som börjar och slutar ovan isolering inte heller får kondens!
Några kablar kommer gå in i varsin ände av 50röret men några kommer även upp nånstans längs röret, hur får jag in dom i röret? Borra ett hål i röret eller dra dom längs röret till närmaste ände?
Hur trär ni 50röret genom taket? Mina reglar är 45mm så det går ju inte. Alternativt är att borra emellan reglarna, igenom furupanelen.
Ok, rören och större invändigt än slangen. Det blir dock enklare för dig på vinden med slang.V varrg skrev:@Johan456 jag kör rör, har provat sticka in 3 st av mina kablar och det glider lätt de 20cm jag provat, så det borde gå.
Du släpper röret typ 10cm. Borra in går också, blir snyggare men är svårare. Oavsett så blir det inte så snyggt men det är enkelt. Ta ett 32-rör då istället, eller två 32-rör.
Skarva inte datakabel. Du kommer ångra dig.V varrg skrev:Hej!
Vad tror ni om det?
Jag har tittat på denna [länk]
Tacksam för svar!
Lägg den inte fritt heller. Installationskabeln är inte särskilt tålig. Lägg 20mm slang eller rör och peta i 2 st per pipa.
Det finns fördragen datakabel i slang. Det sparar mycket tid.
Det tar mer tid att byta trasig kabel om man har skarvboxar som man måste sitta på vinden och koppla. Bättre och snabbare att dra hela nya längder om en kabel är skadad. Cat6 är inte så dyr.
Risken att kablarna blir skadade är väl inte stor efter installation heller?
Eller om du köper slang med fördragen datakabel. Finns som 16 eller 20mm med två cat6 indragna.V varrg skrev:
Då sätter du dubbla datauttag i apparatdosa i väggen och drar slang punkt till punkt obruten från central
Tanken är väl att i framtiden lägga helt ny isolering på vinden, och då rensa upp ordentligt bland oanvända vprör (har ett gammalt värmesystem som är oanvänt, samt några antennrör som är tomma), sedan borra igenom vprör hela vägen.
Men det blir ett heltidsjobb känns det som!
Men det blir ett heltidsjobb känns det som!
Jaha, då behöver du även backa datakablarna. Du kan ju fortfarande bunta ihop massa 16-rör istället för ett 50/32-rör. Det blir snyggare.V varrg skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara