677 läst ·
4 svar
677 läst
4 svar
Dra nätverkskabel genom lösull
I vårt radhus vill jag installera en PoE AP i taket ovanför trappan för att förbättra täckningen. Vinden ovanför är isolerad med lösull och min tanke är att dra en flexslang från platsen jag tänker mig till ett förråd på samma våning. Där har jag ett infällt mediaskåp så jag hoppas lyckas träffa regeln i väggen för att få ner en installationskabel i skåpets ovansida. Det jag funderar över är hur jag hanterar isoleringen, kan jag skyffla bort det för hand där jag vill ta hål i gipset och lägga tillbaka när flexslang är på plats? Eller ska jag borra nerifrån istället och mata slangen rakt genom isolering?
Om du skyfflar bort isoleringen ungefär där du vill ha hålet och sen borrar underifrån så blir det mindre isolering som kommer ut ur hålet men framför allt så ser du slangen lättare där den kommer upp. Det är också enklare att placera hålet rätt från undersidan än att mäta och gissa från vinden.
Att gå från mediaskåpet kan också vara lättare att göra underifrån för att komma rätt - det beror ju lite på hur det ser ut med bjälklag och så vidare.
Att gå från mediaskåpet kan också vara lättare att göra underifrån för att komma rätt - det beror ju lite på hur det ser ut med bjälklag och så vidare.
Finns det någon specifik anledning till att du vill förlägga nätverkskabeln i slang/rör?
För hemma hos mig så har jag bara borrat så att kabeln går igenom taket och den är lagd "lös" på takstolarna. Enda hålet som är större än kabeln är där alla går ner till nätverksskåp. Och anslutningen till APn som sitter i taket hos mig är terminerad med en enkel keystone-låda och går med patchkabel därifrån.
För hemma hos mig så har jag bara borrat så att kabeln går igenom taket och den är lagd "lös" på takstolarna. Enda hålet som är större än kabeln är där alla går ner till nätverksskåp. Och anslutningen till APn som sitter i taket hos mig är terminerad med en enkel keystone-låda och går med patchkabel därifrån.
Ska prova med det. Från mediaskåpet till tak är det ca 2 meter, kommer behöva hitta ett sätt att borra uppifrån och träffa regeln mitt i.T Testarn skrev:Om du skyfflar bort isoleringen ungefär där du vill ha hålet och sen borrar underifrån så blir det mindre isolering som kommer ut ur hålet men framför allt så ser du slangen lättare där den kommer upp. Det är också enklare att placera hålet rätt från undersidan än att mäta och gissa från vinden.
Jag tänkte fästa slangen mot gipset i bakkant och täta med typ smältlim så att kabeln kan komma ut genom gipset utan att isoleringen trillar ut. Så egentligen behöver jag bara en liten bit slang. Men om man borrar tillräckligt litet kanske det inte är ett problem? Jag vill gärna dra kabeln direkt in i ap och montera den rakt över hålet för osynlig installation.Xynter skrev:
Finns det någon specifik anledning till att du vill förlägga nätverkskabeln i slang/rör?
Klicka här för att svara