4 483 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Dra lågvoltselen själv vid nyproduktion
Är i begrepp att bygga fritidshus och vi kommer att köra med i princip bara led-belysning. Man får ju dra lågvolts el själv men vad gäller om jag låter min elektriker montera infällnadsboxar med ett antal led-drivdon i varje till 220V och resp brytare, dvs allt utom själva sekundärsidan. Det skulle då ge mig möjlighet att själv kunna laborera med placering och antal armaturer innan jag smäller upp innertaket. Dessa drivare har ju ofta plintanslutning på både primär och sekundärsidan men spelar det någon roll? I vårt befintliga hus som jag byggde för 20 år sedan har jag själv "fuskat" med att byta ut halogendrivare/armaturer mot ledekvivalenter. Dilemmat med halogen var/är ju att man måste ta hänsyn till värmen på ett helt annat sätt men det slipper man ju med led. Ett annat alternativ skulle kanske vara att han "bara" drar in ett eluttag i varje infällnadsbox och sen kopplar jag in drivdonen själv. Nån som vet eller som har några andra tips?
/Jörgen
/Jörgen
Det finns ingen lågvolt, lika lite som kortmeter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Vet inte om jag förstår frågan. Vad vill du uppnå? Det som alltid gäller är att man gör en korrekt, säker och väl utförd installation enligt gällande regler och anvisningar.
Det tar nog lika lång tid att smälla upp ett eluttag i infällnadsboxarna som att koppla in drivdonet så jag ser inte riktigt vad du ska vinna på det. Tvärt om får du en sämre anläggning med en onödig kopplingspunkt.
Om du vill laborera själv med spottarna är det väl inget som hindrar dig från att göra det. Köp grejerna, montera drivaren på en brädbit (för att kunna dragavlasta anslutningskabeln), sätt dit ett eurosladdställ och prova loss. När den riktiga installationen ska göras lämnar du bort det (eller gör det själv, jag bryr mig inte om annat än att det blir korrekt och säkert utfört).
Om du vill laborera själv med spottarna är det väl inget som hindrar dig från att göra det. Köp grejerna, montera drivaren på en brädbit (för att kunna dragavlasta anslutningskabeln), sätt dit ett eurosladdställ och prova loss. När den riktiga installationen ska göras lämnar du bort det (eller gör det själv, jag bryr mig inte om annat än att det blir korrekt och säkert utfört).
Får nog snacka med min elektriker. Begreppet "lågvolt" kanske inte finns men om man läser ELSÄK FS-2017:2 så finns det en saker som är undantagna elsäkerhetslagen. Där står bla. "Att utföra, ändra eller reparera... om högst 50 volt eller högst 200 watt.... ". Vet att det har diskuterats liknande frågor på andra forum, men inte exakt var "gränsen" går för vad man lagligen får göra. Givetvis måste installationen ändå vara fackmannamässigt utförd. Och vad vill jag uppnå... tja, säg att det tar elektriker en vecka extra att dra all belysning så blir det ju en slant.
Skulle kanske ha omformulerat frågan: "Eftersom man får installera ledbelysning om man har ett drivdon med stickontakt, får man installera detsamma om en elektiker har monterat ett drivdon på primärsidan?"
Skulle kanske ha omformulerat frågan: "Eftersom man får installera ledbelysning om man har ett drivdon med stickontakt, får man installera detsamma om en elektiker har monterat ett drivdon på primärsidan?"
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Tycker det är ganska tydligt. Under 50v och under 200w är okej att göra själv. Men du får inte installera 230v själv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag ser inte varför frågan om "får" skulle vara viktig. Oberoende av om du "får" så ska installationen utföras väl för det går utmärkt att orsaka en brand även med 9 A eller 48 V. Titta istället på vad du "kan" och känner dig trygg med. Då uppfyller du dessutom dina skyldigheter i elsäkerhetslagen.
Att anlägga klenspänning (max 50V) och med ström under 10A och effekt under 200VA är undantaget kravet på behörighet (eller auktorisation som det heter numera).
Det är ju dock samma krav på att det är bra gjort och följer gällande regler. (precis som Bo skriver).
Och för att reda ut begreppen...
Lågvolt finns ju inte.
Det är klenspänning upp till 50VAC 120VDC,
lågspänning sen och upp till 1000VAC, 1500VDC
och sen över detta högspänning.
I Svensk nomenklatur åtminstone.
Det är ju dock samma krav på att det är bra gjort och följer gällande regler. (precis som Bo skriver).
Och för att reda ut begreppen...
Lågvolt finns ju inte.
Det är klenspänning upp till 50VAC 120VDC,
lågspänning sen och upp till 1000VAC, 1500VDC
och sen över detta högspänning.
I Svensk nomenklatur åtminstone.
Och jag tror inte att en elektriker behöver en vecka för att fixa belysningen. En mindre (ca 150m2) villa tar väl runt 100-125 timmar och då ingår ALLT eljobb. Och belysningen är bara en mindre del av jobbet. Mindre än tex svagströmmen.
Utspänningen ifrån en LED-Driver kan överstiga 50V, så där faller ditt argument lite.J JoRi skrev:Får nog snacka med min elektriker. Begreppet "lågvolt" kanske inte finns men om man läser ELSÄK FS-2017:2 så finns det en saker som är undantagna elsäkerhetslagen. Där står bla. "Att utföra, ändra eller reparera... om högst 50 volt eller högst 200 watt.... ". Vet att det har diskuterats liknande frågor på andra forum, men inte exakt var "gränsen" går för vad man lagligen får göra. Givetvis måste installationen ändå vara fackmannamässigt utförd. Och vad vill jag uppnå... tja, säg att det tar elektriker en vecka extra att dra all belysning så blir det ju en slant.
En LED drivare har DC ut. Då är gränsen högre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Hmm, har inte noterat tidigare att ESV slarvat och inte skrivit ut strömarten, AC eller DC
. Men jag tror ju inte att de menar att sätta sig över definitionen på spänningsband I (klenspänning) som är ≤ 50 V AC eller ≤ 120 V DC. Det skulle bli väldigt rörigt om de gjorde så.
Nej, de menade nog inte det men de har gjort det.
Eller kanske var det avsiktligt för att inte förvirra folk med AC/DC (pun intended).
@Fredrik Sjödin kanske vet?
Eller kanske var det avsiktligt för att inte förvirra folk med AC/DC (pun intended).
@Fredrik Sjödin kanske vet?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Skrivelsen i 2017:2 är en gammal och olycklig skrivelse som borde tagits bort. Den bygger på att verket ville göra det möjligt för lekmän att installera infällda halogenspotlights på den tiden 230 Voltssidan anslöts med en stickpropp. Det är tveksamt om den ens lever upp till legalitetskravet i elsäkerhetslagen. Där finns nämligen inga siffror på när spänning, ström eller frekvens blir farliga. Någon får gärna ställa fråga till verket om hur de kom fram till att en anläggning med en last på 9,9 A inte kan bli farlig.tommib skrev:
Esv har därför bara haft AC för ögonen. Någon skyddsströmkrets för belysning där trafon även likriktat strömmen har iaf aldrig jag sett. Ska jag vara ärlig har nog ingen ens tänkt på DC i det sammanhanget.
Vad som är intressant idag är att teknikutvecklingen med LED inneburit att du kan driva stora belysningssystem via en USB-matning. Risken för att spänning, ström eller frekvens ska nå värden som kan innebära risk för skada på person och egendom är liten.
Redigerat:
Klicka här för att svara