Ska dra en ny kabel från centralen till en blivande badrum. Då det är en gammal kåk utan rör osv så funderade jag på att dra en mantlad kabel via vinden.

Nu undrar jag vad som är rätt och vad som är mest praktiskt. Att dra VP-rör och grejer är väl relativt fiffigt om man skulle vilja lägga i en ny tråd, men det känns inte så aktuellt i det här fallet. Finns det någon som helst annan fördel med VP rör, eller är det helt enkelt så att man inte bör dra en på vinden utan någon form av skydd, såsom ett rör...

När kabeln sen ska ner och slingra sig runt i huset så är det ju onekligen mer praktiskt med mantlad kabel än att dra trådar i rör. Om man har trådar så måste man ju skarva över dessa till en mantlad kabel för att kunna spika upp den längs väggen t.ex.

Man kan väl iofs även tänka sig att dra en mantlad kabel i ett VP-rör, hur vanligt är detta, och finns det någon vits med att göra så öht? Kan tänka mig att det är rätt knöligt både att få i kabeln och snudd på omöjligt att få ur den, eller?

Tänk på att om du använder rör så ska det vara ordentligt tätat för att inte den varma inomhusluften ska kondenseras när den kommer upp på den kalla vinden..

VP-rör är rätt käcka då du bara behöver klamra en gång per meter, medan avståndet är 20cm för EKK 3G1,5. Har du kallvind kan du dunka upp en serie ändspont som du klamrar på, funkar även att sätta lampor på och du slipper göra hål i takpappen.

Som sagt för att undvika kondens i anslutningarna täta både i och runt röret med akryl- eller latexfog. För stora genomföringar kan du trycka i lite vanlig väggisolering eller smeta på med gipsbruk.

mycke_nu skrev:
Största risken i en gammal kåk är nog gnagarangrepp.
Vad har ålder på kåken med gnagare att göra, min från 38 har inga gnagare på loftet men grannens nybyggda har.

Protte

prototypen skrev:
Vad har ålder på kåken med gnagare att göra, min från 38 har inga gnagare på loftet men grannens nybyggda har.

Protte
Du skulle se min från 1909.. men det kanske beror på att dom trivs tillsammans med mina tomtar däruppe :D

Vi får väl stryka ordet gammal då, så alla blir nöjda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.