5
J jonaserik skrev:
Vet inte riktigt var jag ska finna en länk, men har haft en del snack med besiktningsmän på jobb, om att dra i trummor och fått till svar, absolut inte och ser vi något så blir det nedslag och att göra om. Försökte att få till en disspans men det blev NADA, Hittade det här på BH, kanske kan vara något att läsa, är i samma ärende tidigare.
[länk].
Aha, besiktningsmän är förjävliga ibland ;)
Nävars, men om det är ur brandsynpunkt så är det ju förståeligt.
Vet inte om det står nåt i 436 00 00, ska kolla imorgon, eller ikväll.
Var mest nyfiken på om det står svart på vitt nånstans (y):D
 
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att det är en frestande väg att ta och reglerna är (som vanligt) inte supertydliga på sådana specifika frågor. Men de säger allmänt att man ska beakta den yttre påverkan som ev finns från närheten till andra icke elektriska försörjningssystem, och man ska beakta kunskapen som dem som utför service. En rörmokare ska inte behöva el-behörighet för att kunna göra sitt jobb etc. Så undvik kabel i skorstenspipa. Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?
Har nog aldrig tänkt på egentyngden på så sätt, kanske för att man aldrig låter en kabel hänga så långt. Men skriver tillverkaren med det i specen?
 
Och OM det inte står i en spec innebär det väl knappast att kabeln får hänga hur långt som helst. Blir kabeln hängande nog långt kommer den att brista av sin egen tyngd.
 
5 50procent skrev:
Nävars, men om det är ur brandsynpunkt så är det ju förståeligt.
Jag skulle komma i kontakt med taket från källaren till ett ventaggregat, snabbaste vägen var rakt upp 5 våningar, ca 25 meter
men tvärstopp, det blev att gå runt med 90 meter, många vindlar och krokar blev det. :worried:
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
E elmont skrev:
Och OM det inte står i en spec innebär det väl knappast att kabeln får hänga hur långt som helst. Blir kabeln hängande nog långt kommer den att brista av sin egen tyngd.
Mm, helt klart men när ändras dimensionen på kopparn och när brister isoleringen. Hur görs det vid luftledningar? Menar du att det inte finns en spec där?
Klart tillverkarna har gjort ett draghållfasthetsprov,om inte så följer de en standard.
 
5
J jonaserik skrev:
Jag skulle komma i kontakt med taket från källaren till ett ventaggregat, snabbaste vägen var rakt upp 5 våningar, ca 25 meter
men tvärstopp, det blev att gå runt med 90 meter, många vindlar och krokar blev det. :worried:
Det ska inte vara för lätt ;)
 
  • Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
D
Jag har kommit på det.

jag slutar använda ventilationskanalen. Det är en passiv kanal dvs ingen monterad elektrisk fläkt. Jag sätter igen hålet med lite betong men innan drar upp en kabel på taket.

Det är då ingen ventilationskanal utan en kabelkanal.

Någon som vill skjuta ner idén?

Ventilationen från badrummet (där nuvarande passiva kanal sitter med en tallriksventil) löser jag på annat sätt, dvs ut genom fasaden.
 
  • Gilla
KB-U
  • Laddar…
Om det går luft i skorstenspipan eller inte, eller om pipan är igenmurad ser jag som betydelselöst. Det får mig inte att ändra mitt svar i #4 och får mig inte att göra en annan bedömning än vad reglerna säger. Jag tror inte det kommer att ses som god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter.
 
Och du har fortfarande bekymret att kabeln hänger fritt..

Om du måste ändra ventilationen i badrum mura igen hålen mm för din idé är det verkligen mindre jobb att gå med ett rör parallellt med skorstenen alt annan väg till taket?
 
D Derbyboy skrev:
Ventilationen från badrummet (där nuvarande passiva kanal sitter med en tallriksventil) löser jag på annat sätt, dvs ut genom fasaden.
och att ersätta ett vertikalt ventilationsschakt I badrum baserat på självdrag, med en ventilation genom en vägg är generellt ingen bra idé alls...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
och att ersätta ett vertikalt ventilationsschakt I badrum baserat på självdrag, med en ventilation genom en vägg är generellt ingen bra idé alls...
harka, kan du utveckla det där? Varför inte en bra idé?
 
D
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Och du har fortfarande bekymret att kabeln hänger fritt..

Om du måste ändra ventilationen i badrum mura igen hålen mm för din idé är det verkligen mindre jobb att gå med ett rör parallellt med skorstenen alt annan väg till taket?
kabeln skulle hänga fritt i sämsta fall ca 1,20 m. Men det hade nog gått att få dit en kanelstege eller liknande.
 
Hur brukar man dra kabeln upp till en rökgasfläkt på "rätt sätt". Någon form av utanpåliggande dragning via tak och upp längs med skorstenen. Känns som väldigt utsatt för nötning av snö inte minst men även övrig väder och vind.
 
D
Mitt problem är att jag har platt tak med takpapp och gigantisk takfot med 80-90 cm överhäng.

känns som jag måste gå igenom takpappen men det blir en stor riskfaktor för taket.
 
Det brukar aldrig vara nått problem med takgenomgångar och takpapp. Det finns genomgångar som man limmar fast. Prata med någon takläggare så kan dom endera hjälpa dig eller sälja detaljerna till dig.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.