38 426 läst ·
282 svar
38k läst
282 svar
Dra kabel i skorstenen
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Aha, besiktningsmän är förjävliga iblandJ jonaserik skrev:Vet inte riktigt var jag ska finna en länk, men har haft en del snack med besiktningsmän på jobb, om att dra i trummor och fått till svar, absolut inte och ser vi något så blir det nedslag och att göra om. Försökte att få till en disspans men det blev NADA, Hittade det här på BH, kanske kan vara något att läsa, är i samma ärende tidigare.
[länk].
Nävars, men om det är ur brandsynpunkt så är det ju förståeligt.
Vet inte om det står nåt i 436 00 00, ska kolla imorgon, eller ikväll.
Var mest nyfiken på om det står svart på vitt nånstans
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Har nog aldrig tänkt på egentyngden på så sätt, kanske för att man aldrig låter en kabel hänga så långt. Men skriver tillverkaren med det i specen?Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att det är en frestande väg att ta och reglerna är (som vanligt) inte supertydliga på sådana specifika frågor. Men de säger allmänt att man ska beakta den yttre påverkan som ev finns från närheten till andra icke elektriska försörjningssystem, och man ska beakta kunskapen som dem som utför service. En rörmokare ska inte behöva el-behörighet för att kunna göra sitt jobb etc. Så undvik kabel i skorstenspipa. Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Mm, helt klart men när ändras dimensionen på kopparn och när brister isoleringen. Hur görs det vid luftledningar? Menar du att det inte finns en spec där?E elmont skrev:
Klart tillverkarna har gjort ett draghållfasthetsprov,om inte så följer de en standard.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag har kommit på det.
jag slutar använda ventilationskanalen. Det är en passiv kanal dvs ingen monterad elektrisk fläkt. Jag sätter igen hålet med lite betong men innan drar upp en kabel på taket.
Det är då ingen ventilationskanal utan en kabelkanal.
Någon som vill skjuta ner idén?
Ventilationen från badrummet (där nuvarande passiva kanal sitter med en tallriksventil) löser jag på annat sätt, dvs ut genom fasaden.
jag slutar använda ventilationskanalen. Det är en passiv kanal dvs ingen monterad elektrisk fläkt. Jag sätter igen hålet med lite betong men innan drar upp en kabel på taket.
Det är då ingen ventilationskanal utan en kabelkanal.
Någon som vill skjuta ner idén?
Ventilationen från badrummet (där nuvarande passiva kanal sitter med en tallriksventil) löser jag på annat sätt, dvs ut genom fasaden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om det går luft i skorstenspipan eller inte, eller om pipan är igenmurad ser jag som betydelselöst. Det får mig inte att ändra mitt svar i #4 och får mig inte att göra en annan bedömning än vad reglerna säger. Jag tror inte det kommer att ses som god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Och du har fortfarande bekymret att kabeln hänger fritt..
Om du måste ändra ventilationen i badrum mura igen hålen mm för din idé är det verkligen mindre jobb att gå med ett rör parallellt med skorstenen alt annan väg till taket?
Om du måste ändra ventilationen i badrum mura igen hålen mm för din idé är det verkligen mindre jobb att gå med ett rör parallellt med skorstenen alt annan väg till taket?
och att ersätta ett vertikalt ventilationsschakt I badrum baserat på självdrag, med en ventilation genom en vägg är generellt ingen bra idé alls...D Derbyboy skrev:
kabeln skulle hänga fritt i sämsta fall ca 1,20 m. Men det hade nog gått att få dit en kanelstege eller liknande.Henrik.woll skrev:
Hur brukar man dra kabeln upp till en rökgasfläkt på "rätt sätt". Någon form av utanpåliggande dragning via tak och upp längs med skorstenen. Känns som väldigt utsatt för nötning av snö inte minst men även övrig väder och vind.
