Någon här som är bra på kabeldragning ?

Ska dra en ny (dvs byta) HDMI kabel i en hemmabioanläggning där kabel går i taket i 50 mm rör från AV-receivern till projektorn. Rör och befintlig HDMI kabel är ca 8 meter långa. Utöver HDMI kabel går även en nätverkskabel i röret, den är ok och ska inte bytas.

Hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt ?

i) Funderade på att tejpa + binda ihop ny HDMI-kabel med befintlig och dra igenom, kanske med kabelpaketet smort med lite vaselin. Vad tror ni om det?

ii) Eller dra med fjäder med reservation för att jag inte har varken utrustningen eller erfarenheten. Testade med billig 3 mm nylånfjäder men kom bara ett par meter innan den fastnade / bet sig fast.

Nyköpt hus och inte jag som gjort den ursprungliga installationen.

Tack på förhand !

/ Andreas

• Hemmabiorum med modern inredning, kablar vid öppen murad vägg, utrustning för AV-system på golvet, gitarr i stativ och grå soffa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad nätverksutrustning med anslutna kablar och bakomliggande gråa plastslangar mot tegelvägg.
    Skapa konto
  • En person håller i en HDMI-kabel med en guldfärgad kontakt, framför en teknisk manual som visar bilder av elektronisk utrustning.
    Skapa konto
  • Svart kabel och vit kabel som går in i en gul kabelkanal på en vit vägg, del av hemmabioinstallation.
    Skapa konto
C copello2 skrev:
Någon här som är bra på kabeldragning ?

Ska dra en ny (dvs byta) HDMI kabel i en hemmabioanläggning där kabel går i taket i 50 mm rör från AV-receivern till projektorn. Rör och befintlig HDMI kabel är ca 8 meter långa. Utöver HDMI kabel går även en nätverkskabel i röret, den är ok och ska inte bytas.

Hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt ?

i) Funderade på att tejpa + binda ihop ny HDMI-kabel med befintlig och dra igenom, kanske med kabelpaketet smort med lite vaselin. Vad tror ni om det?

ii) Eller dra med fjäder med reservation för att jag inte har varken utrustningen eller erfarenheten. Testade med billig 3 mm nylånfjäder men kom bara ett par meter innan den fastnade / bet sig fast.

Nyköpt hus och inte jag som gjort den ursprungliga installationen.

Tack på förhand !

/ Andreas
Det är alltid bäst om man kan utnyttja befintlig kabel och dra igenom en ny. Oftast undviker man ju att dra med en kontakt; Kanske att du kan tejpa in den så den inte riskera att fastna ?

• Gilla
copello2 och 1 till
  • Laddar…
C
Några random tips -
- Lägg dem ordentligt omlott och tejpa runt med eltejp så du får en så jämn, smal och följsam "korv" som möjligt utan vassa kanter och att någon kontakt kan vika sig och sätta sig på tvären, och att själva kontakterna inte belastas när man drar. Fastnar det kan man behöver rycka och dra ordentligt.
- Dessa gula markrör tenderar att spricka och gå av med tiden om de ligger i alltför snäva böjar
- Behövs två gubbar, en som skjuter på och en som drar
- Skall du smörja, använd inget annat än riktigt kabelsmörja avsedd för ändamålet. Finns på t.ex. kjell&co. Använd inte vaselin.

• Gilla
copello2 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Några random tips -
- Lägg dem ordentligt omlott och tejpa runt med eltejp så du får en så jämn, smal och följsam "korv" som möjligt utan vassa kanter och att någon kontakt kan vika sig och sätta sig på tvären, och att själva kontakterna inte belastas när man drar. Fastnar det kan man behöver rycka och dra ordentligt.
- Dessa gula markrör tenderar att spricka och gå av med tiden om de ligger i alltför snäva böjar
- Behövs två gubbar, en som skjuter på och en som drar
- Skall du smörja, använd inget annat än riktigt kabelsmörja avsedd för ändamålet. Finns på t.ex. kjell&co. Använd inte vaselin.
Stort tack för bra tips !

Bör jag pilla ut även nätverkskabeln som ligger i röret och som inte ska bytas eller borde det fungera att dra HDIM kabeln samtidigt som nätverkskabeln ligger i röret? Ser ut att finnas gott om plats men tänker på risken att kablarna trasslar in sig i varandra…

Dammsugare i ena änden för att dra igenom en tråd där du knutit en tofs i änden. Detta fungerar i princip alltid när inte ens dragfjädern går igenom rören. Sedan tejpar man fast andra änden av tråden och drar igenom. Om glidmedel behövs så köp sådana som elektrikern använder.

Edit: Ibland drar jag med tråden igenom dragfjädern som sedan används för att dra igenom kablarna, detta då dragfjädern tål mer dragkraft (den heter ju det 😉).

• Gilla
copello2
  • Laddar…
C copello2 skrev:
Bör jag pilla ut även nätverkskabeln som ligger i röret och som inte ska bytas eller borde det fungera att dra HDIM kabeln samtidigt som nätverkskabeln ligger i röret? Ser ut att finnas gott om plats men tänker på risken att kablarna trasslar in sig i varandra…
Eftersom en nätverkskabel inte kostar många kronor skulle jag byta även den, risken är rätt stor att den "nya" och den g:a tvinnar sig i röret och börjar att gå tungt. fortsätter man då att dra är risken mycket stor att friktionen i någon böj blir så stor att kabelns isolering smälter ihop med röret. När man sedan gör ett stopp vid ev omtag stelnar plasten och det är omöjligt att dra kabeln fram eller bakåt.

• Gilla
copello2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.