T
elmont skrev:
Vist är det lite konstigt att jag har ALDRIG hört en fackman (bara icke fackmän) tala gott om lös kabel i väggarna. Skulle det gå fortare och bli billigare borde väl vi vara dom första att använda metoden det skulle ju innebära ännu mera pengar i plånboken. För vi säljer ju en slutprodukt till kunden som ska fylla gällande krav, om jag sedan använder rör, slang eller kabel är ju upp till mig och bara i undantagsfall upp till kunden att bestämma, han köper ju som sagt den färdiga anläggningen utfört enligt tex. svensk standard.
Det måste förstås bero på att man inte tjänar lika mycket på att lägga på 250% på bara kabeln jämfört med att lägga på 250% på kabel, rör, klammer och alla andra tillbehör...

(Själv tycker jag löskabel verkar enormt dumt.)

Med risk för att tråden ska spåra ur ännu mer, men vem lägger på 250% på material? (förutom grossisterna :) )

snickarboden skrev:
Rrrr>För att bli fullfjädrad US-electrican måste du nog nergradera din verktygsuppsättning lite *ler*
[länk]

/Kent
Det kan man lugnt säga! :D

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det kan man lugnt säga! :D

//Patrik

U-land, tror att min farfar har dessa verktyg i sin låda...

ja tänk om svenska elektriker kunde nöja sig med basic-verktyg, då kanske man hade råd att anlita dom, för inte bekostar ni väl proffsverktygen ur egen ficka?

Redigerat:
electrocuted skrev:
ja tänk om svenska elektriker kunde nöja sig med basic-verktyg, då kanske man hade råd att anlita dom, för inte bekostar ni väl proffsverktygen ur egen ficka?
Apropå att bekosta sina egna verktyg; Jag hörde av en målare på ett bygge jag praktiserade på förut att de fick alltid köpa sina egna penslar och dyl. Främst för att de skulle vara extra rädd om grejerna, eller något sånt.
Det kunde skilja sig mellan firmor, fast de flesta målare fick köpa egna grejer.

Elektriker har tur dem.. :D

//Patrik

Med risk för att glida från diskusen så är det väl inte bara elektriker som har rätt dyra prylar såsom testare för jfb, megger etc utan även vi snickare?
Skillnaden mellan snickare och målare är att jag behöver oftast inte kasta en hammare efteråt.
Däremot anser jag det vara jäkligt orättvist mot målare.

/Kent

mycke_nu>Den länken var ju bara så att man va?
Är de kompletta idioter eller vad?

/Kent

10 olika tänger är väl bra att ha?!:D

mycke_nu>Japp, till bilen *S*

/Kent

Off topic så det skriker om det men bevisligen finns det tydligen folk som dels köper mekanikersatser för 18000 $ och även folk som skruvar i centraler med oisolerade mejslar.

Å andra sidan lär de sistnämnda bli färre och färre.

/Kent

el_richard skrev:
[länk]

Amerikansk Senil-dos, Akta bitsen på skruvdragaren..
Åååh, vilka rysningar jag får... wwzzzz....wzzz....PPPRRRRRR...PPRRRRRRRRR....

Trodde jänkarna körde stenhårt med torx? Men kanske inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.