Alla metoder har för och nackdelar. Jag försöker lägga fram lite saklig information och belysa en för oss lite främmande metod att arbeta.

Själv lägger jag flexslang och VP-rör hemma, eftersom det är det jag kan och har verktyg och material till.

Fanns det godkänd kabel för 4 kr/m att köpa i Sverige skulle det nog se lite annorlunda ut efter ett tag.

Jag och min ellärare hade en diskussion idag gällande vilken kabeltyp det är tillåtet att dra direkt i en vägg. Jag påstod, med uppbackning av min elbok och det jag lärt mig här på forumet, att det är tillåtet att dra oskärmad kabel, typ EKK, FKK. Medans min lärare påstod att det bara är tillåtet att dra skärmade kablar.

Så hur är det egentligen? Får man dra EKK direkt i vägg?

//Patrik

Ja, det får man.

Patrik_Hed skrev:
Jag och min ellärare hade en diskussion idag gällande vilken kabeltyp det är tillåtet att dra direkt i en vägg. Jag påstod, med uppbackning av min elbok och det jag lärt mig här på forumet, att det är tillåtet att dra oskärmad kabel, typ EKK, FKK. Medans min lärare påstod att det bara är tillåtet att dra skärmade kablar.

Så hur är det egentligen? Får man dra EKK direkt i vägg?

//Patrik
Om man bara skulle få dra skärmad kabel, skulle ju hela idén med det förläggningssättet fallera (att det ska gå fort), att behöva dra EKLK innebär ju mer arbete.

Okej, tack! Då ska jag trycka upp det i hans ansikte vid tillfälle. :D

//Patrik

Vist är det lite konstigt att jag har ALDRIG hört en fackman (bara icke fackmän) tala gott om lös kabel i väggarna. Skulle det gå fortare och bli billigare borde väl vi vara dom första att använda metoden det skulle ju innebära ännu mera pengar i plånboken. För vi säljer ju en slutprodukt till kunden som ska fylla gällande krav, om jag sedan använder rör, slang eller kabel är ju upp till mig och bara i undantagsfall upp till kunden att bestämma, han köper ju som sagt den färdiga anläggningen utfört enligt tex. svensk standard.

elmont skrev:
Vist är det lite konstigt att jag har ALDRIG hört en fackman (bara icke fackmän) tala gott om lös kabel i väggarna. Skulle det gå fortare och bli billigare borde väl vi vara dom första att använda metoden det skulle ju innebära ännu mera pengar i plånboken. För vi säljer ju en slutprodukt till kunden som ska fylla gällande krav, om jag sedan använder rör, slang eller kabel är ju upp till mig och bara i undantagsfall upp till kunden att bestämma, han köper ju som sagt den färdiga anläggningen utfört enligt tex. svensk standard.
Elektriker är kanske konservativa?

//Patrik

Redigerat:
Även om man skulle kunna öka inkomsterna??? alla arbetar väl inte ideellt eller ???

Jo vi accepterar ju inga som helst nymodigheter

Vad jag har förstått så måste man ha spikskydd vid genomföring i träreglar, däremot ej vid plåtreglar. Det kan kanske vara en bidragande orsak till att det känns jobbigt att använda lös kabel. Jag såg en instruktionsfilm om detta, där krävdes en specialfräs för att kunna använda spikskydden. Alla dosor måste dessutom ha dragavlastningar. Det känns enklare att använda fördragen slang tycker jag.

inst.-mäst. skrev:
Vad jag har förstått så måste man ha spikskydd vid genomföring i träreglar, däremot ej vid plåtreglar.
Jo, det behövs vid plåtreglar också.

//Patrik

på tal om nymodigheter är det många som kör ek och flex/vp söderut här i västerbotten tycker jag inte det är så vanligt, men träffade en säljare här om veckan som sa att det börjar komma mer och mer. Vi bönder är ju alltid lite efter;)

..av någon anledning så lägger den svenska familjen mest på att jobba med hantverkstjänster själva.. kan detta vara kopplat till "effektiviteten ovan".. kanske det blir en viss ändring med nya ROT avdraget.

http://www.youtube.com/watch?v=78lg0wdSKqY&feature=channel

Amerikansk Senil-dos, Akta bitsen på skruvdragaren..

Liten fråga till någon som jobbar i usa eller likn. VARFÖR riva allt med slägga??? Tigersåg mycket bättre. (eller är det bara på TV som dom river med slägga)

U-lands stöd ? För USA det av Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.