16 804 läst ·
91 svar
17k läst
91 svar
dra in kabel i gipsvägg?
Det är både en fördel och en nackdel med lägre spänning. Strömmarna blir stora, och det innebär givetvis risker, men samtidigt minskar risken för isolationsgenomslag och ljusbågar mellan fas och nolla.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Så vitt jag vet, så är amerikas apparater så som t.ex. strömställare och VU sämre. Jobbigare att bl.a. koppla eftersom att det sitter skruvar (som på gamla svenska brytare, om jag inte far helt fel) så att man måste göra en liten "krok" på alla ledare innan man kopplar in dem. Man måste dessutom skyddsjorda strömställare och apparatdosor genom att sätta typ en "torix" på inkoppande skyddsledare och "splita" på den - en till SS och en till en skruv i apparatdosan.
Jo, dom är hårda på att all åtkomlig metall måste skyddsjordas. Ojordade skruvar rakt in i dosor är inte tillåtet.
Sedan finns det färdiggjorda "pigtails" med pressade ringanslutningar för att underlätta jobbet.
Sedan finns det färdiggjorda "pigtails" med pressade ringanslutningar för att underlätta jobbet.
på de amerikanska vägguttag jag monterat så finns det ett hål precis bredvid skruven, man sticker in den avskalade ledaren i hålet och sedan böjer den runt skruven och drar åt, på så vis fungerar hålet som en låsning av ledaren så att skruven inte vrider om ledaren.
dessutom finns en skalartång inbyggd i plåtblecket på uttaget, en för 14awg wire och en för 12awg, det är ett U-format spår som man för ner ledaren i och drar, så skalas den av, och för att se så man skalade av rätt längd så finns ett spår i rätt längd i plasten på baksidan att lägga´den avskalade tråden i.
jag kan dock instämma att beröringsskyddet är dåligt på vägguttagen.
delvis kompenseras detta med den lägre spänningen, du får faktiskt ingen stöt förrän du är blöt om fingrarna, och sen har de börjat göra stickpropparna bredare så att man inte når in med fingrarna till blecken innan strömmen är bruten.
men visst, så här går det inte göra på ett svenskt vägguttag:
http://www.youtube.com/watch?v=cu0AOCu5bFQ
dessutom finns en skalartång inbyggd i plåtblecket på uttaget, en för 14awg wire och en för 12awg, det är ett U-format spår som man för ner ledaren i och drar, så skalas den av, och för att se så man skalade av rätt längd så finns ett spår i rätt längd i plasten på baksidan att lägga´den avskalade tråden i.
jag kan dock instämma att beröringsskyddet är dåligt på vägguttagen.
delvis kompenseras detta med den lägre spänningen, du får faktiskt ingen stöt förrän du är blöt om fingrarna, och sen har de börjat göra stickpropparna bredare så att man inte når in med fingrarna till blecken innan strömmen är bruten.
men visst, så här går det inte göra på ett svenskt vägguttag:
http://www.youtube.com/watch?v=cu0AOCu5bFQ
Redigerat:
mycke_nu> Du som är uppdaterad på USA elstandard, vilka styrkor på säkringar är vanliga i heminstallationer, vilka areor på normala gruppledningar osv?
Jag tänker tex på en del enorma 1-fas utrustningar på 30-50A med stickpropp för 240V som jag sett när jag jobbat där.
Något som i min mening gör deras installationer säkra är den kraftiga isolationen på deras FK, RK ett exempel var när
ett gäng elkillar drog i ca: 20 ledare i ett 1" galvat rör med draghjälp av en saxlyft, detta skulle gett de flesta installatörer här hjärtsnörp. Trots allt var trådarna i princip oskadda när man kom igenom med dem.
Är isolationen på EKK-ersättaren av samma sega slitstarka typ förstår jag att det inte är några problem att lägga dem i väggarna.
Jag tänker tex på en del enorma 1-fas utrustningar på 30-50A med stickpropp för 240V som jag sett när jag jobbat där.
Något som i min mening gör deras installationer säkra är den kraftiga isolationen på deras FK, RK ett exempel var när
ett gäng elkillar drog i ca: 20 ledare i ett 1" galvat rör med draghjälp av en saxlyft, detta skulle gett de flesta installatörer här hjärtsnörp. Trots allt var trådarna i princip oskadda när man kom igenom med dem.
Är isolationen på EKK-ersättaren av samma sega slitstarka typ förstår jag att det inte är några problem att lägga dem i väggarna.
Det brukar vara 15 eller 20 A säkringar i de flesta fall. Större apparater som varmvattenberedare och torktumlare kan säkras med upp till 30 A. Riktigt stora förbrukare är ofta 230 V (tvåfas)
Ledarareorna är i princip samma som hemma i Sverige, men givetvis enligt AWG-systemet.
Huvudsäkringarna blir naturligtvis rejäla när man bra kör tvåfas. Stora kåkar kan ha flera hundra amperé!
Ska gå och pilla på lite Romex i morgon. Måste kolla det här med segheten!
Ledarareorna är i princip samma som hemma i Sverige, men givetvis enligt AWG-systemet.
Huvudsäkringarna blir naturligtvis rejäla när man bra kör tvåfas. Stora kåkar kan ha flera hundra amperé!
Ska gå och pilla på lite Romex i morgon. Måste kolla det här med segheten!
12awg till 20A och 14awg till 15A.
http://www.ddacables.com/technicka-podpora/tech_awg-prurezy.php
http://www.ddacables.com/technicka-podpora/tech_awg-prurezy.php
3.3 och 2.1 mm2 mao!electrocuted skrev:
http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=guide_awg_to_metric
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
På den här videon där en "instruktörselektriker" kopplar en kopplingsdosa så ser det ju inte så jättetrevligt ut när han bara har förlagt kablarna löst i väggen.
http://www.youtube.com/watch?v=KDPTwPD-7eI
http://www.youtube.com/watch?v=KDPTwPD-7eI
Jaha, då har jag som utlovat forskat lite i det här med Romex som jänkarna drar löst i väggarna istf VP-rör och FK.
Som electrocuted skrev ovan så används 12 AWG (3.3 mm2) till 20A och 14 AWG (2.1 mm2) till 15A.
Utförande: Två EK ledare och en blanktråd tämligen lösa i en gemensam mantel. Märkspänning: 600 VAC
Pris (på byggvaruhuset Home Depot)
12/2 AWG (3 x 3.3 mm2) $0.30/fot, dvs ca SEK 8/m
14/2 AWG (3 x 2.1 mm2) $0.15/fot, dvs ca SEK 4/m
Ni som vet vad elfirmor betalar för FK och flexslang / VP-rör i Sverige får gärna berätta om Romex skulle innebära en besparing om det användes istf traditionella metoder.
Som electrocuted skrev ovan så används 12 AWG (3.3 mm2) till 20A och 14 AWG (2.1 mm2) till 15A.
Utförande: Två EK ledare och en blanktråd tämligen lösa i en gemensam mantel. Märkspänning: 600 VAC
Pris (på byggvaruhuset Home Depot)
12/2 AWG (3 x 3.3 mm2) $0.30/fot, dvs ca SEK 8/m
14/2 AWG (3 x 2.1 mm2) $0.15/fot, dvs ca SEK 4/m
Ni som vet vad elfirmor betalar för FK och flexslang / VP-rör i Sverige får gärna berätta om Romex skulle innebära en besparing om det användes istf traditionella metoder.
VP-rör/slang 4-5 kr/meter
FK 3x1,5 5-6 kr/meter
Klammer 1 kr/meter
Detta ger ungefär en tia/meter, priserna tog jag från en vanlig hobbybutik.
Sen vilket som är bäst tja, de som har gamla tygkablar är nog glada idag att dessa ligger i rör så de kan bytas men det som funkar i andra länder hade säkert funkar här med, bara till att lära om alla gamla elektriker.
FK 3x1,5 5-6 kr/meter
Klammer 1 kr/meter
Detta ger ungefär en tia/meter, priserna tog jag från en vanlig hobbybutik.
Sen vilket som är bäst tja, de som har gamla tygkablar är nog glada idag att dessa ligger i rör så de kan bytas men det som funkar i andra länder hade säkert funkar här med, bara till att lära om alla gamla elektriker.
alltså jag tycker inte jänkarnas kabeldragning är nåt vidare dålig, bara lite "billigt" över det hela, lite för mycket "ska-gå-snabbt" tänkande.
och sen så tycker jag det är helt galet att de spikar fast kabeln mot reglarna, dels så ligger den ju fastspänd där så att en spik kan träffa så som i videon om AFCI's
dels så går det ju inte byta kabel...
och sen så tycker jag det är helt galet att de spikar fast kabeln mot reglarna, dels så ligger den ju fastspänd där så att en spik kan träffa så som i videon om AFCI's
dels så går det ju inte byta kabel...