Byggahus.se

Dra i två extra ledare

1. R
    Medlem Nivå 6
    Hejsan

Skulle behöva lite tips. Har vanliga slangar i huset där jag har en KNX-kabel i. I denna slang skulle jag behöva dra i två extra ledare för 24V.

Testade att dra i en dragfjäder. Det gick när jag klippte av ena ändan så det enbart var plast. Sedan drog jag igenom hela och fäste kabeln i "draghålet". Efter mycket om och men fick jag igenom kabeln.

En RK 1.5mm2 kabel liknande denna http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mdQeJ4H2hQ0mRK0-7GuqPDw.jpg där ledarna är ihoplimmade.

Sträckan var ungefär 3-4 meter. Nu sitter dock kabeln fast. Går inte och dra i den åt nått håll.

Har ni några tips på de andra stäckorna jag ska dra, för att göra det enklare?

Har jag fel kabel? Ska jag ha två FK istället? Ska jag köpa nån kabel där båda ledarna är isolerade runt istället?

Förstår att det blir svårt att genomföra detta, men jag har inte så mycket val än att försöka få i dessa två extra ledare.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Den sitter fast därför att den smält ihop med slangen i någon böj. Det undviker man om man 1. Är två som hjälps åt en drar och en skjuterpå 2. använder nått glidmedel och då skulle jag rekommendera TALK, det kladdar inte och torkar inte ihop med tiden.

3. R
    Medlem Nivå 6
    Jag köpte FLO950 från malmbergs som jag använde. Dock kanske för lite? Eller är det skräp?

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Vet inte för jag har aldrig provat, det bästa är en medhjälpare och nått som jag inte nämnde tidigare. Knyt i fjädern i dom bef. ledningarna och dra ur dom sedan fäster man dom man vill ha in igen och drar i alla på en gång. Stoppar man in fjädern och ska dra i nya tråda med dom gamla kvar i röret så brukar dom nya och gamla tvinna ihop sig och göra det svårt att få i dom nya.

5. R
    Medlem Nivå 6
    Ok! Jag drar i ny KNX-kabel med kabeln istället. Det va min tanke också.

6. R
    Medlem Nivå 6
    Fick igenom kablarna genom att göra som du skrev elmont! Men dom sitter som berget nu.
    Till de andra skulle jag vilja ha en mindre kabel för att göra det enklare. Har kommit på att mina 1.5 mm2 är alldeles för överdimensionerade.

Kommer belasta kablarna med 2A 24V. Så jag funderar på att dra i 0.75 mm2 istället, två separata.
    Men FK 0.75mm2 finns inte. Ska man köra RK eller RQ eller vad ska jag ha?

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Lågspänningskabel kan vara mångkardelig. Vanlig högtalarkabel/ledkabel typ RK eller RKUB borde fungera fint. Det spelar inte så stor roll, vanligt FK går bra också. Koppar som koppar. Ska man börja finlira finns det skillnader.

8. R
    Medlem Nivå 6
  9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Den blir säkert kalasbra.

Som sagt funkar det nog med i princip vilket kabel som helst. Det är ju bara några meter, 24 volt och inte några större mängder ström.