558 läst ·
4 svar
558 läst
4 svar
Hjälp med Extra ROT avdrag
Mina föräldrar skall göra en stor takrenovering och med tanke på att arbetskostnaden för detta är en stor del av den totala kostnaden så funderar jag på detta upplägg och önskar Er feedback på om detta låter sig göras alternativt vad man bör tänka på
Idag är jag inte ägare i deras fastighet, men för att kunna hjälpa dom med kostnaden och för att kunna göra ROT avdrag så är ju ett av kraven att man är delägare.
Dom ger mig ett gåvobrev på ett visst värde av huset eller ex 1% av fastigheten, och då registrera denna ägarändring till Lantmäteriet. Mao då är jag delägare
Kostnaden för denna justering är väl då enbart Stämpelskatten på gåva eller förtida arv dvs bara dessa ca 800kr? Kraven/kostnaden är väl lägre då man är barn/familj?
När det är registrerat så får byggfirman fakturera mig ex 50 000 av deras arbetskostnad.
Jag har inte använt eller har inget behov att använda mitt Rotavdrag på min nuvarande fastighet (nytt bygge så jag måste vänta 5 år)
Tankar alternativ mer kreativa lösningar?
Idag är jag inte ägare i deras fastighet, men för att kunna hjälpa dom med kostnaden och för att kunna göra ROT avdrag så är ju ett av kraven att man är delägare.
Dom ger mig ett gåvobrev på ett visst värde av huset eller ex 1% av fastigheten, och då registrera denna ägarändring till Lantmäteriet. Mao då är jag delägare
Kostnaden för denna justering är väl då enbart Stämpelskatten på gåva eller förtida arv dvs bara dessa ca 800kr? Kraven/kostnaden är väl lägre då man är barn/familj?
När det är registrerat så får byggfirman fakturera mig ex 50 000 av deras arbetskostnad.
Jag har inte använt eller har inget behov att använda mitt Rotavdrag på min nuvarande fastighet (nytt bygge så jag måste vänta 5 år)
Tankar alternativ mer kreativa lösningar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det håller, ja.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det skall hålla, möjligen finns det en fördröjning i systemet så att skatteverket inte ser ditt ägande förrän X veckor efter att du fått lagfart på din andel. Och från att ni registerar och söker lagfart kan det ta några veckor (???) innan lantmäteriet registrerar den. Och om ditt ägande inte är synligt för skatteverket när ROT ansökan görs, så blir det en massa strul.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Kan nog vara svårt att dela upp ett takbyte så att ex. halva jobbet sker före nyår och andra halvan efter nyår. Och börjar man fiffla med faktureringen så är risken stor att man betalar för mycket före nyår, så att man i praktiken har förskottsbetalat halva takbytet. Med de stora risker det ger.
Klicka här för att svara