Hej!

Fattar inte riktigt hur jag kunde missa att peta in frostvaktskabeln innan jag grävde ned slangen. Men nu står jag här med en nedgrävd slang och på fredag ska jag och min elektriker försöka peta in en frostvaktskabel.

Sträckan är på ca 25 meter, på ett ställe har vi dessutom en böj i 90 grader (i en mjuk cirkel tack och lov).

Jag är lite osäker på om själva frostvaktskabeln är styv eller sladdrig? Om den är styv kanske den går att skjuta i. Men om den är av den sladdriga modellen så kanske man måste peta i någon form av dragtråd?

Nu för tiden använder väl de flesta elektriker sådan där vit-plast-dragtråd. Men förr var det väl vanligt med en platt plåt/stål-tråd? Vet någon vart man kan köpa sådan dragtråd. Kanske finns det inte så pass lång som 25 meter heller.

Tacksam för tips och erfarenheter från liknande jobb.

Annars är blir ju allternativet att gräva upp kabeln igen och göra om det hela, lite jobbigt men finns det inget alternativ så är det det som gäller.

(Lite klantigt känns det ju)

Mvh
Fredrik

Var helt lugn jag har skjutit i ca 60 m kabel i rör utan problem
Tille

Låter ju toppen!
Då gissar jag att den är ganska styv, alltså själva frostvaktskabeln?
Mvh
Fredrik

Hej!

Tackar för hjälpen och jag måste säga att du hade helt rätt!

Elektriken prövade att mata på med kabeln i slangen och efter ett tag så hade han fått i mycket, men nu gick det så trögt att det inte gick att få i mer.

Ännu hade den inte kommit fram i andra änden.

Jag hade ca 2 meters överlängd på pem-slangen i andra änden. Då elektriken kapade den så tiittade kabeln fram 2 cm innanför snittet!

Helt otroligt!

Ha det bra!
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.