X xLnT skrev:
Då hade jag hoppat på 10Gbit, är ju inga stora pengar idag.
Ditt scenario verkar ju inte involvera mer än ett par anslutningar.
Har funderat på det, men t.ex. Intel X550 drar 7,4W bara för själva chipet vid 10 GB idle. Det blir när det finns något strömsnålare. Jag gillar energieffektiva prylar. Tänker inte bränna lika mycket el på några gigabitportar som hela moderkort/cpu/minne drar på servern. Som merbanan skrev, 10GBe blir varmt. Jag har tre st gigabitportar till samma dator för tillfället. :)

martin43 martin43 skrev:
Har funderat på det, men t.ex. Intel X550 drar 7,4W bara för själva chipet vid 10 GB idle. Det blir när det finns något strömsnålare. Jag gillar energieffektiva prylar. Tänker inte bränna lika mycket el på några gigabitportar som hela moderkort/cpu/minne drar på servern. Som merbanan skrev, 10GBe blir varmt. Jag har tre st gigabitportar till samma dator för tillfället. :)
En sfp+ drar ca 1W, så börja bygg eller hitta på andra anledningar till att det inte blir gjort ;)

X xLnT skrev:
En sfp+ drar ca 1W, så börja bygg eller hitta på andra anledningar till att det inte blir gjort ;)
Den första anledningen är att lika lite som jag tänker bränna 7-8W per port kommer jag dra ur CAT6 ur väggarna och dra in fiber i interna nätet, det vore kul iofs... hm. :)
Även SFP+ för koppar drar mer och så behöver man också en pci-express till sfp+ i klienterna, och dessa drar också mer. Så länge de ser ut så här är det inga 1W för omvandlare+SFP+. https://www.newegg.com/trendnet-teg-10gecsfp/p/N82E16833156554

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Fiber har högre latency än koppar, så var det sagt.
Det stämmer bara om du menar en passiv "Direct Attach Cable" (DAC) med max avstånd på ca 7-10 meter. Om du menar 10GBASE-T så stämmer det inte alls. Signalbehandlingen för att köra 10GBASE-T (kopparkabel med RJ45 i ändarna) tar tid, och äter upp hela fördelen i propageringshastighet som koppar har framför fiber, för alla avstånd som 10GBASE-T klarar.
Jag jämför alltså med opto-moduler för SFP+.

B b_hasse skrev:
Det stämmer bara om du menar en passiv "Direct Attach Cable" (DAC) med max avstånd på ca 7-10 meter. Om du menar 10GBASE-T så stämmer det inte alls. Signalbehandlingen för att köra 10GBASE-T (kopparkabel med RJ45 i ändarna) tar tid, och äter upp hela fördelen i propageringshastighet som koppar har framför fiber, för alla avstånd som 10GBASE-T klarar.
Korrekt, men det är så små skillnader så ingen hemanvändaren behöver fundera över det.

X xLnT skrev:
Korrekt, men det är så små skillnader så ingen hemanvändaren behöver fundera över det.
Men, men, men... mina nanosekunder? :cry:

• Gilla
  • Haha
merbanan och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hur är det med 2,5
Det finns kretsar för 2.5G som klarar sig utan kylning (Realtek). 2.5G kommer nog bli ersättaren för 1G eftersom man i princip kan köra 2.5G över befintliga kablar oavsett vilken standard det är på kabeln bara det funkar med 1G. 2.5G börjar även komma som standard med nya stationära moderkort. 2.5G behöver enbart en 1x PCIexpress slot mot t ex ett 10G-kort som behöver 4x.

Problemet är att de som gör switchar nog inte enbart kan begränsa sig till 2.5G då man missar en del av kundsegmentet. Det finns modeller där man blandat lite bland de olika hastigheterna. Men vem orkar med att optimera så att rätt länkar hamnar på rätt port. Som konsument vill man ju att allt ska vara samma så det blir fin kabeldragning i patchskåpet. Så det blir till att vänta och se vad marknaden klämmer ur sig.

Finns 2.5Gb som 5 och 8 portars, finns med viss reservation... ;)
TP-Link 5- och 8-ports 2.5Gbps desktop-switchar på reklambild med infotext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TP-Link 5-port 2.5G Desktop Switch TL-SG105-M2 produktbild med produktfunktioner listade bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men räkna med lite leveransproblem om den finns på cdon, men inte i lager i andra i nätbutiker.
Under 1500 på cdon

X xLnT skrev:
Vad föreligger ditt behov av mer bandbredd än 1Gbit?
1Gbit kanske duger att surfa i helt ok men till det mesta annat är det helt värdelöst.
För 20 år sedan dög det till att köra massor med tjänster mot servrar på den hastigheten, i dag är allt större och tyngre gjort för 4k grafik allt är mångdubbelt större och tyngre. Idag kan man inte ens använda nätverket till en enkel filserver eller nas om man inte vill sitta och vänta i 20 min på enkla operationer.
Det beror på att allt annat uppgraderats under tiden men inte nätverksprestandan den är fast i en annan tid tyvärr har folk vant sig och av någon anledning och bara accepterat det.
Nu med 5G går till med mobilen om våra fasta nät och då kan man helt plötsligt göra massvis med nya saker...som vi borde kunnat göra hela tiden!

B b_hasse skrev:
Exakt och detta är det många som inte fattat om du har många hopp i ett större nät blir det ju helt värdelöst och dessutom dyrare! Jag kan inte se en enda fördel med detta annat än den invanda kontakten som förövrigt är en del i "förbannelsen" med ethernet.

Med ett stort hushåll och många som använder nätet hårt samtidigt är det betydligt bättre att använda sfp+ standarden så mycket som möjligt mellan switchar till NAS och servrar.
Switchar med dessa portar är både billigare och bättre än de hutlöst dyra 10GBase-T med de hemska cat6a kablarna.
Transcievers kan man köpa för några 100 lappar styck och fiberkort till de tyngre datorerna för ca 1000 kr/st. Om man äntligen får 10 gb i fibret som vissa leverantörer precis börjat med kan man få ett nät värt namnet utan att vänta ytterligare 5 år på någon ethernet halvmesyr.

M Marc Abramsson skrev:
Med ett stort hushåll och många som använder nätet hårt samtidigt är det betydligt bättre att använda sfp+ standarden så mycket som möjligt mellan switchar till NAS och servrar.
Switchar med dessa portar är både billigare och bättre än de hutlöst dyra 10GBase-T med de hemska cat6a kablarna.
Transcievers kan man köpa för några 100 lappar styck och fiberkort till de tyngre datorerna för ca 1000 kr/st. Om man äntligen får 10 gb i fibret som vissa leverantörer precis börjat med kan man få ett nät värt namnet utan att vänta ytterligare 5 år på någon ethernet halvmesyr.
99% av hushållen i Sverige (utan att ha gjort någon undersökning) streamar sina tjänster över internet.
Vilka tjänster över internet tycker du 1Gbit är för lite bandbredd för att kunna använda?
Är du medveten om att trots att så stor andel streamar sina tjänster så är medalbandbredden som faktiskt används ca 2,5-3Mbps.
Du får ju se hela kedjan, om slutkund ska ha möjlighet till 10Gbps så kommer accesslagret behöva länka upp med minst 25- eller 40Gbps till distribution, som i sin tur säker måste ha 100 eller 200Gbps till core.
Eftersom det är större avstånd så krävs det förstärkare och filter, 100G 40km är inte direkt gratis.
Så vad finns det för reellt behov av så mycket högre bandbredd? Då är det väl bättre operatörerna hellre lägger pengarna på ett robustare nät, med lokal routing och inte någon lager2-tjänst från stockholm (i bästa fall)?
Eller ännu bättre, skippade de urbota korkade stadsnäten med en totalt onödig mellanhand (KO) och/eller skippade CGNAT och faktiskt rullade ut IPv6 på allvar.

Hr många hushåll hemma kör nas eller servrar, drar det verkligen så mycket band bredd att 1gps inte räcker?
Många företag kör ju en 1Gbit i i lanet, det dagen kommer då 1gps inte räcker för ett normalt hushåll äär nog ganska långt bort.

A Andy78 skrev:
Hr många hushåll hemma kör nas eller servrar, drar det verkligen så mycket band bredd att 1gps inte räcker?
Många företag kör ju en 1Gbit i i lanet, det dagen kommer då 1gps inte räcker för ett normalt hushåll äär nog ganska långt bort.

Jag fick ett infall för något år sedan och köpte Mellanox connectx 2 från eBay, och drog en fiber mellan servern och stationära. Mikrotik switch med sfp+. Jag använder ju absolut inte all bandbredd men är ju lite roligt att ha kapaciteten på plats :)

X xLnT skrev:
99% av hushållen i Sverige (utan att ha gjort någon undersökning) streamar sina tjänster över internet.
Vilka tjänster över internet tycker du 1Gbit är för lite bandbredd för att kunna använda?
Är du medveten om att trots att så stor andel streamar sina tjänster så är medalbandbredden som faktiskt används ca 2,5-3Mbps.
Du får ju se hela kedjan, om slutkund ska ha möjlighet till 10Gbps så kommer accesslagret behöva länka upp med minst 25- eller 40Gbps till distribution, som i sin tur säker måste ha 100 eller 200Gbps till core.
Eftersom det är större avstånd så krävs det förstärkare och filter, 100G 40km är inte direkt gratis.
Så vad finns det för reellt behov av så mycket högre bandbredd? Då är det väl bättre operatörerna hellre lägger pengarna på ett robustare nät, med lokal routing och inte någon lager2-tjänst från stockholm (i bästa fall)?
Eller ännu bättre, skippade de urbota korkade stadsnäten med en totalt onödig mellanhand (KO) och/eller skippade CGNAT och faktiskt rullade ut IPv6 på allvar.
Bahnhof har ju precis börjat erbjuda 10Gbit.
Tekniken att använda 10 Gbit finns redan i samtliga fibernät låt vara att de kanske behöver uppgradera viss hårdvara.
I och med 5g kommer massvis med nya tjänster bli möjliga idag är det inte aktuellt beroende på bandbredd.
Om vi har 4~5 grabbar hemma som lanar några som strömmar 4-k fim och min fru som arbetar på distans försöker ha ett teams möte? Vad tror du händer med 1 Gb när jag försöker logga in på jobbet samtidigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.