Skall installera 2 st A/C i 2 intilligande sovrum. Inget behov av värme, bara kyla.
Finns det kylmaskiner som nebart behöver en uppsättning rör till utedelen?
Dvs att man koppalr vidare via tex t-koppling, eller anslutningsblock på insidan.
Anledningen är att jag fällt in 2 st 50 Slangar i undertak ihop med bygget, då jag hade tänkt sänka undertak i intilligande hall, och montera en "central inbyggd", som kör in luft i 2 rum. Nu har vi ångrat oss och vill nog jobba med vanliga innedelar istället. Problemet är att jag inte får i rör för flera enheter i mina slangar. Vill heller inte göra en utanpåliggande dragning, tvärs över taket
.
Finns det kylmaskiner som nebart behöver en uppsättning rör till utedelen?
Dvs att man koppalr vidare via tex t-koppling, eller anslutningsblock på insidan.
Anledningen är att jag fällt in 2 st 50 Slangar i undertak ihop med bygget, då jag hade tänkt sänka undertak i intilligande hall, och montera en "central inbyggd", som kör in luft i 2 rum. Nu har vi ångrat oss och vill nog jobba med vanliga innedelar istället. Problemet är att jag inte får i rör för flera enheter i mina slangar. Vill heller inte göra en utanpåliggande dragning, tvärs över taket
Verkar finnas connection block för det. Här är länk hos daikin. Mitsubishi verkar också ha något liknade.J Josth skrev:
https://www.daikin.eu/en_us/product...tml#installation-manuals-documents-b7f056ea11
Har inte sett sådana modeller i Sverige men i t.ex. delar av USA där man alltid vill ha enbart kyla finns fler varianter på AC. Du får nog fråga Daikin och Mitsubishi om de har något sådant i Sverige.
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja det är inte riktigt det du söker prismässigt !M mojjen skrev:
Har för mig att det finns en liten splitter men minns inte vart jag sett den på Mitsubishis sidor.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vet att jag sålt dessa till en kund som hade en ”vanlig” utedel och som skulle köra 2 Mitsubishi innerdelar och hade gjort så tidigare.
Men gäller att man har koll på att eventuellt justera med lite mer köldmedia beroende på rörlängd, och måste påpeka att jag aldrig testat så har noll koll på hur bra det blir
Men gäller att man har koll på att eventuellt justera med lite mer köldmedia beroende på rörlängd, och måste påpeka att jag aldrig testat så har noll koll på hur bra det blir
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tänkte samma sak med Daikin, då de har likande distributionsrör till sitt VRV system. Problemet om man inte nytjar deras BP modul, eller mitsubishis motsavrande, är att man nog inte får kontroll på utedelen. styrsignaler gå ju via den. Skall man löpa linan ut, så tror jag Daikin är enkalre, då den kör enfas, men deras minsta utedel i VRV serien kostar runt 60K, blir ju hyffsat dyrt för 2 system. Skulle vi dock bygga ut 2 system till, vilekt egentligen skulle behövas, men inget via hade planerat nu. så börjar det ju kanske bli kostandseffektivt.C Comfort Thomas skrev:Vet att jag sålt dessa till en kund som hade en ”vanlig” utedel och som skulle köra 2 Mitsubishi innerdelar och hade gjort så tidigare.
Men gäller att man har koll på att eventuellt justera med lite mer köldmedia beroende på rörlängd, och måste påpeka att jag aldrig testat så har noll koll på hur bra det blir [bild][bild]
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Svårt att få det kostnadseffektivt tycker jag för en privat bostad för enbart kyla som det frågas om.
Bättre och bita i det sura äpplet och tolerera lite synliga kanaler och köra vanliga singel split, men är utseendet sjukt viktigt får man lätta på lädret.
Har varit på x antal hembesök/installationer där just utseende på kanaldragning varit prio ett vilket flera gånger varit lite märkligt när man ser resten av huset 😉
Bättre och bita i det sura äpplet och tolerera lite synliga kanaler och köra vanliga singel split, men är utseendet sjukt viktigt får man lätta på lädret.
Har varit på x antal hembesök/installationer där just utseende på kanaldragning varit prio ett vilket flera gånger varit lite märkligt när man ser resten av huset 😉
Det finns en gräns hur mycket det får ksoat. Börjar nog närma mig taket. inser också att Daikins VRV säkras 32A, vilket är helt uteslutet. Så deras singel fas är inte aktuell. Deras 3 fas blir löjligt stora med dubbelfläkt. (dyra). Mitsubishi ahr en modell PUMY-SP80VKMD2-A som faktiskt ahde verit helt ok, även prismässigt på de indiaktioner jag hittat. Men de små verakr inte finans i Europa. Så börjar ge upp tanken.C Comfort Thomas skrev:Svårt att få det kostnadseffektivt tycker jag för en privat bostad för enbart kyla som det frågas om.
Hur mycket plats tar en rör med gas/vätska? Går det i en 50 slang, om den är relativt rak? . Har en böj på slutet, men där kan jag öppna taket lite. Kör nog någon variant av multisplitt/dual även om jag måste få ut alla rör.
Börjat inse att min önskan om VRF/VRV system är ohållbart för vad jag skall göra. Så är nu inne på konventionella Multisplitt spåret istället.
Tänker då att istället för 2 enheetr som ajg initialt tänkt, kör 3 eller 4. Har ett sovrum och ett vardagrum på bottenplan som också förtjänar AC. Egentligen inget problem att lägga detta på 2 system, då jag har lite lättare att lösa det där. Men det kommer inte bli billiagre med två seprata 2x1 system..
Är i grunden stark förespråkare för Daikin och Mitsubishi. Har Daikin 4 splitt i spanien , och en nästan 20 år mitsubishi i huset, som sitter kvar sen vi konverterade till vatten för några år sen. Funkar dock fortfarande. Men sitter på fel plats i hall
Dessa har ju dock valts med utgångspunkt både värme kyla, och som enda källa. Så då utgick jag från premium. Nu talar vi om enabart kylning, och behov 2månader om året).
Efter lite sökning så inser jag att mina favoriter blir rätt dyra när vi går upp på 3 eller 4 splitt. Men jag har hittat riktigt bra priser på Samsung. Har någon bra erfarenhet eller det omvända av samsung. Tänker, nu inte viktigt med värmeegenskaper etc. Utan mer håller dom hyffsat, och är de skapligt tysta.
Vissa har en egenskap Windfree som skall sprida luften lite smidiagre, specifikt vid användning för kyla. Extra tacksamt i sovrum nattetid tänker jag
3x1 på 2,5 KW kyla kostar runt 21K exkl installation mm. 4x1 33-34K. Vilket blir typ 20K lägre än tex Daikin.
Tänker då att istället för 2 enheetr som ajg initialt tänkt, kör 3 eller 4. Har ett sovrum och ett vardagrum på bottenplan som också förtjänar AC. Egentligen inget problem att lägga detta på 2 system, då jag har lite lättare att lösa det där. Men det kommer inte bli billiagre med två seprata 2x1 system..
Är i grunden stark förespråkare för Daikin och Mitsubishi. Har Daikin 4 splitt i spanien , och en nästan 20 år mitsubishi i huset, som sitter kvar sen vi konverterade till vatten för några år sen. Funkar dock fortfarande. Men sitter på fel plats i hall
Dessa har ju dock valts med utgångspunkt både värme kyla, och som enda källa. Så då utgick jag från premium. Nu talar vi om enabart kylning, och behov 2månader om året).
Efter lite sökning så inser jag att mina favoriter blir rätt dyra när vi går upp på 3 eller 4 splitt. Men jag har hittat riktigt bra priser på Samsung. Har någon bra erfarenhet eller det omvända av samsung. Tänker, nu inte viktigt med värmeegenskaper etc. Utan mer håller dom hyffsat, och är de skapligt tysta.
Vissa har en egenskap Windfree som skall sprida luften lite smidiagre, specifikt vid användning för kyla. Extra tacksamt i sovrum nattetid tänker jag
3x1 på 2,5 KW kyla kostar runt 21K exkl installation mm. 4x1 33-34K. Vilket blir typ 20K lägre än tex Daikin.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Din initiala tanke med Daikin eller MB Electric är god, för de är fabrikat som oftast fungerar mycket väl.M mojjen skrev:Börjat inse att min önskan om VRF/VRV system är ohållbart för vad jag skall göra. Så är nu inne på konventionella Multisplitt spåret istället.
Är i grunden stark förespråkare för Daikin och Mitsubishi. Har Daikin 4 splitt i spanien , och en nästan 20 år mitsubishi i huset, som sitter kvar sen vi konverterade till vatten för några år sen. Funkar dock fortfarande. Men sitter på fel plats i hall![]()
Samsungs billigare modeller brukar vara riktigt dåliga. Särskilt fläktmotorerna till innedelarna som brukar låta illa efter några år (och brukar vara riktigt dyrt att köpa som reservdel). Deras "Premium-modeller" är det inget fel på i allmänhet. Men de är inte så vanliga, då man hellre för samma pengar köper MB eller Daikin...
Själv väljer jag utan tvekan MB Electric då de har en ordentlig support/eftermarknad (vilket är viktigt för mig som är i branchen. Daikin har tappat denna biten, men kanske är påväg att bli bättre. Samsung verkar försöka göra något här.
Hade jag jagat ett primärt värmesystem till huset så absolut. Nu är det komfortkyla 2 måander per år. Både MB och Daikin landar mot 60K. plus inst. Jag har inte titta på samsungs absolut billiagaste, utan en mellanmodell: Windfree Comfort. (De allra enklaste verkar inet paketeras som multisplitt).R Real-House skrev:Din initiala tanke med Daikin eller MB Electric är god, för de är fabrikat som oftast fungerar mycket väl.
Samsungs billigare modeller brukar vara riktigt dåliga. Särskilt fläktmotorerna till innedelarna som brukar låta illa efter några år (och brukar vara riktigt dyrt att köpa som reservdel). Deras "Premium-modeller" är det inget fel på i allmänhet. Men de är inte så vanliga, då man hellre för samma pengar köper MB eller Daikin...
Själv väljer jag utan tvekan MB Electric då de har en ordentlig support/eftermarknad (vilket är viktigt för mig som är i branchen. Daikin har tappat denna biten, men kanske är påväg att bli bättre. Samsung verkar försöka göra något här.
Klicka här för att svara