2 773 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Dränera byggnad i fastighetsgräns
Sida 1 av 2
Hej på er!
Jag och min sambo bor i ett hus från 73
Våran carport sitter ihop med grannens hus och nästa grannes carport i vårat hus osv.
Huset har aldrig fått en ny dränering, vi har tendens till fukt i källaren.
Den sidan där grannens carport sitter kan jag ju omöjligt dränera och lär ju knappast behövas? Undrar är då:
Vi har en altan på 8x6m bakom huset, lika bred som huset alltså, framsidan har också en altan, dock mindre och plattor runt den
Kommer det räcka för oss att bara dränera ena långsidan då?
Altanerna är några år gamla bara så inget vi vill riva upp
Jag och min sambo bor i ett hus från 73
Våran carport sitter ihop med grannens hus och nästa grannes carport i vårat hus osv.
Huset har aldrig fått en ny dränering, vi har tendens till fukt i källaren.
Den sidan där grannens carport sitter kan jag ju omöjligt dränera och lär ju knappast behövas? Undrar är då:
Vi har en altan på 8x6m bakom huset, lika bred som huset alltså, framsidan har också en altan, dock mindre och plattor runt den
Kommer det räcka för oss att bara dränera ena långsidan då?
Altanerna är några år gamla bara så inget vi vill riva upp
Hej och välkommen till Byggahus
Varför kan du inte gräva på grannens sida? Alla grannar lär väl ha eller få samma problem så det är väl bara att komma överens att få gräva i carporten och låta de som behöver komma in på er tomt för att underhålla sina kåkar göra det.
Dränering fixar man lämpligen innan man bygger altan, annars kommer man ju i din situation och måste flytta altanen för att kunna dränera.
Varför kan du inte gräva på grannens sida? Alla grannar lär väl ha eller få samma problem så det är väl bara att komma överens att få gräva i carporten och låta de som behöver komma in på er tomt för att underhålla sina kåkar göra det.
Dränering fixar man lämpligen innan man bygger altan, annars kommer man ju i din situation och måste flytta altanen för att kunna dränera.
Det är väl helt avhängigt vad ni vill uppnå med dräneringen och var ni har mest problem? Är den långsidan mest drabbad av fukt? Annars kommer ju dränering av denna gissningsvis avhjälpa lite just där men problemet kvarstår i övrigt. Beror lite på markförhållandena som huset är byggt på också.
För att carporten är lika lång som vårat hus, tak över och asfalterad så lär ju knappast komma ner fult den vägenF fribygg skrev:Hej och välkommen till Byggahus
Det beror ju på var fukten är. Här har vi vatten som följer berget in mot källargrunden när det regnat riktigt mycket. Grunden tyvärr direkt på berg delvis. Får fixa till våren.
Det skulle faktiskt kunna ha skett även med asfalt över även om det blir längre transportsträcka.
Som exempel...
Det skulle faktiskt kunna ha skett även med asfalt över även om det blir längre transportsträcka.
Som exempel...
Vi har säkert 50 meter i alla fall till en rejäl sluttning/vägg av jord där bakomvarande grannar bor uppe på höjden, framåt huset är det bara asfalt och sen hus på andra sidan, jag undrar som sagt bara för framtida dränering, altanen var redan byggd så det är inget jag kan göra något åtH hydrolift skrev:
Vi har tv rum, gym, säsongsförvaring åt kläder och kontor i källaren, riktigt trevligt skulle jag säga, även frampå sovrum och badrum, så vi använder den flitigt, men hur ska jag kunna dränera under deras carport?F fribygg skrev:
Bara en tanke i det hela
Hur är det med grannen/ar bakom på toppen. Går deras stuprör rakt ut på marken. Det är många m3 som då kanske samlas i marken och även går ner mot berg och följer det ner till er. Vatten har inte ont i ryggen och går alltid lättaste vägen som det hittar.
Hur är det med grannen/ar bakom på toppen. Går deras stuprör rakt ut på marken. Det är många m3 som då kanske samlas i marken och även går ner mot berg och följer det ner till er. Vatten har inte ont i ryggen och går alltid lättaste vägen som det hittar.
Nej alla har rör i backen som leder ut till samlad plats eller vad man säger, förr i tiden var det problem innan de husen byggdes, då släppte dom ner all plogad snö där som då översvämmade källarna, så jag vill ju tro att baksidan i och med den stora altanen som dessutom har tak över inte halvan borde kunna hålla sig hyfsat torr, även då samma vid grannens carport, framsidan av huset lutar allt nedåt så därav jag funderade på om det räcker att dränera om mellan hus och carport, men den lilla fukt vi har kanske är svår att få bort och kanske kommer från golvet till och med?J jonaserik skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 056 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 056 inlägg
För att gräva med spade behöver man inte riva taket ovanför.P Påvenjunior skrev:
Inte heller för en mindre grävmaskin. 1,5 ton maskin lär rymmas under, har du tur även så stor som 3,5 ton.