Hej
jag är ny på detta forum, och håller just nu på att renovera mitt hus byggt 1880, och sönderrenoverat 1960 och frammåt.

Jag vill att alla lampor ska få sin strömförsörjning från tvinnad textilkabel på porslinsisolatorer, men har förstått att jag inte kan göra en sådan installation som den ska se ut med 220 Volt.

jag har läst att det gäller enklare regler om spänningen är under 50V, så 48 Volt borde vara det optimala ?, eller ska jg välja något annat.

Min fråga är var jag hittar transformator som passar bra för detta, och ett bra utbud av snyga klara lampor med vnlig sockel (e27 bla.)

tacksam för andra upplysningar också av någon som har erfarenhet av detta,.

Mvh Daniel Blomqvist

Troligen kan du inte göra en sådan installation med lågspänning heller pga brandfaran som är förenad med stora strömmar och ledningsdragningen. Ring ditt försäkringsbolag först, jag tror jag vet vad dom kommer att säga..

Kul idé annars!

Det finns flera gränser som alla måste uppfyllas, om det inte skall räknas som behörighetskrävande. Det finns delsen gräns för hur stor strömmen får vara (osäker, men har för mig 10A), det finns en gräns för hur stor effekt du får driva genom trådarna (osäker men har för mig 200VA). För att klara dessa gränder med 48V så får du inte kunna ta ut mer än 4A.

Det som igentligen är det intressanta är om tråden du tänker använda är godkänd för den spänning och förläggning som du tänker dig. Om den inte är det så skall du inte göra denna installation oavsett om du lyckas hålla dig under gränserna för behörighetskrav. Vid allt elarbete så är ju grundregeln att man får inte utföra det om man inte har kännedom om hur det skall göras på ett säkert sätt. Om man då använder material på ett sätt som det inte är lämpligt eller godkänt så har man uppenbarligen inte den kunskapen. Nu med brasklappen att det är mycket möjligt att tråden du vill använda är helt OK för denna spänning, i så fall bör det inte vara något problem att få en elektriker att göra installtionen.

hej, läs inlägg nr 28 i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/88092-dra-ekk-innanfoer-foensterfoder.html

tråden handlar inte om detta men jag skrev lite i mitt inlägg där.
jag har nämligen gjort en sådan installation.

fast då med 115v för det var mycket lättare att få tag i passande glödlampor, dessutom finns det JFB som fungerar för 115v, det gör dom inte för 48v.
Snyggt är det iallafall! den kabeln som du kan köpa på gysinge har isolatoion som klarar 230v, men armaturerna du ska koppla till den gör inte alltid det.

Även om den klarar 230V så är det inte säkert att den är godkänd för fast förläggning (har själv ingen aning).

Ny idé: Gör en snygg dold 230V- installation med exvis Eljos Renova serie och koltrådslampor. Sedan kan du lägga fejkade textilledningar utanpå så mycket du vill.

håller med "mycke_nu".

Om man tänker sig framåt 10 år, du vill sälja huset, men ingen vill betala så mycket pengar som du begär p.g.a el-standarden är från 1880-talet...

Tack för alla snabba svar, vilken respons :)

jag ska kolla upp detta vidare och skriver sedan här vad jag får fram. kanske jag kan använda flera olika transformatorer och separata sstem för att komma inom ramen för vad som ärtillåtet.

jag vill verkligen att eldragningen ska vara pricken över i, det skulle kännas kul att de gamla kablarna fyller den funktion de ska göra.

Dasse skrev:
Tack för alla snabba svar, vilken respons :)

jag vill verkligen att eldragningen ska vara pricken över i, det skulle kännas kul att de gamla kablarna fyller den funktion de ska göra.
just precis! jag tycker det är väldigt synd när gammalt elmaterial (nu menar jag riktigt gammalt, det som ser vackert ut..) bara rivs bort och ersätts med nytt plast..
man kan ju inte ha en sån här installation i hela huset, det funkar liksom inte, men man kan t.ex. ha det i enbart ett rum eller så. bara för att ha något att "visa upp"

jag tycker då en sån här installation bara höjer huspriset, om det ser bra ut och sitter där för "nöjes skull" däremot om det är gammal el i dåligt skick som "bruksel" i huset så kan det sänka priset.

electrocuted skrev:
just precis! jag tycker det är väldigt synd när gammalt elmaterial (nu menar jag riktigt gammalt, det som ser vackert ut..) bara rivs bort och ersätts med nytt plast..
man kan ju inte ha en sån här installation i hela huset, det funkar liksom inte, men man kan t.ex. ha det i enbart ett rum eller så. bara för att ha något att "visa upp"

jag tycker då en sån här installation bara höjer huspriset, om det ser bra ut och sitter där för "nöjes skull" däremot om det är gammal el i dåligt skick som "bruksel" i huset så kan det sänka priset.

Om det går att ha i ett rum så går det ju att ha i hela huset också :) jag komme inte bli nöjd själv om det inte blir så, nu när jag sett hur vacker dessa dragningar verkligen är.

Jag ringde elsäkerhetsverket idag, och det verkar inte som att det är omöjligt om jag håller mig under 50Volt. Jag fick lite luddiga svar, men om ledningen i sig är godkänd och dubbelisolerad tror jag han sa, då är det ok om man följer dagens krav med kopplingsdosor osv. Ska höra efter igen på fler håll.

Dasse skrev:
Hej
jag har läst att det gäller enklare regler om spänningen är under 50V, så 48 Volt borde vara det optimala ?, eller ska jg välja något annat.

Min fråga är var jag hittar transformator som passar bra för detta, och ett bra utbud av snyga klara lampor med vnlig sockel (e27 bla.)

tacksam för andra upplysningar också av någon som har erfarenhet av detta,.
Helt riktigt att det är andra regler som gäller. Utbudet av armaturer och glödlampor för 48V är minst sagt begränsat. 12V och 24V är det som gäller om man ska hitta nåt att välja på. Och då är det hallogen som gäller om du inte vill återskapa den dunkla ljusnivån från förr också. ;) Problemet med dessa spänningar är att det har en stor betydelse för vilket material du kan använda map de strömstyrkor som du behöver klara. Även om jag kan förstå din entusiasm för att återskapa utseendet på ett gammalt elsystem så är min åsikt att du begår ett misstag av flera olika skäl bla btrf användbarhet och framtida försäljning. mycke_nu:s förslag är det vettigaste imo.

Om du nu vill återskapa ett hus som är byggt 1880 så ska du tänka på att det inte fanns elektrisk ström för gemene man på den tiden. Därför borde inte ens de tvinnade tygtrådarna finnas i huset, för de har också kommit dit i en renovering, dock tidigare än 60-talet.
Jag håller därför också med mycke_nu. Dold förläggning samt ELJOs Renova-serie.

Till 48 volt verkar det finnas mer glödlampor med den vanliga fattningen E27 osv, det blir bäst då man kan använda de taklampor man vill.

Den dagen huset ska säljas är det enkelt att dra om till lite mer modernt utanpåligande, men nu är det jag som ska bo här och trivas och min fråga handlade inte om eljos fula brytare ;) , utan vilka regler som gäller.

Och eftersom att huset ska vara en idyll för dem som gillar denna stil så tror jag snarare eldragningarna kommer vara ett plus.

Även om el inte fanns indraget när huset var nytt så tycker jag att man gott kan använda den de första eldragningara, som kom bara något decennium efter att huset byggdes, jag har ju toalett också :) en modern.

Go for it! jag förstår dig till 110%! det ska vara trivsamt också!

Dasse skrev:
Jag har ju toalett också :) en modern.
Ja, du säger emot dig själv nu :) Du har säkert diskmaskin också.....

Men åter till grundfrågan.
Finns det alltså ingen tvinnad textilsladd som är godkänd för 230V?
Vad är det Gysinge säljer?
Jag tror jag måste knata bort till en av mina grannar som installerat dylikt nyligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.