bax skrev:
Ja, du säger emot dig själv nu :) Du har säkert diskmaskin också.....

Men åter till grundfrågan.
Finns det alltså ingen tvinnad textilsladd som är godkänd för 230V?
Vad är det Gysinge säljer?
Jag tror jag måste knata bort till en av mina grannar som installerat dylikt nyligen.
Gör gärna det och se vad de säger. Jag fick prover på tvinnad kabel idag, inte från Gysinge, men troligtvis samma som de säljer.

Det är vanlig sådan kabel som man drar i plaströr men med spunnen textil, för att en kabel ska vara godkänd för utanpåliggande montering så måste det vara dubbel isolering, det återstår då alltså om det finns sådan tvinnad kabel att få tag på på annat håll, eller om textilen utanpå "kabelisoleringen" räknas som en extra isolering.

Vad tror ni, det finns ju allt, bara man hittar det ! ?

bax skrev:
Ja, du säger emot dig själv nu :)
Vad är det Gysinge säljer?
.
Gysinge säljer gamla grejjer som kommer från rivningskåkar och renoverings skrot ;) blandat med nytillverkade bitar i gammal stil och traditionella målfärger. Vill du ha en tidstrogen toa finner du den på Gysinge eller om du söker gamla brytare och uttag så finns även sådana där. Dom informera även om hur man ska renovera sitt gamla hus utan att "förstöra" det.

:)

Dasse skrev:
Gör gärna det och se vad de säger. Jag fick prover på tvinnad kabel idag, inte från Gysinge, men troligtvis samma som de säljer.

Det är vanlig sådan kabel som man drar i plaströr men med spunnen textil, för att en kabel ska vara godkänd för utanpåliggande montering så måste det vara dubbel isolering, det återstår då alltså om det finns sådan tvinnad kabel att få tag på på annat håll, eller om textilen utanpå "kabelisoleringen" räknas som en extra isolering.

Vad tror ni, det finns ju allt, bara man hittar det ! ?
Dessutom måste det var tre olikfärgade ledare varav en grön/gul skyddsjord om det skall bli en godkänd 230V installation.

I föreskrifterna finns det inget specifikt om förläggning av "hängspiralkabel" inomhus, men det föreskrivs att arean på sådan kabel skall vara minst 25 mm2...

Allmänt gäller ju oskså att en kabel måste förläggas så att den är skyddad mot allehanda mekaniska påkänningar. Jag tror att det blir mycket svårt att uppfylla med tvinnande trådar på isolatorer. Rätt vad det är så får någon för sig att dammsuga bort spindlar i taket och så kommer hela installationen ner..:eek:

Den där kabeln får på sin höjd användas för att renovera gammla lampor. Men någon installationskabel är det inte.

Jag har pratat med SEK, och bara kabeln har dubbel isolering så går det.

Gysinges kabel har inte det, men de har tydligen en sådan kabel under utveckling. Annars går det att köra med en kabel som heter RHH och tvinna dem själv, det är en kabel som ska användas i varma utrymmen.

Det räcker tyvärr inte bara med att kabeln har dubbel isolering, den måste även vara AVSEDD att användar på det sätt som du vill göra. Så om den är dubbelisolerad och avsedd att tex. ligga i rör så duger det inte.

elmont skrev:
Det räcker tyvärr inte bara med att kabeln har dubbel isolering, den måste även vara AVSEDD att användar på det sätt som du vill göra. Så om den är dubbelisolerad och avsedd att tex. ligga i rör så duger det inte.

Ok, enligt en kille på SEK som visste precis vad jag menade så skulle RHH funka, han borde ju veta tycker jag. Det var även han som tipsade om att Gysingen håller på att ta fram en godkänd kabel för utanpåliggande montering på isolatorer.

Dasse skrev:
Ok, enligt en kille på SEK som visste precis vad jag menade så skulle RHH funka, han borde ju veta tycker jag. Det var även han som tipsade om att Gysingen håller på att ta fram en godkänd kabel för utanpåliggande montering på isolatorer.
Men det är värt att kolla vidare, vill inte ha tjafs med försäkringsbolaget om det blir nån incident nån gång

SEK undrar vad medellivslängden är på den avdelningen.

Bara gamla gubbar på SEK.

RHH = den kabeln är inte billig, kolla pris på någon internet sida så får du se, sitt gärna ner medans du gör det.

Dasse skrev:
Jag har pratat med SEK, och bara kabeln har dubbel isolering så går det.
.
Det var just det ;)

el_richard skrev:
SEK undrar vad medellivslängden är på den avdelningen.

Bara gamla gubbar på SEK.

RHH = den kabeln är inte billig, kolla pris på någon internet sida så får du se, sitt gärna ner medans du gör det.

Men vad gör det om det är gamla gubbar som jobbar där, han visste ju vad han pratade om och kunde ge hjälp, är väl perfekt det. Kabeln kanske är dyr, men jag kan ju köpa ful kabel också och må daligt varje gång jag tänder och släcker en lampa.

Det är INTE SEK som avgör vad en viss "kabel" får användas till utan det är tillverkare/importör som anger användningsområde, SEK anger "riktlinjer" och "tillverkare" anger HUR deras "saker " skall användas för att uppfylla SEKs "riktlinjer". Därför "godkänner INTE SEK nån specifik vara.

jakim skrev:
Gysinge säljer gamla grejjer som kommer från rivningskåkar och renoverings skrot ;) blandat med nytillverkade bitar i gammal stil och traditionella målfärger. Vill du ha en tidstrogen toa finner du den på Gysinge eller om du söker gamla brytare och uttag så finns även sådana där. Dom informera även om hur man ska renovera sitt gamla hus utan att "förstöra" det.

:)
Jag vet vad gysinge pysslar med....det är den där tråden jag undrar över. Jag tänkte att den kanske var gummibelagd och sedan överdragen med tyg. Och kanske därigenom dubbelisolerad.
Ja ja, min åsikt är ju att använda dold förläggning så jag ger mig nu.

bax skrev:
Jag vet vad gysinge pysslar med....det är den där tråden jag undrar över. Jag tänkte att den kanske var gummibelagd och sedan överdragen med tyg. Och kanske därigenom dubbelisolerad.
Ja ja, min åsikt är ju att använda dold förläggning så jag ger mig nu.
ja, det var en MK-kabel överdragen med tunn textilväv. vet inte om textil kan ses som isolering men men..
jag satte iallafall upp den kabeln hos morsan för att hon ville ha sånt,(plus att jag tycker det är väldigt läckert så jag hjälpte mer än gärna till) och för att bringa nån säkerhet i det hela så monterade jag trafo och JFB.

Kanske en 230V installation inte vore så tokigt ändå.
Jag kom ihåg inlägget och tog några bilder när jag snubblade över dessa delar.

Priserna är ju en aning höga för min smak, men ändå.

• Bild196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.