Jag skall installera en avfuktare i krypgrunden och funderar över hur man brukar dra ned elen. Brukar man borra genom någon garderob eller lyfta bort golvet? Jag kommer att anlita elektriker för detta men ett alternativ skulle var att dra en nedgrävd kabel från garaget in i grunden för att undvika för stor åverkan på huset

Det viktiga att ha koll på är väl fuktspärren.

Du frågade iofs inte men jag svarar ändå att det är kanske bra att välja EKLK eller någon annan mantlad kabel med tanke på risken för gnagare.

Om det är möjligt så kan det vara en fördel med en separat grupp från centralen för detta uttag, dvs du behöver söka en väg ifrån centralen i huset. Du kan t.ex gå ut genom väggen, men enklast är kanske att borra genom golvet? Då behöver man dock hantera ev kondensvatten som rinner längs kabeln om inte röret går att täta.

Att mata avfuktaren från garaget går väl, men kan kanske ses som olämpligt. Husets central bör mata huset och garaget bör mata garaget.

Vad har du för bjälklagssystem?

Hos mig har (åt en tidigare ägare) firman som satte avfuktaren gått ut genom fasaden och in genom en kattglugg. Alla kattgluggar är sedan skummade för att stoppa luftcirkulation. Jag hade föredragit att gå inne i huset, rakt ner genom bjälklaget (ERGE med övergjuten betong) från elcentralen om jag skulle låtit göra det.

Bjälklaget är av trä och centralen sitter i en slags garderob. Låter på svaren som om det kanske är bäst att försöka borra sig ned den vägen.. jag får köra på det spåret och se vad elektrikern säger, tackar för hjälpen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.