[quote author=Leif... link=1133730908/0#14 date=1134115826]Jag är lite i samma sits så detta är intressant. Är det inte ens ok med ex. 5x2.5 kabel om man säkrar av med 16Amp redan inne i huset?
Säkras den av i gruppcentral, med normalt 16A, så kan du använda den kabeln. Om du lägger den direkt på huvudsäkringarna så krävs det det-som-vi-snackat-om-i-hela-denna-tråden!

[/quote]
Vad gäller om man i mätarskåpet har säkringar både före och mätare/huvudbrytare, i mitt fall 16A (samt en extra 10A för ett enfasuttag på stolpen), behövs då 6mm2 eller räcker 2.5mm2 för det här exemplet?
Nåt geni som installerade elen i huset har nämligen draig "tvättmaskinsledning" till badrummet genom att hänga upp en 2.5mm2-ledning (jag vet inte om det är 5-ledare eller 4-ledare, har inte tittat efter) som är ansluden direkt på huvudbrytaren, utan säkringar, i centralen inne i huset (och alltså bara är avsäkrad i med säkringarna i mätarskåpet)... Nu kvittar det iofs rent tekniskt både hur det är kopplat och vad reglerna säger eftersom det aldrig funnits nån tvättmaskin ansluten på den här ledningen hittils, men planer på att ändra på det förhållandet finns...