13 401 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Dra el i stuga. Val av kabel samt ipklassning?
Inte bara risk, du kommer att känna den och det kommer inte vara trevligt. Jag har lyckats undvika det själv men många här på forumet har "testat" och tycker att det inte är kul.
Felströmmen 30mA är vald för att den inte ska döda (med stor sannolikhet). Man kan visserligen välja en ännu lägre felström men då är risken större att JFB tjuvlöser.
Felströmmen 30mA är vald för att den inte ska döda (med stor sannolikhet). Man kan visserligen välja en ännu lägre felström men då är risken större att JFB tjuvlöser.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Man skall ju komma ihåg att om du får en stöt som löser ut jfb, så har du troligen en strömmgenomgång som är avsevärt högre än 30mA, kanske 100 mA eller mer. Men jfb löser då efter uppemot 0,3s.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
"Ingen behaglig känsla" låter som några få mA
Om strömmen är så låg att JFBn inte löser, 10-15 mA, så kommer du ändå att känna mer än lite obehag, du kommer troligen att rulla på golvet och svära hejdlöst, och ännu värre för högre strömmar. Gränsen 30 mA för en JFB är satt för att man ska överleva, inte för att strömstöten ska bli behaglig
Notera också att JFBn inte begränsar strömmens storlek, utan endast tiden. Den kommer att skicka en halv ampere genom kroppen om den kan, under de millisekunder det tar för den att bryta. Så en JFB tillåter inget slarv.
Om jorden är kopplad direkt på nollan i varje uttag, borde det inte bli samma som om den varit framdragen hela vägen och varit ihopkopplad nolla mot jord i centralen via skenorna? Nu har jag inte hunnit kolla uttagen än. Även om det är fel/olagligt att göra så, blir det inte samma sak?
Vill bara förstå varför någon har gjort som det är gjort. Irriterar mig för man verkar inte vinna något alls på det. Om man nu inte är så förbannat lat att man inte orkar skruva fast tre kablar i centralen.
Vill bara förstå varför någon har gjort som det är gjort. Irriterar mig för man verkar inte vinna något alls på det. Om man nu inte är så förbannat lat att man inte orkar skruva fast tre kablar i centralen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo i princip är det samma sak, man ser då uttaget som en elcentral matad med en PEN. Det är en koppling som är normal i en elcentral, men man förväntar sig inte en sådan felkoppling i ett uttag, kanske mest för att den förbjöds i 1939 års föreskrifter, antagligen på mycket goda grunder
En sådan fuljordning gör att en JFB i den riktiga centralen inte kommer att ha någon effekt, den ger inget eller väldigt begränsat skydd, men man tror ju att den gör det om man inte kollar upp uttaget för detta osannolika fel. En portabel JFB i uttaget ger dock skydd, för det kan liknas vid en normal installation av en JFB i en elcentral. Men få inga ideer pga det. Avbrott på denna PEN-ledare till uttaget får katastrofala följder - det är bl.a därför det finns krav på minst 10 mm² och terminering i elcentraler endast.
En sådan fuljordning gör att en JFB i den riktiga centralen inte kommer att ha någon effekt, den ger inget eller väldigt begränsat skydd, men man tror ju att den gör det om man inte kollar upp uttaget för detta osannolika fel. En portabel JFB i uttaget ger dock skydd, för det kan liknas vid en normal installation av en JFB i en elcentral. Men få inga ideer pga det. Avbrott på denna PEN-ledare till uttaget får katastrofala följder - det är bl.a därför det finns krav på minst 10 mm² och terminering i elcentraler endast.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kankse skall betona, att skillnaden mellan att ha en separat jordledare hela vägen till centralen, där den är ihopkopplad med nollan, som går samma väg. Är att i nollan går hela returströmmen från apparaten. Jordledaren skall normalt inte ha någon ström som flyter i den.
Skillnaden innebär att om nollan i en riktig installation går av/ glappar. Då kommer nollan vid apparaten att få full potential, 230V och apparaten fungerar inte efter som det inte flyter ngn. ström. Men potentialen på skyddsjorden som är ihopkopplad med höljet på apparaten ligger fortfarande på noll, den är ju bunden till jord i centralen.
På samma sätt blir det inte akut farligt om jorden eller både jord och nolla bryts, ex. pga genomborrning/sågning av en kabel.
Om man däremot fuljordar direkt i uttaget, och du får avbrott på nollan/jorden, då kommer som sagt nollan i apparaten att få 230V potential, ochden står då i förbindelse med apparatens hölje via fuljorden. Så apparaten blir spänningsförande.
Vid fuljordning så räcker det alltså med ett enkelfel för att en farlig situation skall uppstå, och man strävar efter att enkelfel aldrig skall få bli farliga.
Undantaget är då PEN ledare till centralen, för får man avbrott på den så uppstår precis de här farliga situationerna, fast på allt i hela huset. Och tillråga på allt får man då överspänning i vissa uttag, det kan bli 400V i uttagen, vilket ger en akut brandfara, eller i bästa fall att elprylarna "bara" blir förstörda. Just därför är kvaliteten på PEN och kopplingar till den att betrakta som heliga, det är den punkt i en elcentral som bara inte får bli fel.
Skillnaden innebär att om nollan i en riktig installation går av/ glappar. Då kommer nollan vid apparaten att få full potential, 230V och apparaten fungerar inte efter som det inte flyter ngn. ström. Men potentialen på skyddsjorden som är ihopkopplad med höljet på apparaten ligger fortfarande på noll, den är ju bunden till jord i centralen.
På samma sätt blir det inte akut farligt om jorden eller både jord och nolla bryts, ex. pga genomborrning/sågning av en kabel.
Om man däremot fuljordar direkt i uttaget, och du får avbrott på nollan/jorden, då kommer som sagt nollan i apparaten att få 230V potential, ochden står då i förbindelse med apparatens hölje via fuljorden. Så apparaten blir spänningsförande.
Vid fuljordning så räcker det alltså med ett enkelfel för att en farlig situation skall uppstå, och man strävar efter att enkelfel aldrig skall få bli farliga.
Undantaget är då PEN ledare till centralen, för får man avbrott på den så uppstår precis de här farliga situationerna, fast på allt i hela huset. Och tillråga på allt får man då överspänning i vissa uttag, det kan bli 400V i uttagen, vilket ger en akut brandfara, eller i bästa fall att elprylarna "bara" blir förstörda. Just därför är kvaliteten på PEN och kopplingar till den att betrakta som heliga, det är den punkt i en elcentral som bara inte får bli fel.
Såhär ser upplägget ut för markägaren (grovt).

Mätare i huvudskåpet (ursäkta bildkvalitet):

Finns det några begränsningar att ta 16A istället för 10A? Tänker om det kan bli överbelastat om alla byggnader tar ut 16A på alla säkringar. Huvudskåpet har 20A in på grannens hus.
I ett utav rummen sitter det ojordade uttag med klippta jordkablar i kontakterna (uttaget är ju ojordat så egentligen ska kabeln inte innehålla jord här alls) Är det ok att koppla ojordade uttag i rum på detta sätt till central? Man vill väl sträva efter att ha jordat överallt? I min lägenhet är det bara jordat i köket, som exempel. Ska kolla dom jordade uttagen i köket med och se om jorden sitter tillsammans med nollan.
Edit:
Alla jordkablar är klippta i alla uttag. Ojordade som jordade uttag :eek:
Det är nog inte elektrikern som gjort alla dessa fel. Vet att förra ägaren var en klåpare och har säkert grundat för all denna skiten, sen orkade inte elektrikern med att fixa iordning alla fel och löste bara något snabbt på befintlig installation. Oansvarigt att inte informera om problemen dock.

Mätare i huvudskåpet (ursäkta bildkvalitet):

Finns det några begränsningar att ta 16A istället för 10A? Tänker om det kan bli överbelastat om alla byggnader tar ut 16A på alla säkringar. Huvudskåpet har 20A in på grannens hus.
I ett utav rummen sitter det ojordade uttag med klippta jordkablar i kontakterna (uttaget är ju ojordat så egentligen ska kabeln inte innehålla jord här alls) Är det ok att koppla ojordade uttag i rum på detta sätt till central? Man vill väl sträva efter att ha jordat överallt? I min lägenhet är det bara jordat i köket, som exempel. Ska kolla dom jordade uttagen i köket med och se om jorden sitter tillsammans med nollan.
Edit:
Alla jordkablar är klippta i alla uttag. Ojordade som jordade uttag :eek:
Det är nog inte elektrikern som gjort alla dessa fel. Vet att förra ägaren var en klåpare och har säkert grundat för all denna skiten, sen orkade inte elektrikern med att fixa iordning alla fel och löste bara något snabbt på befintlig installation. Oansvarigt att inte informera om problemen dock.
Redigerat:
Gällande jordade kontra ojordade uttag beror på hur rummet är beskaffat och när rummen fick elen installerad.
Förr så räknade man själva rummet ena skyddsbarriären, då räckte det klass 0 uttag (ojordade uttag). Men i kök/tvättstuga så var det tvunget att vara jordade uttag.
Sedan 1996 så måste all nyinstallation vara jordad. Sedan början av 00-talet är det krav på JFB vid all nyinstallation.
Förr så räknade man själva rummet ena skyddsbarriären, då räckte det klass 0 uttag (ojordade uttag). Men i kök/tvättstuga så var det tvunget att vara jordade uttag.
Sedan 1996 så måste all nyinstallation vara jordad. Sedan början av 00-talet är det krav på JFB vid all nyinstallation.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att sätta upp jordade uttag, men med icke ansluten jord (hela vägen till centralen) är ett grovt fel. Att ha ojordat i kök är ett grovt fel.
Om det finns vanliga rum (inte kök eller badrum) där elen installerades före 1996, så kan det vara OK med ojordade uttag, men då skall de vara ojordade också, inte uttag som ser ut som jordade.
Hur är det med el i badrummet?
Vad har elektrikern gjort i den här installationen menar du?
Om det finns vanliga rum (inte kök eller badrum) där elen installerades före 1996, så kan det vara OK med ojordade uttag, men då skall de vara ojordade också, inte uttag som ser ut som jordade.
Hur är det med el i badrummet?
Vad har elektrikern gjort i den här installationen menar du?
I princip är det korrekt enligt bilden.Robertr81 skrev:Tack för så mycket fantastisk och lärorik information! Är ju riktigt intressant detta.
Blir svårt att få slack i kablarna som är där nu. Dock kommer en från en dosa och en från ett uttag. Dessa kan jag ju lätt ersätta och eventuellt sätta upp en dosa till och skarva en ny bit för den tredje. Känns ju lite onödigt att dra om all kabel annars. Hade verkligen en elektriker dragit om all kabel överallt?
Om jag har förstått det hela rätt, borde det varit kopplat enligt följande då?
[bild]
Men du har ej tillåten kabel för att använda som tre faser + PEN !!
Det ser ut som 2,5mm2, så kabeln som matar undercentralen måste bytas.
Man kan också tänka sig att TS byter till en tvåfasinstallation eftersom det verkar vara någon form av stuga med begränsat effektbehov. Det kan vara en bättre lösning än att försöka dra om hela matningen.
Eftersom det inte är TS stuga utan hen endast är hyresgäst så är det egentligen upp till hyresvärden vad som ska göras. Däremot kan ju TS alltid anmäla den där felaktiga och farliga installationen till ESV...
Eftersom det inte är TS stuga utan hen endast är hyresgäst så är det egentligen upp till hyresvärden vad som ska göras. Däremot kan ju TS alltid anmäla den där felaktiga och farliga installationen till ESV...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast vi vet ju inget om hur gammal matande kabel är. Den kan ju vara från tiden innan kravet på 10 kvmm för PEN infördes.
