Hej! Ska inköpa material för ett jobb som ska göras. Tänkte skaffa allt och sen be om hjälp av elektriker med sista inkoppling samt kontroll.
Ska koppla varmvattenberedare och spis på samma säkring med en vridströmbrytare som man switchar mellan dessa två.
Avsäkrat på 10A i stugan (automatsäkring) Beredaren drar 1900w.
Ett uttag ska sitta utomhus. ip-44, ip-54?
Kopplingsdosa inomhus i kök. Ip-54?
Vridbar strömbrytare i kök.
Ca 1meter från kran ip-54.
Kabel dras inomhus 1.5mm2, EKK. Samt genom vägg till uttaget på utsidan.
Tips på skarvkontakter för dosa? Samt klammer för kabel?
Verkar dessa delar ok att inhandla?
Vill inte ha några delar som gör det osäkert eller att det ser "hemmapulat" ut.
Annat att tänka på?
Ska koppla varmvattenberedare och spis på samma säkring med en vridströmbrytare som man switchar mellan dessa två.
Avsäkrat på 10A i stugan (automatsäkring) Beredaren drar 1900w.
Ett uttag ska sitta utomhus. ip-44, ip-54?
Kopplingsdosa inomhus i kök. Ip-54?
Vridbar strömbrytare i kök.
Ca 1meter från kran ip-54.
Kabel dras inomhus 1.5mm2, EKK. Samt genom vägg till uttaget på utsidan.
Tips på skarvkontakter för dosa? Samt klammer för kabel?
Verkar dessa delar ok att inhandla?
Vill inte ha några delar som gör det osäkert eller att det ser "hemmapulat" ut.
Annat att tänka på?
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tror att din elektriker har bättre idéer ska du koppla själv så skriv det så får du bättre hjälp..mvh Andreas
Ska koppla själv. Har ingen elektriker men hade tänkt anlita någon för inkoppling i skåpet. Vill hålla ner kostnaderna så mycket det går. (Allt är på egen risk och jag vet vad det innebär)
Skrev ju det
varför skulle jag inte få lika bra hjälp oavsett? Konstigt svar och irrelevant
Skrev ju det
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ok vad har du för matning till stugan längd på kabel area?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om vi börjar med utomhusuttaget. Kapslingsklassen beror helt på omständigheterna just där det skall sitta. Hur skyddat sitter det från väder, hur högt över marken.
I köket råder normalt inga krav på högre kapslingsklass.
EKK blir svår att klamra snyggt, den är för sladdrig. Vanligt inomhus är EKRK, som är styvare. Den har dock egenheten att den inte får förläggas dolt, rakt igenom en vägg är OK, men inte dras inne i en vägg. Den får heller inte användas utomhus, eller i våtutrymmen (kök är inte ett våtrum). Jag tror (men jag är inte elektriker). Att man får dra EKRK rakt ut genom en yttervägg till ett uttag utomhus. Om det går direkt in i uttaget.
För en installation som den här måste det finnas en jordfelsbrytare, framförallt för utomhusuttaget.
Om du nu tänker anlita en elektriker för inkopplingen så se till att prata med elektrikern i förväg. Stor risk att han vägrar befatta sig med det du har gjort själv.
Frågan som Andreas ställde om hur stugan matas är väldigt viktig i sammanhanget.
Hur långt från matande punkt till stugan, är det enfas eller trefas? Hur kopplas den in i matande ände? 10A säkring där uppfattar jag? Jordfelsbrytare i matande ände? Vilken dimension på matande kabel har du tänkt dig?
I köket råder normalt inga krav på högre kapslingsklass.
EKK blir svår att klamra snyggt, den är för sladdrig. Vanligt inomhus är EKRK, som är styvare. Den har dock egenheten att den inte får förläggas dolt, rakt igenom en vägg är OK, men inte dras inne i en vägg. Den får heller inte användas utomhus, eller i våtutrymmen (kök är inte ett våtrum). Jag tror (men jag är inte elektriker). Att man får dra EKRK rakt ut genom en yttervägg till ett uttag utomhus. Om det går direkt in i uttaget.
För en installation som den här måste det finnas en jordfelsbrytare, framförallt för utomhusuttaget.
Om du nu tänker anlita en elektriker för inkopplingen så se till att prata med elektrikern i förväg. Stor risk att han vägrar befatta sig med det du har gjort själv.
Frågan som Andreas ställde om hur stugan matas är väldigt viktig i sammanhanget.
Hur långt från matande punkt till stugan, är det enfas eller trefas? Hur kopplas den in i matande ände? 10A säkring där uppfattar jag? Jordfelsbrytare i matande ände? Vilken dimension på matande kabel har du tänkt dig?
Om du vill ha hjälp av en elektriker med inkopplingen mot elcentralen så gäller det att först kontakta en elektriker som är villig att låta dig göra allt annat. Om du gör jobbet först och sedan försöker få tag på en elektriker så är det stor risk all många ger dig kalla handen.
Kopplingsdosor, strömbrytare, uttag mm i alla "torra" utrymmen räcker det med IP21, kök betecknas som torrt.
Att låta spis och VVB dela på samma säkring med hjälp av en flerpolig växlande vridströmställare skriker hempul.
Det är bättre att i så fall sätta en timer som styr en/två kontaktorer/relän i elcentralen som växlar mellan spisen och VVBn.
Har du bara enfas in till stugan?
Som skarvdon används tex Wago.
Klammer tex Letti eller TKK.
Kopplingsdosor, strömbrytare, uttag mm i alla "torra" utrymmen räcker det med IP21, kök betecknas som torrt.
Att låta spis och VVB dela på samma säkring med hjälp av en flerpolig växlande vridströmställare skriker hempul.
Det är bättre att i så fall sätta en timer som styr en/två kontaktorer/relän i elcentralen som växlar mellan spisen och VVBn.
Har du bara enfas in till stugan?
Som skarvdon används tex Wago.
Klammer tex Letti eller TKK.
Tack, vilka bra svar! Det här är det enda jag ser komma in i stugan. 10A på varje
https://s32.postimg.org/x0kw2kdk5/image.jpg
Tänkte eventuellt koppla bort uttaget som sitter där (spisen går till det) och dra den kabelstumpen in i en kopplingsdosa som sen vidare går till vredet där beredare och spis går också. Om det skulle fungera som lösning slipper jag in i skåpet och pilla. Beredaren har stickpropp och ska sitta i ett väderisolerat träskåp på väggen utanför ca 1.5m ovanför mark. Tänkte sätta uttaget i träskåpet och borra hål genom väggen till stugan för genomföring direkt till uttaget.
Fick först tipset av en elektriker att använda ett relä. Sen fick jag tipset av en annan elektriker att använda en strömbrytare manuellt för att det var enkelt och billigare att fixa. Riktiga elektriker med behörighet. Stör mig inte med manuellt vred så tyckte det lät bra, men när ni skriver "hempulare" så blir jag fundersam. Är det förenat med någon fara att ha det så?
Får man dra EKK genom vägg? Läste att den fick användas utomhus med och att den var vanlig för installation. Det utseendemäsiga spelar mindre roll i detta sammamhang. Om den nu inte hade samma styvhet...
Sen tänker jag att det är väl bättre att välja någon klassning högre än vad som precis är
tillåtet. Lite marginal är väl aldrig fel?
Tack för all hjälp!
https://s32.postimg.org/x0kw2kdk5/image.jpg
Tänkte eventuellt koppla bort uttaget som sitter där (spisen går till det) och dra den kabelstumpen in i en kopplingsdosa som sen vidare går till vredet där beredare och spis går också. Om det skulle fungera som lösning slipper jag in i skåpet och pilla. Beredaren har stickpropp och ska sitta i ett väderisolerat träskåp på väggen utanför ca 1.5m ovanför mark. Tänkte sätta uttaget i träskåpet och borra hål genom väggen till stugan för genomföring direkt till uttaget.
Fick först tipset av en elektriker att använda ett relä. Sen fick jag tipset av en annan elektriker att använda en strömbrytare manuellt för att det var enkelt och billigare att fixa. Riktiga elektriker med behörighet. Stör mig inte med manuellt vred så tyckte det lät bra, men när ni skriver "hempulare" så blir jag fundersam. Är det förenat med någon fara att ha det så?
Får man dra EKK genom vägg? Läste att den fick användas utomhus med och att den var vanlig för installation. Det utseendemäsiga spelar mindre roll i detta sammamhang. Om den nu inte hade samma styvhet...
Sen tänker jag att det är väl bättre att välja någon klassning högre än vad som precis är
tillåtet. Lite marginal är väl aldrig fel?
Tack för all hjälp!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men, det där ser ut som en central matad med trefasmatning.
Jag tolkar dig som att du har en spis som matas med 10A enfas idag (extremt klen matning för en spis).
OM du vill behålla det så, så har du ju möjlighet att koppla en fas med 10A till spisen, en till VVB osv.
Men det riktigt intressanta är hur den inkommande kabeln är säkrad i sin matande ände. Det är mycket möjligt att du i själva verket har 3x 16A att tillgå.
Centralen på bilden måste kompletteras med en jordfelsbrytare. Framförallt om du skall ha ett utomhusuttag.
Jag tolkar dig som att du har en spis som matas med 10A enfas idag (extremt klen matning för en spis).
OM du vill behålla det så, så har du ju möjlighet att koppla en fas med 10A till spisen, en till VVB osv.
Men det riktigt intressanta är hur den inkommande kabeln är säkrad i sin matande ände. Det är mycket möjligt att du i själva verket har 3x 16A att tillgå.
Centralen på bilden måste kompletteras med en jordfelsbrytare. Framförallt om du skall ha ett utomhusuttag.
Ja precis det stämmer. Det är en liten spis. Dom andra två faserna går kopplade till annat i stugan och som jag tolkat det så har jag bara dom tre. Vill inte koppla på samma fas som tex kylskåp. Spisen används ju inte hela tiden och det känns ok att manuellt switcha mellan spis och beredare.
Den här elcentralen kommer från en annan elcentral som sitter på grannens hus. Tror det ska sitta jordfelsbrytare där. Kan man annars koppla jfb till utgående kabel där jag annars hade tänkt sätta dosa för skarving?
Hur ser jag om jag har 16A att tillgå?
Kolla i grannens elskåp?
Den här elcentralen kommer från en annan elcentral som sitter på grannens hus. Tror det ska sitta jordfelsbrytare där. Kan man annars koppla jfb till utgående kabel där jag annars hade tänkt sätta dosa för skarving?
Hur ser jag om jag har 16A att tillgå?
Kolla i grannens elskåp?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det ser du i den matande centralen. Om den sitter hos grannen så är det egentligen inte OK. Nätägaren tillåter inte att el leds från en fastighet till en annan.
När det gäller förbrukning. Ett kylskåp drar i princip ingen ström överhuvudtaget. Så att överbelasta en fas så att du måste ha en omkopplare, samtidigt som de andra faserna i princip är obelastade, är lite dumt.
Har du elradiatorer?
När det gäller förbrukning. Ett kylskåp drar i princip ingen ström överhuvudtaget. Så att överbelasta en fas så att du måste ha en omkopplare, samtidigt som de andra faserna i princip är obelastade, är lite dumt.
Har du elradiatorer?
Ja det finns tre stycken elradiatorer som är kopplade på uttagen i rummen. Så om det nu är 10A och beredaren drar 9A så får kylskåpet inte dra mer än 1A för att utlösa säkringen? Vad kan ett 4år gammalt kyslkåp dra? Ganska litet med kyl och frys. Bara fått fram att det är enegriklass A+
Tja, du får kolla på typskylten. Troligen dock inte mer än 100W, dvs kring 0,5A. Problemet är om kylskåpets kompressor startar samtidigt som elradiatorn på samma säkring är på max. Startströmmen till kompressorn kan nämligen vara rejält mycket större än driftströmmen. Även detta borde dock en C-säkring klara.

