13 400 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Dra el i stuga. Val av kabel samt ipklassning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Rent tekniskt kan du göra så. Syftet att lägga den på en enskild gruppledning går mig dock förbi.. Skulle rekommendera en helhetssyn på hela anläggningen, av en fackkunnig. Det är svårt att ge råd under nuvarande förutsättningar. Lyssna åtminstone på det råd som getts, t.ex genom att kontrollera matningspunkten. Du vill om jag förstår dig rätt installera en VVB som inte funnits tidigare, dvs en relativt stor effektökning. Detta gör man normalt via en ny grupp från elcentralen. Dina ideer går inte ihop med din önskan om att det inte får se hempulat ut. Installationen runt elcentralen på bild skriker hempul, den kan omöjligen vara gjord av en yrkesman.
Jag lyssnar till alla råd och försöker bilda mig själv en bredare uppfattning om vad jag eventuellt vill/kan göra själv innan jag ens rör något. I nuläget har jag inte möjlighet att utöka mer än vad jag har indraget så den utökade effekten måste fördelas på rätt ställe.
Kanske skriker hempul men det är som jag tidigare skrev gjort av en behörig elektriker.
Det är väl bara ett bevis på att det finns en viss differens mellan just yrkesmän
En översyn hade varit bra. Tänker iaf inte ge mig på att byta någon elcentral själv. Men att skarva på en jfb som ovan i en kapsling på en utgående kabel verkar inte svårare än att skarva en kabel i en stickpropp. Finns det några regler för hur placering av jfb med kapsling ska placeras i förhållande till elcentral?
Kanske skriker hempul men det är som jag tidigare skrev gjort av en behörig elektriker.
Det är väl bara ett bevis på att det finns en viss differens mellan just yrkesmän
En översyn hade varit bra. Tänker iaf inte ge mig på att byta någon elcentral själv. Men att skarva på en jfb som ovan i en kapsling på en utgående kabel verkar inte svårare än att skarva en kabel i en stickpropp. Finns det några regler för hur placering av jfb med kapsling ska placeras i förhållande till elcentral?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är här jag tycker du kliver fel - alltså din rädsla för att gå in i centralen. Du kan säkert göra ett bättre jobb där än den behörige som var där tidigare, om man nu var behörig elinstallatör eller obehörig elektriker. Dvs gör rätt, JFBer brukar sitta i elcentralen. Det är inte speciellt mycket svårare att röja i centralen än att koppla på en tvåpolig JFB på en gruppledning. Men du gör naturligtvis rätt som sätter gränser för vad du själv ger dig på - du får då istället lätta på plånboken. Vad vinner du på att göra en tafflig installation? Till sist vet vi FORTFARANDE inte om du behöver en JFB...
Fått lite hjälp med fotografering.
Detta sitter på grannens hus som hör till vår stuga. Är 12st sådana brytare till som är till för annat samt en elmätare. Verkar inte vara jordfelsbrytare där. Ser dock ut att vara 16A. Funderar på varför elektrikern satt 10A i vårt hus. Är det för att ha marginal och att det hos oss ska lösa ut före huvudbrytare? Bryter den inte vid första säkringen ändå?
Detta sitter på grannens hus som hör till vår stuga. Är 12st sådana brytare till som är till för annat samt en elmätare. Verkar inte vara jordfelsbrytare där. Ser dock ut att vara 16A. Funderar på varför elektrikern satt 10A i vårt hus. Är det för att ha marginal och att det hos oss ska lösa ut före huvudbrytare? Bryter den inte vid första säkringen ändå?

Redigerat:
Det säger inte så mycket. Det kan ändå sitta en jordfelsbrytare innan dessa automatsäkringar/dvärgbrytare. Man måste titta i centralen för att se hur det är kopplat.
Snikvarianten är att titta i din central. Om det är fyrledare in så ska det inte sitta en JFB före, är det femledare kan det sitta en (men måste inte).
Som tidigare påpekats så är det troligen olagligt att mata din stuga med el från grannens elskåp, man får inte dra elledningar över fastighetsgränser. Eller är det så att du hyr din stuga av grannen och allt står på dennes mark?
Snikvarianten är att titta i din central. Om det är fyrledare in så ska det inte sitta en JFB före, är det femledare kan det sitta en (men måste inte).
Som tidigare påpekats så är det troligen olagligt att mata din stuga med el från grannens elskåp, man får inte dra elledningar över fastighetsgränser. Eller är det så att du hyr din stuga av grannen och allt står på dennes mark?
Som skrivits tidigare ska du verkligen se över helheten här, något som är riktigt fel är de jordade uttagen på dina tidigare bilder som nu visar sig vara inkopplade utan korrekt skyddsjord. Kanske är de lämnade oinkopplade eller sk fuljordat via nollan svårt att säga vilket som skulle vara minst farligt och båda sätten är bland de mest grundläggande allvarliga felen i en installation.
Så se till att ordna till detta, är inget stort jobb öht och det oberoende vem som gör det men kanske du själv visat lite för lite kunskap för att agera på egen hand här.
Så se till att ordna till detta, är inget stort jobb öht och det oberoende vem som gör det men kanske du själv visat lite för lite kunskap för att agera på egen hand här.
Eftersom du har en matning på 3*16A så kan du lägga spisen på en egen säkring på en av faserna, sedan lägger du VVBn på en egen säkring på en av dom andra faserna.
Elelementen lägger du på en/flera säkringar beroende på hur kraftiga dom är, om dom är på max 2500W totalt så läggs dom på den tredje fasen, om dom ligger på mer så får man börja fundera på om elementen kommer att gå samtidigt som spisen används osv.
Sedan kan det vara bra att lägga allmänbelysning och allmänuttag på två säkringar (blandat).
HB=2pos, JFB=4pos, VVB=1pos, spis=1pos, värme=2pos, allmänbel/uttag=2pos, totalt 12pos.
Elelementen lägger du på en/flera säkringar beroende på hur kraftiga dom är, om dom är på max 2500W totalt så läggs dom på den tredje fasen, om dom ligger på mer så får man börja fundera på om elementen kommer att gå samtidigt som spisen används osv.
Sedan kan det vara bra att lägga allmänbelysning och allmänuttag på två säkringar (blandat).
HB=2pos, JFB=4pos, VVB=1pos, spis=1pos, värme=2pos, allmänbel/uttag=2pos, totalt 12pos.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Inkommande kabel är 4 ledare, 3 faser och PEN, men det finns inget skyddsjordat. Det betyder att stugan kan inte vara skyddad av en jfb i matande hus.
Det jag reagerade på direkt var att kablarna som går utni stugan inte hade någon jord inkopplad. Antar dom skulle haft det och den skulle varit inkopplad på nedersta skenan? Tack för alla bra svar. Detta ska bli utrett och ordnat på bästa möjloga sätt. Ser inte alls bra ut
Jo, just avsaknaden av skyddsjord betyder att skärmen skulle kunna användas som nolla så det kan faktiskt vara så att det finns en JFB. Det skulle till och med kunna vara anledningen till att man skippat skyddsjorden. Därmed inte sagt att kopplingen vi ser är rätt. Den är katastrofalt fel och bör omedelbart åtgärdas. Ring en elektriker imorgon (eller ja, se till att grannen/hyresvärden gör det).
Min tidigare rekommendation om en färdigkopplad Hagercentral kvarstår. Du kommer också behöva byta alla ledningar i stugan eller flytta elventralen så att jordledaren när den skalats fram når till plinten.
Min tidigare rekommendation om en färdigkopplad Hagercentral kvarstår. Du kommer också behöva byta alla ledningar i stugan eller flytta elventralen så att jordledaren när den skalats fram når till plinten.
Om Hagercentralen känns för dyr kan du ta en sån här istället.
http://elbutik.se/product.html/utp-central-ip40-12-moduler-vit-dorr-287x236x112?category_id=1789
Allt är bättre än lösningen du har nu.
http://elbutik.se/product.html/utp-central-ip40-12-moduler-vit-dorr-287x236x112?category_id=1789
Allt är bättre än lösningen du har nu.
En kabel med PEN-ledare ska idag vara minst 3x10/10, men äldre installationen med 3x6/6 är fortfarande lagliga att använda. Men om det är 3x2,5/2,5 eller 3x4/4 så har dessa inte varit lagliga att ha skärmen som PEN.


