Hej,

Jag håller på att fixa upp en gammal lampa och har införskaffat en lamphållare med dragströmbrytare. Jag har väl hyfsad svenssonkoll på lampor och tidigare dragit el i flerarmade taklampor, fixat lampknappar etc. Med en vanlig lampknapp bryter man ju fasen, men hur är det med en dragströmbrytare? Jag har tre ingångar här och blir osäker på vart och vilka sladdar som ska in. Tippar dock på neutral till 1, fas till 2, och eventuellt jord till 3? Är jag något på spåren? Tacksam för svar.

• Närbild av en lamphållare med dragströmbrytare. Tre ingångar numrerade 1, 2 och 3 syns tydligt. En hand håller i hållaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jord borde du kunna se hur det ligger till med och det andra spelar ingen roll. Du får stoppa in stickpropp till en lampa åt vilket håll du vill, eller hur?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jord borde du kunna se hur det ligger till med och det andra spelar ingen roll. Du får stoppa in stickpropp till en lampa åt vilket håll du vill, eller hur?
Tack för svar. Bra användarnamn.

Lampan ska inte ens vara jordad faktiskt, men kan jag verkligen koppla resten hur som helst? Låter galet. Elen ska ju ändå brytas, du menar att det inte spelar roll om den bryts på fasen eller ledaren?

Och hur klurar man ut jorden? Lamphållaren är beställd från Italien så är osäker på om ens några av ingångarna är ämnade åt jord.

Mvh Skarpnäckkille91

• Hand håller en lamphållare beställd från Italien, nära en lampa under installation. Frågor om jorden och kopplingar nämns i texten.
    Skapa konto
  • Svart plastkomponent av en italiensk lamphållare med märkningar och en skruv synlig.
    Skapa konto
  • Hand som håller en svart lamphållare med synliga metallkontakter, diskussion om korrekt inkoppling och jordning.
    Skapa konto
  • Närbild av en person som håller en svart lamphållare i handen, visar elektriska anslutningar i ett rum med ljusa trägolv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Det spelar ingen roll vilken som är nolla och fas för en lampa. När du vänder på en stickpropp byter du plats på fas och nolla och det gör ju folk hela tiden, de är inte märkta för att stoppas i väggen på ett visst håll.
Jord däremot är mycket viktigt att det hamnar rätt...
Jag vågar inte säga vad som är jord men för en lampa kommer jorden ha kontakt med lampans yttre delar som man kan råka röra.
Typiskt är lampor bara jordade om dom har såna delar som leder ström och kan råka vidröras...

Z zierraleone skrev:
och eventuellt jord till 3? Är jag något på spåren?
Ja. En praktkortslutning.

Nollan på 1 och fasen på 3 är min gissning, men du måste mäta för att veta. Min gissning baseras på att 2 och 3 är de som sluts med strömbrytaren, och att 2 är kopplad internt i plasten till mittenblecket för lampan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Någon skyddsjord ska du inte blanda in här. Troligen finns det en plint före och efter dragströmbrytaren. Du kan plocka fram din multimeter och ohmmäta mellan mittblecket i lampsockeln och de två terminalerna 2-3 som finns bredvid varandra. Den terminal som är närmast blecket är troligen i kontakt med just detta bleck. Så du ska troligen ansluta ena ledaren till 3 och den andra till 1.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
men eftersom man kan vända kontakten så spelar fas/nolla ingen roll, men det är 1 och 3 du ska koppla dem till om min gissning ovan är korrekt

Mät om du är osäker, koppla inte utan att ha mätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.