Hej,
Jag håller på att fixa upp en gammal lampa och har införskaffat en lamphållare med dragströmbrytare. Jag har väl hyfsad svenssonkoll på lampor och tidigare dragit el i flerarmade taklampor, fixat lampknappar etc. Med en vanlig lampknapp bryter man ju fasen, men hur är det med en dragströmbrytare? Jag har tre ingångar här och blir osäker på vart och vilka sladdar som ska in. Tippar dock på neutral till 1, fas till 2, och eventuellt jord till 3? Är jag något på spåren? Tacksam för svar.
Jag håller på att fixa upp en gammal lampa och har införskaffat en lamphållare med dragströmbrytare. Jag har väl hyfsad svenssonkoll på lampor och tidigare dragit el i flerarmade taklampor, fixat lampknappar etc. Med en vanlig lampknapp bryter man ju fasen, men hur är det med en dragströmbrytare? Jag har tre ingångar här och blir osäker på vart och vilka sladdar som ska in. Tippar dock på neutral till 1, fas till 2, och eventuellt jord till 3? Är jag något på spåren? Tacksam för svar.
Tack för svar. Bra användarnamn.Farstatjej90 skrev:
Lampan ska inte ens vara jordad faktiskt, men kan jag verkligen koppla resten hur som helst? Låter galet. Elen ska ju ändå brytas, du menar att det inte spelar roll om den bryts på fasen eller ledaren?
Och hur klurar man ut jorden? Lamphållaren är beställd från Italien så är osäker på om ens några av ingångarna är ämnade åt jord.
Mvh Skarpnäckkille91
Det spelar ingen roll vilken som är nolla och fas för en lampa. När du vänder på en stickpropp byter du plats på fas och nolla och det gör ju folk hela tiden, de är inte märkta för att stoppas i väggen på ett visst håll.
Jord däremot är mycket viktigt att det hamnar rätt...
Jag vågar inte säga vad som är jord men för en lampa kommer jorden ha kontakt med lampans yttre delar som man kan råka röra.
Typiskt är lampor bara jordade om dom har såna delar som leder ström och kan råka vidröras...
Jord däremot är mycket viktigt att det hamnar rätt...
Jag vågar inte säga vad som är jord men för en lampa kommer jorden ha kontakt med lampans yttre delar som man kan råka röra.
Typiskt är lampor bara jordade om dom har såna delar som leder ström och kan råka vidröras...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Någon skyddsjord ska du inte blanda in här. Troligen finns det en plint före och efter dragströmbrytaren. Du kan plocka fram din multimeter och ohmmäta mellan mittblecket i lampsockeln och de två terminalerna 2-3 som finns bredvid varandra. Den terminal som är närmast blecket är troligen i kontakt med just detta bleck. Så du ska troligen ansluta ena ledaren till 3 och den andra till 1.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden