Behövas dra el för ny kyl frys till Skåp vänstra av bild. Vilken bli smidigaste / Snygg lösning?
Kan jag har VP 12 rör bakom golvlist (Frässa list / putsväg)? Och om det gå vilken kabel fä jag använda. Vad skulle ni rekommendera?
IMG_2613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Niclaskk
  • Laddar…
Är det dosan till höger i bild som ska mata uttaget? Och hur/var ska de nya grejorna stå? Blir inte riktigt klok på vad du skriver.

Sorry, Mina Svenska är inte så bra. Ja det är dosan till höger som ska mata uttaget. På dosan ska installeras en eluttag och från där kabel som ska gå till skåp som man kan se till vänster. Där ska vara en ellutag till för kyl.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Var ska kyl och frys stå? Mellan skivan och vägg?

Ska du ha ett uttag på dosan och sen ett uttag till bakom kyl/frys?

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Jag hade nog dragit kabeln i en minikanal längs golvlisten alternativt taklisten.
Men är du medveten om att det är ett behörighetskrävande jobb?

Jag är medveten att det är behörighetskrävande. Men jag vill se hur man lösa det för bäst sätt.
Kyl är integrerad och ska vara i högskåp ( skivan som man se är en sida av högskåp)

Kanal blir bäst.

• Gilla
Joakim Elv
  • Laddar…
OK men få man gjöra så? Lägga Flex Rör under golvet och eventuellt fräsa lite golvlist om det behövs?
Eventuellt slippa kopplingsdosa om man använda bara EXK kabel?
Så from ellutag EXK utanpåligande tills list och sen genom flex rör tills anda uttag
IMG_2617.JPG
Skapa konto
IMG_2618.JPG
Skapa konto

• IMG_2619.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2619.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Mikael_L
Du kommer aldrig kunna dra genom FK i så där skarpa böjar på slangen.
Möjligen om du matar in FK'n innan du böjer till slangen, men då går det inte att dra ur/i FK i efterhand, och då tycker jag det är lika bra att du drar EKLK direkt, struntar i slang.

Du drar nära socklar och sånt, därför tycker jag du ska använda EKLK isf EKK, och jorda biledaren i minst ena änden, då får du ett bättre skydd om någon råkar spika/skruva in i ledningen.

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Tack! Jag har också tänkt att draeklk utan rör direkt. Man kan inte se det på bild men kabel ligga UNDER golvet och under Lister, bara där som böjar är det i niveå med golvet. Men jag kan frässa lite bort och allt är under golvniveå.
Om biledaren, mist i en änden / uttag eller bäst på båda elluttag?

Mikael_L
Med "under golvet" hoppas jag du menar i något spårat utrymme eller så.
Du kan/får inte dra kabel under t.ex. ett klick-golv eller parkettgolv så kabeln ligger i kläm.

Men gör du ett utrymme för kabeln är det OK, eller kan åtminstone vara OK. Man måste också tänka på skaderisk och skydd av kabeln, och sånt. Samt hur fastsättning och dragavlastning löses.

Sant jag mena utrymme under sockel som är spårat.Kabel ligga bra där och är skyddad mot spik etc.. för dragavlasting ska jag har på bådda elluttag och koplingsdosa, sen använda tkk klammer på väg som kabel syns plus fästa kabel bakom sockel när det komma up. Hoppas det ska räka. [h=1][/h]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.