11 034 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Dra egen el från inverterare/solcell
Nä jag håller med om att kostnaden är oväsentlig. Det var snarare för att göra dragningen i centralen så överskådlig som möjligt, exempelvis om huset byter ägare i framtiden och någon annan är där och rotar. Man känner ju lite ansvar för det också.
Men låt säga att vi helt enkelt byter ut jordfelsbrytaren i centralen mot en tvåpolig 16A personskyddsautomat? Och sedan kör vi enpoliga säkringar till de olika slingorna så att de (i normalfallet) kan utlösa och/eller stängas av separat utan att kylskåpet stannar. Då borde vi väl vara ganska bra garderade?
Vi har inget badrum nej, ingen sån lyx.
Vi saknar både el och rinnande vatten i dagsläget. Däremot vill vi ha utomhusuttag på altanen, och utomhusbelysning, och det är väl lika illa som ett våtrum i praktiken.
...Sedan BÖR ju en inverterares inbyggda säkring vara tvåpolig om den lämnar 2*115VAC, men det är ju inget man kan förlita sig på kanske.
Men låt säga att vi helt enkelt byter ut jordfelsbrytaren i centralen mot en tvåpolig 16A personskyddsautomat? Och sedan kör vi enpoliga säkringar till de olika slingorna så att de (i normalfallet) kan utlösa och/eller stängas av separat utan att kylskåpet stannar. Då borde vi väl vara ganska bra garderade?
Vi har inget badrum nej, ingen sån lyx.
...Sedan BÖR ju en inverterares inbyggda säkring vara tvåpolig om den lämnar 2*115VAC, men det är ju inget man kan förlita sig på kanske.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Frågan är då om elinstallationen ska göras med tanke på framtida anslutning till det fasta nätet? En ordinär elcentral skulle faktiskt fungera utmärkt även med denna inverterdrift, dvs med JFB och enpoliga säkringar. Framför allt blir det en central som "känns igen" av nya ägare.
Jag ser inget som helst behov av en "huvudsäkring" till denna central. Du ska kunna lita på inverterns egna skydd. Den kommer troligen inte att kunna lösa en 16 A säkring i alla fall.
Den ordinarie JFBn ger ju tvåpolig brytning och skyddar mot alla felfall, ev med en brasklapp ang märkutlösningsströmmen. Alternativet till en huvud-JFB är då en 10 mA PSA för varje grupp vilket kanske är överkomligt då det troligen inte handlar om så många grupper? Det blir också en elcentral som kan kopplas in till det fasta nätet. PSAerna kan t.o.m vara komplement till en 30 mA huvud-JFB då vi verkar gilla hängslen och livrem i denna tråd.
Jag ser inget som helst behov av en "huvudsäkring" till denna central. Du ska kunna lita på inverterns egna skydd. Den kommer troligen inte att kunna lösa en 16 A säkring i alla fall.
Den ordinarie JFBn ger ju tvåpolig brytning och skyddar mot alla felfall, ev med en brasklapp ang märkutlösningsströmmen. Alternativet till en huvud-JFB är då en 10 mA PSA för varje grupp vilket kanske är överkomligt då det troligen inte handlar om så många grupper? Det blir också en elcentral som kan kopplas in till det fasta nätet. PSAerna kan t.o.m vara komplement till en 30 mA huvud-JFB då vi verkar gilla hängslen och livrem i denna tråd.
Absolut, det var precis så jag tänkte. En riktig central med jordfelsbrytare i centralen (som eventuellt kunde bytas mot en PSA med tvåpolig "huvudsäkring" då för att lyxa till det lite) och grupper med enskilda enpolssäkringar. Vi låtsas att invertern är 1-fas servisledning helt enkelt. Den lämnar ju rensinus, och ganska hög effekt, så om man bortser från att batteribanken begränsar uttaget så får man ju så gott som fast el till kåken på det här sättet, eller det är tanken.Bo.Siltberg skrev:Frågan är då om elinstallationen ska göras med tanke på framtida anslutning till det fasta nätet? En ordinär elcentral skulle faktiskt fungera utmärkt även med denna inverterdrift, dvs med JFB och enpoliga säkringar. Framför allt blir det en central som "känns igen" av nya ägare.
Bo: glöm inte att tipsa Norge om att de har tvåpoliga säkringar helt i onödan i varje installation som har jordfelsbrytare :banghead:
arwa02: OBS att det finns alltså två sorters personskyddsautomater. Den som vanligtvis används i Sverige består av en tvåpolig jordfelsbrytare och en ENpolig automatsäkring. Den som vanligtvis används t.ex. i Norge består av en tvåpolig jordfelsbrytare och en TVÅpolig automatsäkring.
Jag skulle fortfarande föreslå följande central:
Huvudbrytare - tvåpolig jordfelsbrytare, två tvåpoliga automatsäkringar.
Det finns tvåpoliga fasskenor men troligtvis inte i lager i butiker i Sverige, så enklast är kanske att dra ledningar för alla interna kopplingar.
Med två 10A-grupper så är det lika bra att ta 4mm2-ledare för interna kopplingar i centralen och för matningen från invertern. Eftersom du nämnde att det går att ta ut mer än 15A med fast anslutning på invertern så använd gärna den fasta anslutningen om det går att få till installationen på ett bra sätt.
arwa02: OBS att det finns alltså två sorters personskyddsautomater. Den som vanligtvis används i Sverige består av en tvåpolig jordfelsbrytare och en ENpolig automatsäkring. Den som vanligtvis används t.ex. i Norge består av en tvåpolig jordfelsbrytare och en TVÅpolig automatsäkring.
Jag skulle fortfarande föreslå följande central:
Huvudbrytare - tvåpolig jordfelsbrytare, två tvåpoliga automatsäkringar.
Det finns tvåpoliga fasskenor men troligtvis inte i lager i butiker i Sverige, så enklast är kanske att dra ledningar för alla interna kopplingar.
Med två 10A-grupper så är det lika bra att ta 4mm2-ledare för interna kopplingar i centralen och för matningen från invertern. Eftersom du nämnde att det går att ta ut mer än 15A med fast anslutning på invertern så använd gärna den fasta anslutningen om det går att få till installationen på ett bra sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag tror arwa har nog med underlagt för att välja själv nu.
Han kan också bedöma sannolikheten för att stugan hamnar på en lastbil till Norge
Han kan också bedöma sannolikheten för att stugan hamnar på en lastbil till Norge

Men kan han bedöma sannolikheten att jordfelsbrytaren fallerar och det blir överström genom "nollan" på en grupp?
Jag kan "gå med på" enpoliga brytare om grupperna dras till helt separata rum och installationen görs utan skyddsjord (men då blir det platta eurouttag överallt, funkar inte med kylskåpet...)
Jag kan "gå med på" enpoliga brytare om grupperna dras till helt separata rum och installationen görs utan skyddsjord (men då blir det platta eurouttag överallt, funkar inte med kylskåpet...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag räknar detta till två fel, vilket är så långt som dagens regler också sträcker sig till, dvs det "får" skapa en farlig situation.
I detta exempel kan vi dessutom lägga en förhoppning till inverterns interna överlastskydd.
I detta exempel kan vi dessutom lägga en förhoppning till inverterns interna överlastskydd.
Klicka här för att svara