Byggahus.se

Dra egen el från inverterare/solcell

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi saknar fast el i sommarstugan och ska nu bättra på vårt solcellssystem. Istället för att begränsa oss till 12V likström och lite utspridda inverterare till 230V (som vi har gjort tidigare) så tänkte vi ha en kraftig inverterare 2-4 kW ren sinus till 230V, och omvandla direkt vid batteribanken. Sedan dra ut 230V direkt till rummen istället.

Jag är dock lite osäker på hur jag kan/får gå tillväga med eluttagen. Jag tänkte först köra sladdar med grenuttag och bara vanliga förlängningssladdar genom väggar osv. från rummen till inverteraren. Jag fick för mig att det var mer "korrekt" att göra så, än att sätta in fast monterade uttag om man inte är behörig elektriker (vilket jag inte är).

Man efter att ha läst lite på forumet så verkar det som att regelverket inte är så enkelt... Om kablarna och grenuttagen monteras på väggen så räknas det fortfarande som en fast installation om jag förstår det rätt?

Och det skulle väl ur brandsäkerhetssynpunkt egentligen vara bättre egentligen att dra ordentlig kabel med riktiga uttag för fast installation? Jag är ju ingen elektriker, men väl ingenjör och har dragit lite el och tycker att jag har kunskap nog att dra el till fasta uttag när det är såpass enkla dragningar.

Men åh andra sidan, en inverterare har ju stickkontakt som huvudkontakt, och man får INTE ansluta en "fast" installation till stickkontakt har jag hört, så en fast installation blir fel hur man än gör det? Oavsett om jag anliter en behörig elektriker...?

Vet någon om reglerna är annorlunda om man producerar sin egen el än när man är nätansluten? Inverteraren har alla möjliga sorters överbelastningsskydd och stänger av sig själv om man drar ut för mkt ström, eller om den blir för varm osv. Det kommer att sitta en jordfelsbrytare direkt vid huvuduttaget, och det handlar om kanske 4-5 uttag ganska nära inverteraren. Det som sitter längst bort får ca. 10-15 meter kabel.

Skulle bli jättetacksam om någon med lite bättre koll eller erfarenhet kunde ge lite tips!

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Det spelar ingen roll hur elen produceras, det är behörigehtskrävande att nyinstallera.

Ur alla aspekter så är det bättre med en korrekt utförd fast installation. Det finns säkerligen konverterare som inte är ansluts med stickpropp också.

JFB'n är lite mer avancerad att installera än eluttagen, för er egen säkerhets skull så försök i alla fall få någon behörig elektriker att komma och titta på det hela. Det kan det också vara värt ur försäkringssynpunkt eftersom risken är stor att du inte får ut så mycket om det kommer fram att du "hempulat"

3. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det spelar heller ingen roll om du distribuerar 230 eller 12V. Även 12V kräver behörighet över 500 W/10A.

Skall det vara någon mening med JFB och skyddsjord så måste anläggningen vara försedd med ett riktigt jordtag. Det hela slutar därmed att du måste göra en riktig fast installation med jordtag, central, JFB, dvärgbrytare etc. Givetvis med godkänd materiel för fast installation.

4. A
    Medlem Nivå 3
    Ok, jag förstår vad ni menar. Jag har fått lite olika bud på det där tidigare, oftast när det där med behörig installatör dyker upp så handlar det om solpaneler som ska kopplas på det vanliga elnätet (för att kunna "sälja" el) men inte för fristående. Men jag har ingen koll på det alls, alla verkar koppla in sina egna solpaneler och de marknadsförs ju med att vem som helst kan göra det själv.

Det låter lite knepigt vad gränsen går för nyinstallation. Om man köper en valfri spänningsomvandlare på 500W eller mer och t.ex. kopplar till ett bilbatteri för att driva en laptop eller TV så låter det som att det är ett lagbrott om man inte är behörig installatör?

Det är möjligt att det finns spänningsomvandlare/inverterare som inte har stickpropp, men har aldrig hört talas om det eller sett någon tyvärr... :/

5. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Så länge det inte är en fast installation är det inga problem. Börjar du skruva upp saker på/i väggarna är det en annan sak.

6. A
    Medlem Nivå 3
    Ok, tack! :)

7. L
    Medlem Nivå 1
    Det det är fel.
    12 och 500W är ~42A.
    12V är och förblir klenspänning och ok för lekmän att installera.

8. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Jag har för mig att gränsen går vid 48V men jag kanske har fel.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Ja, 50V är gränsen för klenspänning.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är väl så här det är, om elanläggningen KAN vålla skada eller fara för/på hus, djur eller människor så är det behörighetskrävande. Det oavsett spänning eller ström. Orsaken till behörighetskravet är just därför att man i möjligaste mån vill undvika skador. Står i starkströmsförordningen SFS2209:22, man brukar ange effekten ,nu mins jag inte exakt, men det handlar om en total effekt på några hundra Watt, kanske ca 300VA ?? för att vara svagström

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Gränsen för behörighetskrävande fast installation är 50 V, 200 VA eller 10 A. Så även ett 6 V-system kan kräva behörighet. Det är både elchock och brand man vill gardera sig mot här.

Men att låta dessa regler ta överhand på så vis att huset elanläggning består av en härva med skarvsladdställ som kläms i dörrar, trampas på och dras genom väggar är inte heller bra. Det skulle nog kunna ses som mer "olagligt" pga sin olämplighet än att utöva lagbrottet att göra en fast installation.

12. A
    Medlem Nivå 3
    Jo, det är ju lite så jag tänker. Jag är övertygad om att jag kan dra uttagen på ett säkert sätt, antagligen mycket säkrare än att ha skarvsladdar dragna. Men jag vill inte komma i situationen att kåken brinner ner av någon ANNAN anledning (t.ex. gasolspisen, eld från kamin, osv.) och att vi sedan inte får ut något på försäkringen trots att elarbetet är säkert utfört, men utan behörighet eller efter konstens andra regler, så att försäkringsbolaget får något att skylla på.

13. E
    Medlem · Nivå 23
    VET du och inte TROR att du kan göra en korrekt anläggning enligt starkströmsföreskrifterna är det inga problem. Tror du bara, så bör du nog ta hjälp av någon som VET. För oavsett hur du går tillväga (skarvsladdar eller fast installation) och det blir fel så är du ansvarig att huset brinner ner kanske man kan ta men att dom som ligger och sover inte vaknar kan bli lite jobbigare.

14. A
    Medlem Nivå 3
    Det har du självklart rätt i, personskador i första hand.

15. L
    Medlem Nivå 1
    Så det du säger är,
    Att om du har 50V spänning får du max ha 4A avsäkrat ? 50*4=200W
    Om du har 200VA och låt oss säga 24V skulle den max få vara 8A? 8*24=192W
    Och ett 6V-system 33A? 33*6=198W
    Jag bortser från induktiva, reaktiva och resistiva förhållanden.

Så länge kretsen är utformad i SELV (Safety Extra Low Voltage) eller det lite ovanligare PELV (Protected Extra Low Voltage) så är det, inom gränser, fritt blås. PUNKT

Matningen sker ju ofta från en trafo, som på primärsidan (låt oss säga 230V) inte får kopplas av en lekman.