Hej,
Jag har fått en möjlighet att koppla in mig på kommunalt v/a, men med reservationen att jag själv måste påkosta rördragningen från närmaste avloppsledning (150 meter). Någon som vet vad det kan kosta?

Jag frågade en entreprenör för ett tag sedan vad han skulle ha för att gräva en 150 meters ränna för ett vattenrör och det skulle kosta 100:-/m dvs 15000:-.
Det blev aldrig så för röret visade sig vara helt intakt. I ditt fall så hade jag nog gjort det själv. Då hade grävaren kostat ca: 2000:- för en helg. Avloppsrören 110 mm (25 pipor på 150 m) ca: 5000:-. Sedan tillkommer någon tusenlapp för diverse böjar, anslutningsmuff o.dyl. detta beroende på hur dina förutsättningar är.

Priserna jag fått är 420kr/timme med förare
alt. 300kr/timme (svart). Dom lär ju gräva bra mycket mer än 3 meter i timmen.

TAck för bra svar. Men hur är det med lutningen på avloppsrören? måste de inte luta ett visst antal grader eller så? Är det något som kan fördyra?

hälsningar

Nu pratar vi plaströr, jag tror knappast någon lägger något annat idag.
På mitt förra hus lade jag 10 promille dvs 1 cm/ m i lutning. Lade ut ca: 30 m och hade under de 10 år jag bodde där aldrig något problem, spolade aldrig ur dem genom spolbrunnen ens.
Nu har jag nyligen lagt nytt igen på ett annat hus vi nu bor i. Inför detta pratade jag med en rörmockare som sade att 4 promille var det ultimata. Dock skulle man inte gå över 10 promille. Jag lade mig någonstans strax under 10 promille denna gång och har "peppar peppar ta i trä" inget problem än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.