2 505 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Dra 2 faser i samma rör
Hej
Skall renovera köket och funderar på hur jag ska dra elen.
Fick höra att man inte få dra 2st faser i samma rör? Dock efter lite googlande blev jag mer förvirrad, för det går på något sätt men inte på andra?
Tanken är att dra 2st faser i samma rör, en som går till kylen i köket, en som går till tv/etc i vardagsrummet + uttag i köket. (Kök och vardagsrum ligger vägg i vägg)
Dock kommer det sitta vägguttag/dosa i vardagsrummet där kablarna till kylen går genom.
Detta är i samma rör, de följer varandra hela vägen
Tanke 1:
El central - 10A -> L1, N, PE -> Dosa -> Uttag (vardagsrum) -> Dosa-> uttag (kök)
El central - 10A -> L2, N, PE -> Dosa -> går genom uttag -> Dosa -> uttag (kyl)
Tanke 2:
El central - 2x10A -> L1, L2, N, PE -> Dosa -> Uttag (vardagsrum) -> Dosa-> split ->uttag (kyl) - uttag (kök)
Tanke 3?
Tacksam för hjälp.
Skall renovera köket och funderar på hur jag ska dra elen.
Fick höra att man inte få dra 2st faser i samma rör? Dock efter lite googlande blev jag mer förvirrad, för det går på något sätt men inte på andra?
Tanken är att dra 2st faser i samma rör, en som går till kylen i köket, en som går till tv/etc i vardagsrummet + uttag i köket. (Kök och vardagsrum ligger vägg i vägg)
Dock kommer det sitta vägguttag/dosa i vardagsrummet där kablarna till kylen går genom.
Detta är i samma rör, de följer varandra hela vägen
Tanke 1:
El central - 10A -> L1, N, PE -> Dosa -> Uttag (vardagsrum) -> Dosa-> uttag (kök)
El central - 10A -> L2, N, PE -> Dosa -> går genom uttag -> Dosa -> uttag (kyl)
Tanke 2:
El central - 2x10A -> L1, L2, N, PE -> Dosa -> Uttag (vardagsrum) -> Dosa-> split ->uttag (kyl) - uttag (kök)
Tanke 3?
Tacksam för hjälp.
Du ska inte dubblera nolla och jord. Tvåfasig (eller tre) säkring är definitivt att föredra. Så variant två då med andra ord.
Tackar, försöker undvika spårning i 40tals väggarna då putsen bara ramlar ner.D Daniel 109 skrev:
Är det att föredra att köra 2.5mm kabel på Neutral för det skall må bättre?
Nej, kör samma samma dimension på allt.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nu har du skrivit ”L1,L2”. Men jag vill betona att det måste vara två olika matande faser från elnätet.
Växelströmmen i trefassystemet är fasförskjuten. Det innebär att om det vid ett givet ögonblick går 10A till en apparat som matas av L1, som därmed också skickar ut 10A i sin neutralledare. Om någon apparat samtidigt matas med L2, så får den i samma ögonblick negativ spänning från L2, och drar då ut ström från neutralen. Därmed blir strömmen i neutralledare lägre.
Gör man fel så får du för hög ström i nuttallefsten, risk för brand.
Växelströmmen i trefassystemet är fasförskjuten. Det innebär att om det vid ett givet ögonblick går 10A till en apparat som matas av L1, som därmed också skickar ut 10A i sin neutralledare. Om någon apparat samtidigt matas med L2, så får den i samma ögonblick negativ spänning från L2, och drar då ut ström från neutralen. Därmed blir strömmen i neutralledare lägre.
HejH hempularen skrev:Nu har du skrivit ”L1,L2”. Men jag vill betona att det måste vara två olika matande faser från elnätet.
Jag är medveten om sinuskurvan.
Eftersom den kopplas L1 och L2, alltså 2st olika faser, inte L1 och L1.
Då skall väl inte L1 påverkas av L2?
Så skall det inte vara några problem med en neutral?
Något jag missat?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nej det låter rätt. Ville bara förtydliga.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Båda alternativen är tillåtna. Du fick ett tvetydigt och ofullständigt svar i #2.
Fall 1 handlar om två grupper i samma rör. Det kan vara två helt orelaterade grupper, där säkringarna sitter på vitt skilda platser i elcentralen, och där fasledarna kanske kommer från samma fas t.ex L2+L2. I detta fall ska neutralledare och skyddsledare dubbleras. Samtliga ledare i de båda grupperna måste hållas isär i alla dosor, får ej kopplas samman.
Om man avser belasta dessa gruppledningar hårt får man tänka på att det blir fyra belastade ledare så gängse tumregler om 10 A / 1.5 mm² gäller inte.
Detta fall är ovanligt och används endast i mycket speciella fall.
Fall 2 handlar om en tvåfasgrupp som är både Ok och vanlig. Här har det redan nämns vikten av att det är två olika faser. Säkringarna ska sitta bredvid/under varandra och gruppen ska märkas upp som en tvåfasgrupp. Samtliga ledare ska ha samma area. Man behöver inte öka arean på neutralledaren.
Om möjligt bör man sätta en tvåpolig dvärg i elcentralen. Annars får man tänka på att någon kanske bara bryter ena säkringen för att byta ett uttag. Den enkla principen är att använda toppklämmor i alla dosor så att uttag och strömbrytare endast får de ledare som det själv använder. All annan skarvning och fördelning görs med toppklämmor i dosorna. Vad jag förstår har du (minst) 2 dosor som blir gemensamma för båda faserna i denna grupp. När du väl grenat ut till enskilda "enfasledningar" så finns inte denna problematik längre.
Fall 1 handlar om två grupper i samma rör. Det kan vara två helt orelaterade grupper, där säkringarna sitter på vitt skilda platser i elcentralen, och där fasledarna kanske kommer från samma fas t.ex L2+L2. I detta fall ska neutralledare och skyddsledare dubbleras. Samtliga ledare i de båda grupperna måste hållas isär i alla dosor, får ej kopplas samman.
Om man avser belasta dessa gruppledningar hårt får man tänka på att det blir fyra belastade ledare så gängse tumregler om 10 A / 1.5 mm² gäller inte.
Detta fall är ovanligt och används endast i mycket speciella fall.
Fall 2 handlar om en tvåfasgrupp som är både Ok och vanlig. Här har det redan nämns vikten av att det är två olika faser. Säkringarna ska sitta bredvid/under varandra och gruppen ska märkas upp som en tvåfasgrupp. Samtliga ledare ska ha samma area. Man behöver inte öka arean på neutralledaren.
Om möjligt bör man sätta en tvåpolig dvärg i elcentralen. Annars får man tänka på att någon kanske bara bryter ena säkringen för att byta ett uttag. Den enkla principen är att använda toppklämmor i alla dosor så att uttag och strömbrytare endast får de ledare som det själv använder. All annan skarvning och fördelning görs med toppklämmor i dosorna. Vad jag förstår har du (minst) 2 dosor som blir gemensamma för båda faserna i denna grupp. När du väl grenat ut till enskilda "enfasledningar" så finns inte denna problematik längre.
Jag skulle drista mig till att säga att, även om det kan vara tillåtet, är mycket olämpligt att dra flera grupper med dubbla nollor/jordar i samma rör. För det första så är det nått som ingen förväntar sig, dessutom är förväxlingsrisken stor inte minst i framtiden när någon kommer och ska göra ändringar i anläggningen.
Där är en skillnad på skall och bör krav.
Får man göra det eller inte?
Sedan om det är olämpligt är en annan sak.
Får man göra det eller inte?
Sedan om det är olämpligt är en annan sak.
Bo har ju svarat utförligt i #10 hur man kan, får göra och vad som finns att tänka på. Men oberoende om man får är det som elmont skrev bra att undvika alternativ 1. Om du bara har dubbla grupper genom få dosor och ena hamnar i uttaget enskilt till kylen har du trots allt ett vettigt fall som jag ser det.K Kingen2020 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jo jag kunde ha varit tydligare på den punkten. Två grupper i samma rör är enbart aktuellt i en gammal enfaslägenhet där man inte har några rimliga alternativ till att använda ett befintligt rör.
Det är ju helt uteslutet i detta fall med tillgång till trefas, så jag borde inte ens ha beskrivit fall 1 med två grupper i samma rör...
Det är ju helt uteslutet i detta fall med tillgång till trefas, så jag borde inte ens ha beskrivit fall 1 med två grupper i samma rör...
Tack för förtydligandet.Bo.Siltberg skrev:
Jo jag kunde ha varit tydligare på den punkten. Två grupper i samma rör är enbart aktuellt i en gammal enfaslägenhet där man inte har några rimliga alternativ till att använda ett befintligt rör.
Klicka här för att svara