Hej

Jag håller på och renoverar ett badrum och tänkte sätta in tre spottar i taket.

Får jag själv förbereda allt själv, dvs såga hål och sätta spottarna på plats, dra 12V-kablar till trafo och sedan låta behörig elektriker koppla in transformatorn på starkströmmen? Om ja, måste 12V kablarna dras i rör?

Det är dessa spottar det gäller: https://www.bauhaus.se/downlight-markslojd-vidar-3-pack-vit

• Gilla
Qaniel
  • Laddar…
Prata med elfirman/elektrikern INNAN du gör något, det är inte säkert att elektrikern vill koppla in saker som du själv köpt in och/eller dragit själv även om själva dragningen är klenspänning.

• Gilla
gryden och 1 till
  • Laddar…
Informationen på bauhaus webbsida är bristfällig, men om vi antar att transformatorn är klassad för SELV så får du installera sekundärsidan själv, detta efter som ström, spänning och effekt är låg. Det krävs inga rör, utan du får själv bedöma vilken grad av skydd (t.ex mot gnagare) som ledningarna behöver, och det behövs normalt bra skydd i undertak om inte huset är exceptionellt väl tätat mot gnagare.

Konstant spänning på 12 V låter dock inte som ett bra val, men det är en annan sak.

Transformatorn behöver en bra plats att placeras på. Hur det utrymmet behöver vara beskaffad framgår inte av bauhaus så det kan bli en otrevlig överraskning.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Stort tack för era svar. Jag kikade på transformatorn, och det tycks vara klassad för SELV enligt den märkning som finns.

Gnagare kommer inte vara ett problem då utrymmet är en källare med betongtak, och den låda som spottarna ska sitta angränsar inte till några öppningar över huvud taget.

• LED-strömförsörjning märkt med SELV och olika säkerhetsikoner på en källarhylla, omgiven av kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.