C
E elmont skrev:
Nja inte speciellt för plåtdosor utan för dosor över huvud taget.
Fast de som passar bra i dosor överhuvud taget passar nödvändigtvis inte bra i gamla plåtdosor, vilket var kontextet för mitt test (borde kanske varit tydligare med det).
Vad är det för E-nummer på ABB:s snäpplock för apparatdosa? Så skall jag testa de också :)

För apparatdosor så ska locken vara fastskruvade. Där finns ett lock som är lite styvare och har ett litet "kantuppvik" som fungerar hyfsat med dosclips. Tyvärr mins jag inte fabrikat eller nr :cry:

C
E elmont skrev:
För apparatdosor så ska locken vara fastskruvade.
OK, så de snäpplock för apparatdosor som finns är alltså inte godkända?

Det beror vart på väggen apparatdosan sitter sitter den uppe vid taket så är det ok där är det visst besvär att pilla lös den, sitter den lågt så att man kan pilla bort den med tex en matsked/leksaksbil är det inte ok

Och jag skulle vilja ha lock med skruvhål långt ut på kanten så man kan skruva dem i väggen då man har små plåtdosor som lätt byst med fk och kopplingar. Svårt att få dessa med hakar att sitta snyggt när man har 4 rör in i dosan med mellantrådar mm som ska kopplas också. Att då kunna "klämma" in det sista med ett lock skulle vara toppen. Att det funkade innan omdragning beror nog både på att det inte fanns jord förut, de gamla lödda kopplingarna tog mindre plats och att utföraren kanske inte är så duktig att jobba med korta trådar.

C
E elmont skrev:
Det beror vart på väggen apparatdosan sitter
Det kan jag tänka mig, men apparatdosor uppe vid taket hör ju verkligen till ovanligheterna så ett snäpplock för apparatdosor blir ju i så fall en tämligen meningslös produkt.

Tyvärr har jag ett par ställen där man gått vidare med utanpåliggande kabel från infällda uttag som nu plockats bort eftersom det blir för trångt i dosan. Med skruvlock med näsa hamnar tyvärr skruven mitt i studsen. Hur löser man det på ett bra sätt?

Med en förhöjningsram och ett lock typ https://www.clasohlson.com/se/Förhöjningsram-för-strömbrytare-Elko-RS/p/32-4349?gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8CqzC6MGyblv1Z6Ki6YnqbO9SxEKRE7P_p5UOMuIEa2yI4TATnshkoBoCFWkQAvD_BwE
Det finns ett flertal modeller och djup jag TROR att den grundaste är 16 mm. Och man klipper upp i sidan av ramen. Ramen kan man fästa med skruvar i hörnen som hanar utanför dosan.
Ps
tidigare var det rätt vanligt att man satte små kopplingsdosor (apparatdosor) för belysningen på sidan om dörren och 20 cm från tak. där gick man ner till brytaren samt ut till lampan och sedan med en matning. Då behövde man 3 stosar precis som apparatdosor kunde ha.

C cpalm skrev:
Väcker denna gamla tråd till liv för att rapportera mina erfarenheter i ämnet.
Har köpt hem flera olika lock och utvärderat och konstaterat att det bara är ett lock som funkar bra, och det är som @tommib noterar Schneider Multifix TED (f.d. Thorsman). Dessa sitter verkligen som en smäck i såväl kopplings- som apparatdosor.

För kopplingsdosa
Benämning: TED-TKS
Artikelnummer: IMT36283
E-nummer: 1424310

För kopplingsdosa med näsa
Benämning: TED-TKD
Artikelnummer: IMT36284
E-nummer: 1424320

För apparatdosa
Benämning: TED-TAS
Artikelnummer: IMT36282
E-nummer: 1424335

[länk]

Det är bara en nackdel med dessa och det är att det för apparatdosor inte finns något förhöjt lock eller lock med näsa. :(

Köp inte Ed-Wa:s lock! Trots att de uttryckligen skriver att de passar gamla dosor så sitter de på trekvart och är dessutom svåra att få dit då clipsen måste böjas in så mycket att de behöver mycket plats i dosan. Har också testat dosclips för skruv och det funkar också riktigt dåligt.
Tack för denna gamla tråd, nu byter jag ut alla min doslock mot Schneiders / Thorsmans. Testade några och de sitter perfekt i hålen i mitt gamla 60-talshus. Förra ägaren hade Ed-Wa i och de hänger ut lite och ser lösa ut. Tom med min sambo märkte skillnaden, då vet man att de nya satt bättre :D

TED.
TA- Skruvfastsättning på apparatdosa
TAS- Snäppfastsättning på apparatdosa
TK- Skruvfastsättning på kopplingsdosa
TKS- Snäppfastsättning på kopplingsdosa

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Det beror vart på väggen apparatdosan sitter sitter den uppe vid taket så är det ok där är det visst besvär att pilla lös den, sitter den lågt så att man kan pilla bort den med tex en matsked/leksaksbil är det inte ok
Kan förresten passa på att ge lite feedback på detta.
Jag ställde frågan till Schneiders produktsupport om TED-snäpplocken kan anses kräva verktyg för att öppna.
De hade inget svar på frågan, men utvecklingsavdelningen tyckte tydligen att det var en väldigt intressant fråga och skulle göra tester för att avgöra saken. Sen återkom de tyvärr aldrig.

Sen frågan kom upp här har jag börjat notera snäpplock i åtkomlig höjd överallt i alla möjliga miljöer, så det är inget tvivel om det är en av de regler som det bryts mest mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.