Hej! Jag har precis flyttat in i min nya lägenhet. I badrummet är det förberett för tvättmaskin och ser ut enligt bilden. Jordfelsbrytare finns, så inget problem så, men jag skulle vilja veta vad jag ska sätta för lock där (eftersom vi inte tänker nyttja elen). Antar att man ska ha något som är anpassat för våtrum. Efterom detta hål är precis där jag duschar är det väl bra att få rikigt tätt.

Eloförberedning i vägg med öppet hål och synliga kablar och kopplingar, avsedd för tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det verkligen i duschutrymmet? Våtzon 1? Vilken höjd?

Ja! Precis där jag duschar. Det skvätter med andra ord rakt mot denna när jag duschar. Ca 1,5 m höjd

Ett vanligt doslock som du limmar med silikon borde hålla tätt nog.

Finns det något som är anslutet till dosan då? Jag kan bara se en ledare av varje färg..
Om inte, så är det ju bättre att backa/ta bort dessa kablar. Du lär ju inte kunna ansluta någon tvättmaskin där ändå.

BirgitS
Eftersom det väl inte får finnas någon el inom duschavstånd utan bara i oklassad zon så är det nog bra att koppla bort ledningarna i andra änden, typ om de kommer direkt från en säkring tar du ut resp. stänger av säkringen eller lossar ledningarna i en kopplingsdosa om de kommer därifrån.

Doslock med tätningsdamask för kapslingsklass IP44 för att minska risken för vatten i väggen t.ex: https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/doslock-ip44-kopplingsdosa

Redigerat:
I duschzonen är det IP44 som gäller.Ett doslock med ip44 fungerar bra. Se till att det är tätt runtomkring också så att det inte rinner in vatten i dosan. Hålet ovanför ser t.ex. inte ut att vara särskilt tätt. Kanske är det smartare att silikonlimma/skruva dit ett dubbeldoslock?

Illustration av IP-zoner i badrum med beteckningar för olika IP-klasser i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alireza Marandi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pelpet skrev:
I duschzonen är det IP44 som gäller.Ett doslock med ip44 fungerar bra. Se till att det är tätt runtomkring också så att det inte rinner in vatten i dosan. Hålet ovanför ser t.ex. inte ut att vara särskilt tätt. Kanske är det smartare att silikonlimma/skruva dit ett dubbeldoslock?

[bild]
Det där är väl en gammal bild, numera verkar det vara områden som gäller och högsta numret är 2. Bo Siltberg länkade till denna PDF under förra året: http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.