Hej. Har kopplat in en sånhär: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=351006&category_id=694

Till min halogenskena i taket. Skenan drivs av en ganska stor ringkärnetrafo.
Mitt problem är att jag inte vet hur många VA det är på trafon. Det enda jag ser är en 15A säkring på sekundärsidan.
När jag tänder lampan på den lägsta styrkan så slocknar den igen efter en halv sekund.
drar jag upp den på max så fungerar ljuset i ca 5 sekunder innan det slocknar. vad tror ni?
är dimmern för svag eller kan det vara något annat??

Dimmer klara av dessa laster

R= Resistivlast/230V glöd-halogenljus = 500W

C= Kapacitivlast/elektroniska trafos = 475W

L= Induktivlast/ konventionella trafos = 400W (max två st och ska vara samma fabrikat)

Om ljuset lyser i 5sek sen slocknar, då är jag säker på att du har för stor last, då dimmern har inbyggt överlast/överhettnings skydd.

Ringkärnetrafos är inte säkert att de går att dimmra. Även om dimmern klarar av vanliga järnkärnetrafos. Brukar vara mer problem med just ringkärnor..

Nån annan får förklara varför :rolleyes:

Ringkärnetrafo har högre startström om det kan vara det som vissa dimmers inte tål.

funderar på att tömma lådan som trafon ligger i och lägga i en elektronisk trafo istället.....sparar mycket jobb och tester :)

Kolla vilka längder du har på sekundärsidan. En ringkärnetrafo tillåter långa kablar till armaturen, de flesta elektroniska tillåter max 2m.

det är bara 20cm från trafo till skena så det är inga problem.

thomasd79 skrev:
det är bara 20cm från trafo till skena så det är inga problem.
Ja.. men hur lång är skenan? Den måste du ju också räkna med.

den är ca1,5 meter åt varje håll från anslutningspunkten..
det smidigaste hade varit en rund dostrafo men jag har bara hittat upp till 105VA.
skulle behöva en på minst 150VA.
Någon som vet om det finns??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.