Jag skulle koppla in en Nexa Z-wave dosdimmer i en trappkoppling. Trodde det skulle vara enkelt, men det är inte en gängse trappkoppling i min lägenhet. Någon som kan hjälpa?

Så här ser den ena trappbrytaren ut:

Öppen eldosa med en trappbrytare och synliga kablar samt kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta kabeln går vidare till uttag i dosan under, så det måste vara fas. Enligt vad jag kan om trappbrytare sitter den då fel då det borde vara en mellantråd där.

Så här ser den andra trappen ut:

Trappbrytare med svart kabel ansluten, kopplingsschema på framsidan, otydlig brun kabel.
Skapa konto

svart och brun ut, syns lite dåligt på bilden.

Min Nexa-dimmer:

Nexa Z-wave dosdimmer liggande på ett träbord, synliga anslutningsklämmor och etiketter.
Skapa konto

Kopplingsschema för Dimmern:

Kopplingsschema för en Nexa Z-wave dosdimmer med beteckningar för ledningsanslutningar.
Skapa konto

Vad bör jag göra, förutom att ringa en elektriker?

Redigerat:
Även om fasen är på fel ingång I strömbrytaren så funkar trappkopplingen. Kanske att du blir lurad av detta?

Du har en sparkopplad trappbrytare, vita på L är mellantråd, bruna är tändtrådar (antagligen ihopkopplade vid lampan).
Schematisk illustration av eldragning med trappbrytare, både korskopplad och sparkopplad uppställning.
Skapa konto

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Även om fasen är på fel ingång I strömbrytaren så funkar trappkopplingen. Kanske att du blir lurad av detta?
Jag har funderat en del till på det här och tror att det bara är en mellantråd (vit), och fas till båda trapparna. Brun skulle då vara styrtråd. Märklig koppling.

MEN: Borde det inte kunna innebära att jag kan skippa mellantråden och i kopplingsdosan där de bruna styrtrådarna möts vid lampan koppla dem båda till A1 på dimmern? Isf får man väl tacka den som gjort detta för fulkopplingen som hjälpte mig.

Eller är jag ute på hal is nu?! Mina kunskaper sträckte sig till vanlig trapp...

Demmpa Demmpa skrev:
Du har en sparkopplad trappbrytare, vita på L är mellantråd, bruna är tändtrådar (antagligen ihopkopplade vid lampan).
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ah, tack!! Började misstänka att det var så efter en del ritande och klurande.

Som jag skrev till Härryda2015 ungefär samtidigt som du löste problemet:

Innebär det att jag kan bara koppla styrtrådarna där de möts till A1 på dimmern?

Redigerat:
Kanske man kan lägga pucken i dosan vid lampan, kanske det kan funka om du har någon dosa där.
Nolla, fas och tandtrådar passerar ju där, eller tänker jag fel? :thinking:

Kanske man kan lägga pucken i dosan vid lampan, kanske det kan funka om du har någon dosa där.
Nolla, fas och tandtrådar passerar ju där, eller tänker jag fel? :thinking:
Japp, ska testa det!

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.