Byggahus.se
Hej,

Jag ska byta ut en befintlig dimmer till en som skulle klara LED-lampor bättre då jag inte kan släcka den lampa som sitter där idag.

Jag har köpt följande:
Dosdimmer: Sunricher SR-ZV9040A-S
Bypass: Sunricher SRSL-01
Strömställare: Schneider Exxact Primo med fjäder

I den dimmer som är där idag sitter det två bruna kablar (fas?) och en orange (tändtråd?). Det går även förbi en jordkabel och en blå nolla bakom i dosan. Bifogar bilder på allt.

När jag kollar på kopplingsschemat till den nya dosdimmern, så ser det ut som att jag ska använda "2-Wire connection with no neutral lead" och "With PUSH".

Om jag då har förstått det rätt så ska jag:
* koppla en brun fas till L på strömställaren
* en kabel från utpilen på strömställaren till S1 på dimmern
* den andra fasen till L på dimmern
* tändtråden till OUT på dimmern
* en kabel från högra L på dimmern till N på dimmern

Det jag är mindre säker på är hur jag kopplar in bypassen, ska jag då kapa den blåa nollan som går där bakom och koppla ihop de ändarna (med en 3-pols wago) med ena sidan på bypassen, och sen sätta andra ändan på bypassen i OUT tillsammans med tändtråden?

LED-lampan är på 22W, så kanske funkar utan bypass, men vill gärna kunna dimma ganska lågt och inte ha en blinkande lampa.
 
  • Eluttag demonteras; kablar synliga; vägginstallation; renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag, kablar, vägginstallation, hand håller, elarbete, avskalad tapet, strömkretsdiagram, 10A 250V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt installationsmaterial, mekanism för vägguttag, utan frontplatta, omonterad, synliga kopplingar, grön jordterminal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet, micro smart dimmer, kabelanslutningar, tekniska specifikationer, säkerhetsmärkningar, Z-Wave Plus logo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart bypass-modul med kablar, märkt 100-240VAC, CE, och RoHS. Ligger på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för elinstallation av dimmer med olika kopplingsscheman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cGVuaXM skrev:
I den dimmer som är där idag sitter det två bruna kablar (fas?) och en orange (tändtråd?). Det går även förbi en jordkabel och en blå nolla bakom i dosan. Bifogar bilder på allt.
Vilka slutsatser kan du dra av det? Detta fall kan ta bort de frågetecken du har här kring funktionen hos brun och orange.
C cGVuaXM skrev:
När jag kollar på kopplingsschemat till den nya dosdimmern, så ser det ut som att jag ska använda "2-Wire connection with no neutral lead" och "With PUSH".
Så skulle inte jag göra. Du har ju en neutralledare i dosan, så använd den! Då behövs ingen bypass och du ökar chanserna för att dimringen ska fungera bra.

Den som installerat nuvarande dimmer och strömbrytare har gjort ett uselt jobb med anslutningarna. Det är sanslöst dåligt. Jag hoppas att inte resten av huset ser likadant ut, dvs du behöver kanske inspektera lite mer i ditt hus om du inte vet vilken klåpare som gjort detta och vad mer denne gjorde.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka slutsatser kan du dra av det? Detta fall kan ta bort de frågetecken du har här kring funktionen hos brun och orange.

Så skulle inte jag göra. Du har ju en neutralledare i dosan, så använd den! Då behövs ingen bypass och du ökar chanserna för att dimringen ska fungera bra.
Okej, så bara för att vara tydlig då, så ska jag koppla som följande:
* fas till L på strömställare
* fas till L på dimmer
* tändtråd till OUT på dimmer
* nolla till N på dimmer
* utpil på strömställare till S1 på dimmer

Det enda jag undrar då är, kommer den kunna dimma lika bra (lågt) som utan bypass?
Enligt manualen till dimmern så stödjer den 20-200W utan bypass och 3-200W med bypass.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den som installerat nuvarande dimmer och strömbrytare har gjort ett uselt jobb med anslutningarna. Det är sanslöst dåligt. Jag hoppas att inte resten av huset ser likadant ut, dvs du behöver kanske inspektera lite mer i ditt hus om du inte vet vilken klåpare som gjort detta och vad mer denne gjorde.
Jag är övertygad om att resten av anslutningarna i hela hemmet är av samma kvalitet, så jag planerar att gå igenom dem alla. Men tack för att påpekar det 👍
 
  • Tabell över kompatibla lasttyper och rekommenderade effektvärden för belysningskällor och transformatorer vid olika spänningar.
C cGVuaXM skrev:
Okej, så bara för att vara tydlig då, så ska jag koppla som följande:
* fas till L på strömställare
* fas till L på dimmer
* tändtråd till OUT på dimmer
* nolla till N på dimmer
* utpil på strömställare till S1 på dimmer
Ja det är rätt. Men jag undrade över hur du med säkerhet kan dra slutsatsen att brun är en fas? Du får inte vara osäker på det.
C cGVuaXM skrev:
Det enda jag undrar då är, kommer den kunna dimma lika bra (lågt) som utan bypass?
Enligt manualen till dimmern så stödjer den 20-200W utan bypass och 3-200W med bypass.
Jag kan inte garantera någonting när det gäller denna gamla dimmerteknik tillsammans med moderna LED. Men jag är ganska säker på att det kommer att fungera bättre med en nolla ansluten. Bypassen är inte en lösning på att kunna dimra ned till noll, utan en workaround för saknad nolla. Det normala är att man ansluten strömförbrukande materiel med en nolla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är rätt. Men jag undrade över hur du med säkerhet kan dra slutsatsen att brun är en fas? Du får inte vara osäker på det.
Tack!
Ärligt talat antog jag från färgen och hur de var monterade i den befintliga dimmern men följde ditt råd nu istället och mätte spänningen mellan bruna kablar och jord, och det visade ~232 V 👍


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte garantera någonting när det gäller denna gamla dimmerteknik tillsammans med moderna LED. Men jag är ganska säker på att det kommer att fungera bättre med en nolla ansluten. Bypassen är inte en lösning på att kunna dimra ned till noll, utan en workaround för saknad nolla. Det normala är att man ansluten strömförbrukande materiel med en nolla.
Okej, jag har kanske missförstått, men trodde att bypass kunde användas för att sänka lägsta effekten oavsett om man hade nolla eller ej, men att den kanske är viktigare när man saknar nolla (då man annars potentiellt inte kan släcka helt).

Hur som, jag prövar utan bypass och med nolla till att börja med, tack för all hjälp!
 
Mätning av spänningen mot skyddsjord är bra men inte helt utslagsgivande. Det visar endast att brun har en spänning. Mäter man mellan två okända trådar så vet man inte vilken av dem som har en spänning mot jord.

Om du däremot mäter med alla trådar fortfarande anslutna till strömbrytaren och lampan släckt så skulle jag säga att man är tillräckligt säker på att brun är fast fas. Det var säkert så du mätte men det skrev du inte ;)

Ett annat sätt är vidarekopplingen till uttaget under. Om man ser att blå och grön/gul går vidare till uttaget medan brun är skarvad, då kan man med säkerhet dra slutsatsen att brun är fast fas.

Detta, och även mätningen ovan, kräver dock att man vet anläggningen inte har några konstigheter.

Visst kan bottenlasten ha betydelse då den snor en del av strömmen från lampan som då kommer att lysa svagare, men det ska inte behövas. En dimmer som inte kan reglera med till noll är det fel på. Dock finns stora problem med dimringen av LED så bottenlasten kan hjälpa till. Du kan ju prova med och utan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätning av spänningen mot skyddsjord är bra men inte helt utslagsgivande. Det visar endast att brun har en spänning. Mäter man mellan två okända trådar så vet man inte vilken av dem som har en spänning mot jord.

Om du däremot mäter med alla trådar fortfarande anslutna till strömbrytaren och lampan släckt så skulle jag säga att man är tillräckligt säker på att brun är fast fas. Det var säkert så du mätte men det skrev du inte ;)

Ett annat sätt är vidarekopplingen till uttaget under. Om man ser att blå och grön/gul går vidare till uttaget medan brun är skarvad, då kan man med säkerhet dra slutsatsen att brun är fast fas.

Detta, och även mätningen ovan, kräver dock att man vet anläggningen inte har några konstigheter.
Förstår! Jag mätte dock mellan brun tråd och ett jordbleck i ett vägguttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst kan bottenlasten ha betydelse då den snor en del av strömmen från lampan som då kommer att lysa svagare, men det ska inte behövas. En dimmer som inte kan reglera med till noll är det fel på. Dock finns stora problem med dimringen av LED så bottenlasten kan hjälpa till. Du kan ju prova med och utan.
Det gjorde ingen större skillnad med eller utan bypass, förutom att lampan lyser lite svagare kanske som du säger.

Det går dock fortfarande inte att stänga av lampan. Det går inte att dimra i steg heller bara växla mellan lägsta ljusstyrka och högsta.

Vet inte om jag gjort något fel, men känns som den här dimmern inte funkar som den ska.
Har även kontrollerat att lampan jag har ska vara dimbar med bakkantsdimmer vilket denna är inställd på.
 
C cGVuaXM skrev:
Förstår! Jag mätte dock mellan brun tråd och ett jordbleck i ett vägguttag.
Helt ok, det är så man gör.

Dina symptom är dock märkliga. Är pucken verkligen avsedd för LED? Du har ett klipp som säger att den kräver en minsta last på 3 W med bypass, edit: fast för lågenergilampor. Står det nåt om minsta effekt när nollan är ansluten? Den har en ratt för inställning av minsta ljusnivå - har den någon inverkan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Helt ok, det är så man gör.

Dina symptom är dock märkliga. Är pucken verkligen avsedd för LED? Du har ett klipp som säger att den kräver en minsta last på 3 W med bypass. Står det nåt om minsta effekt när nollan är ansluten? Den har en ratt för inställning av minsta ljusnivå - har den någon inverkan?
Yes står att den är för dimbara LED-lampor/drivers och halogen lampor.
Kan inte se något annat om minsta effekt än det screenshot jag bifogade där det står 20-200W.
Här är en länk till manualen: https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/4512724-Brukerveiledning-5.pdf

Har inte testat inställningen för minsta ljusnivå för man måste kunna dimra för att justera den, och nu kan jag ju bara köra på max eller minsta ljusnivå.


Jag funderar på om jag kanske har kopplat fel med de två fastrådarna som fanns i dosan.
Nu går ju en till strömställaren, och en till dimmern, men de är inte sammankopplade i dosan som det egentligen ser ut som att man ska göra om man kollar på kopplingsschemat.

Kan det påverka?
Ett annat symtom är att när man tryckt på strömbrytaren tar det flera sekunder innan det händer något, och ibland händer ingenting.
 
Redigerat:
Att de inte är sammankopplade låter misstänkt. Du har bara en fastråd och det är den bruna tråden som kommer uppifrån i dosan. Den bör du sätta i en toppklämma typ Wago 221 och därifrån dra en fastråd till
1) strömbrytare
2) dimmer
3) uttaget under.

Neutralledaren antar jag att du klipp och anslutit till N-plintarna på dimmern? Det ser inte ut att finnas tillräckligt slack på den tråden så jag undrar hur du löste det. Med en toppklämma?

Och du har väl satt en fjäder i strömbrytaren så att den blir monostabil?

Fungerar uttaget under?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att de inte är sammankopplade låter misstänkt. Du har bara en fastråd och det är den bruna tråden som kommer uppifrån i dosan. Den bör du sätta i en toppklämma typ Wago 221 och därifrån dra en fastråd till
1) strömbrytare
2) dimmer
3) uttaget under.
Ja såklart det ska va så, tack! Ska testa lite senare idag eller imorgon när jag får tid.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Neutralledaren antar jag att du klipp och anslutit till N-plintarna på dimmern? Det ser inte ut att finnas tillräckligt slack på den tråden så jag undrar hur du löste det. Med en toppklämma?
Yes, precis så. Det var tajt men det gick utan toppklämma.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och du har väl satt en fjäder i strömbrytaren så att den blir monostabil?
Japp.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fungerar uttaget under?
Nej det gjorde det inte.
Har kopplat ur allting nu och satt Wagos på alla lösa trådar tills jag kopplar om och rätt.

Tack igen, återkommer med resultat.
 
Nu har jag kopplat rätt, men är fortfarande samma problem som innan.

Lampan går inte att stänga av helt, händer inget när man håller in knappen, händer oftast inget när man trycker in knappen och släpper direkt, men ibland så dimrar den helt till lägsta eller högsta ljusstyrkan beroende på vad den var på när man tryckte.

Uttaget under fungerar nu i alla fall.
Tror jag går och köper en annan dimmer imorgon..
 
Testa hur det funkar om du sätter returfjädern på andra sidan.
 
A alfista skrev:
Testa hur det funkar om du sätter returfjädern på andra sidan.
Det gjorde tyvärr ingen skillnad.
 
Jag läser som hastigast i manualen att pucken går att konfigurera på en miljon sätt. Har du t.ex satt den i "push" mode? Det finns fler parametrar som verkar kunna påverka hur lampan dimras. Den är ju smart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.