Hej.
Jag tänkte sätta vanliga dosor med regelfäste på mina 45x45:or som ligger utanpå fuktspärren (sett innifrån). Ytterst ska jag ha 11mm OSB och 13mm gips.

Om jag tar en dosa för dubbelgips så sticker väl den ut 2mm utanför gipset, eller?

Kanske lite slarvig terminologi. Trodde "fuktspärr" var samma som "ångspärr", "tätskikt", etc.

Det är i garaget. Så här ser väggen ut räknat utifrån:
1. Stående ytterpanel
2. 28x70 liggande spikläkt
3. vindpapp
4. 45x145 stomme med 145mm isolering
5. ångspärr
6. 45x45 liggande spikläkt
7. 11mm OSB
8. 13mm gips

Det är alltså på 45x45 som jag ska sätta dosorna.

• Gilla
Mel_86
  • Laddar…
Du sätter dosan på 45x45-regelns sida så att dosan sticker 11+13 mm utanför regeln. När du sedan sätter skivorna mot din regel så blir det perfekt.

Den dosa som du skall använda skall ha sina muffar för VP-rören 26 mm från dosans överkant=öppning. Skulle det ändå bli så att dosan vill sticka ut, så kan du lägga någon tunn skiva, på 2-3 mm, mellan dosan och OSB:n.

Det är du som monterar dosan mot regeln, som bestämmer hur mycket dosan skall sticka ut utanför regeln.

Det finns ju dosor med en justeringsring som du genom att snurra ett par varv kan välja hur mycket dosan bygger utåt. Det borde gå att hitta en variant som passar dina mått.

Ett annat alternativ är vanlig enkelgipsdosa och lösa påbyggnadsringar.

Tack.

roli:
Jag tänkte att dosor med monteringsvinkel skulle vara lättare att montera, men det är ju då jag får 26mm-problemet.

Du menar väl vanliga dosor som man spikar, eller?

norrbottenstorpet:
Finns det justerbara dosor som har monteringsvinkel?

sgryd skrev:
Tack.

Du menar väl vanliga dosor som man spikar, eller?
Japp.

Eljos dosor ser ju fina ut. Med regelfäste verkar de kosta ca 29 spänn +moms.
a1421309.jpg

Är det någon som har något (bra/dåligt) att säga om Elkos dosor? Med regelfäste ligger de på nästan halva priset mot Eljo. De har justerbart djup med teleskopfunktion (Eljos nya har visst skruvfunktion). Dessutom är Elkos stutsar anpassade för både 16mm och 20mm rör.
a1420306.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.