Om man har bef dold eldragning i huset och tilläggsisolerar invändigt, hur gör man då med dosorna, dom kommer ca 7cm in i väggen.
Gamla plåtdosor
Kan man borra ur botten på en vanlig dosa och sätta över eller finns det förhöjningsringar att sätta i?
 
Ska du inte passa på att byta den gamla elen?
 
F fribygg skrev:
Ska du inte passa på att byta den gamla elen?

Jo alltså allt ska väl dras om men på vissa ställen måste de gamla rören vara kvar.
 
Det är väl något elektrikern löser åt dig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det är väl något elektrikern löser åt dig.
Ja det är det säkert, jag undrade hur man gör
 
Hos oss i parhus det fick de isolera 10cm extra p.g.a för lyhört. Detta gjordes för 40 år sedan troligtvis av den entreprenör som byggde husen. De har satt två extra dosor med utskuren botten utanpå original. Det har varit väldigt bökigt att dra om kablar i dessa. Jag skulle valt att öppna befintlig vägg runt dosan och förlänga rör/slang till en ny på rätt ställe.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
T tgr_se skrev:
Hos oss i parhus det fick de isolera 10cm extra p.g.a för lyhört. Detta gjordes för 40 år sedan troligtvis av den entreprenör som byggde husen. De har satt två extra dosor med utskuren botten utanpå original. Det har varit väldigt bökigt att dra om kablar i dessa. Jag skulle valt att öppna befintlig vägg runt dosan och förlänga rör/slang till en ny på rätt ställe.
Hos oss var det inte särskilt bökigt, dra in nya med hjälp av dom gamla, poof klar !

Satte dosa ovanpå det gamla
 
rotdosa eller vanlig dosa utanför dem gamla?
 
Problemet är att det är svårt att få in handen i så djupa dosor. Inte för att man behöver, bara man kan få i en dragfjäder och fiska fram trådarna. Sedan finns inga dosskruvar så långa, så man måste "bygga" sig en djup dosa genom att skära ut botten. Är det träregelväggar är det ganska enkelt att hugga fram dosan och en bit av röret så att den kan lyftas ut.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problemet är att det är svårt att få in handen i så djupa dosor. Inte för att man behöver, bara man kan få i en dragfjäder och fiska fram trådarna. Sedan finns inga dosskruvar så långa, så man måste "bygga" sig en djup dosa genom att skära ut botten. Är det träregelväggar är det ganska enkelt att hugga fram dosan och en bit av röret så att den kan lyftas ut.
Jag använde dörrhandtagsskruvar till en dosa som satt långt in, jag hade dubbelgips och 12mm typ huntonit tak
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Flytta ut dosan går ju men det är tråkigt med spån i väggarna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.