2 858 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Dosa för långt in
Om man har bef dold eldragning i huset och tilläggsisolerar invändigt, hur gör man då med dosorna, dom kommer ca 7cm in i väggen.
Gamla plåtdosor
Kan man borra ur botten på en vanlig dosa och sätta över eller finns det förhöjningsringar att sätta i?
Gamla plåtdosor
Kan man borra ur botten på en vanlig dosa och sätta över eller finns det förhöjningsringar att sätta i?
Hos oss i parhus det fick de isolera 10cm extra p.g.a för lyhört. Detta gjordes för 40 år sedan troligtvis av den entreprenör som byggde husen. De har satt två extra dosor med utskuren botten utanpå original. Det har varit väldigt bökigt att dra om kablar i dessa. Jag skulle valt att öppna befintlig vägg runt dosan och förlänga rör/slang till en ny på rätt ställe.
Hos oss var det inte särskilt bökigt, dra in nya med hjälp av dom gamla, poof klar !T tgr_se skrev:Hos oss i parhus det fick de isolera 10cm extra p.g.a för lyhört. Detta gjordes för 40 år sedan troligtvis av den entreprenör som byggde husen. De har satt två extra dosor med utskuren botten utanpå original. Det har varit väldigt bökigt att dra om kablar i dessa. Jag skulle valt att öppna befintlig vägg runt dosan och förlänga rör/slang till en ny på rätt ställe.
Satte dosa ovanpå det gamla
Kanske finns en förhöjningsring i passande storlek
Tex.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...Q4_cxa6WJ9WXPTV7rgmU4sgtY6Igc2G8aAkH5EALw_wcB
Tex.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...Q4_cxa6WJ9WXPTV7rgmU4sgtY6Igc2G8aAkH5EALw_wcB
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Problemet är att det är svårt att få in handen i så djupa dosor. Inte för att man behöver, bara man kan få i en dragfjäder och fiska fram trådarna. Sedan finns inga dosskruvar så långa, så man måste "bygga" sig en djup dosa genom att skära ut botten. Är det träregelväggar är det ganska enkelt att hugga fram dosan och en bit av röret så att den kan lyftas ut.
Jag använde dörrhandtagsskruvar till en dosa som satt långt in, jag hade dubbelgips och 12mm typ huntonit takBo.Siltberg skrev:
Problemet är att det är svårt att få in handen i så djupa dosor. Inte för att man behöver, bara man kan få i en dragfjäder och fiska fram trådarna. Sedan finns inga dosskruvar så långa, så man måste "bygga" sig en djup dosa genom att skära ut botten. Är det träregelväggar är det ganska enkelt att hugga fram dosan och en bit av röret så att den kan lyftas ut.
Klicka här för att svara