Skall sätta in en isolerad ytterdörr i ”sluss” källarplan på ett hus jag renoverar från 40-talet.
1. Dörrhålet är fasat emot karm så det blir en rejäl luftspalt mellan vägg o karm där skruven skall nå väggen. Finns det långa karmskruv eller annat tips på säker fastsättning av karmen?
2. Vill inte att tröskeln skall stå direkt mot betonggolv och undrar vad man gör bäst med att använda sig av som mellanlägg? (Tjärpapp?)
Se foto
1. Dörrhålet är fasat emot karm så det blir en rejäl luftspalt mellan vägg o karm där skruven skall nå väggen. Finns det långa karmskruv eller annat tips på säker fastsättning av karmen?
2. Vill inte att tröskeln skall stå direkt mot betonggolv och undrar vad man gör bäst med att använda sig av som mellanlägg? (Tjärpapp?)
Se foto
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Karmskruv finns från 70mm till 140mm så det torde ju inte blir ett problem.
Vad gäller mot golvet så skulle jag inte vara så orolig för en tröskel inomhus så där öppet, tjärpapp är en lösning, underlagsfoam som är diffusionstät är en annan. Någon sträng med lämplig tät/fogmassa kan även det hålla trät borta från betongen.
Vad gäller mot golvet så skulle jag inte vara så orolig för en tröskel inomhus så där öppet, tjärpapp är en lösning, underlagsfoam som är diffusionstät är en annan. Någon sträng med lämplig tät/fogmassa kan även det hålla trät borta från betongen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag tycker att pallningsbrickor av plast (ca 50x100 mm stora) är bra att lägga under tröskeln. Ett par stycken får det bli så att tröskeln inte sviktar.
Klicka här för att svara