Jag undrar om någon har problem med att dörrhandtag på innerdörrar både smutsar ner och repar dörren. Våra Habohandtag gör märken på våra Swedoor-dörrar. Både handtag och dörrar är nyinköpta för ca två år sedan. Jag har dragit åt skruvarna till handtagen någon gång varje år.

Handtaget: https://www.bygghemma.se/inredning-...BwE&gbraid=0AAAAAD8-GQmqn8YahpcdO3Mts9jRt2k_i


På bilden syns mest smuts men även uppe till vänster ett litet färgbortfall. Nästan vare handtag har skapat sådana små färgbortfall. Är det normalt att det ska bli så? Redan efter två år? Erfarenheter? Finns det bättre handtag som inte repar?

Jag funderar på att lägga ytterst tunt med fog på handtagets runda del, den som trycker mot dörren. Kan det hjälpa? Andra idéer?
 
  • Närbild av innerdörr med avlägsnat dörrhandtag, synliga smutsspår och skador i färgen runt hålet där handtaget suttit monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt att det blir nöt märken efter tryckets rosett.
Lite smuts uppstår med tiden men om det är mycket så kan det bero på ventilationen i huset.
Långskyltar eller täckskyltar minskar nötskador.
 
1 123abc skrev:
Det är vanligt att det blir nöt märken efter tryckets rosett.
Lite smuts uppstår med tiden men om det är mycket så kan det bero på ventilationen i huset.
Långskyltar eller täckskyltar minskar nötskador.
Tack för svar. Då är det inte just våra handtag då ...
Jag testar med ett tunn lager fog på rosetten. Vem vet, det kanske hjälper.
 
T tergo skrev:
man kan ev testa [länk]
Intressant. Fast om träet rör sig kanske det kan vara vanskligt att ha låst skruvarna.
 
det är nog mer handtagets rörelse som är problemet
 
  • Gilla
kakelkakel
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är nog mer handtagets rörelse som är problemet
Jo så är det och det är därför problemet är vanligare på "sämre" dörrar med mjukare "trä" som rör sig när trycket används så tryckesrosetten nöter märken.
 
  • Gilla
kakelkakel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.