Hej,

Jag var mitt uppe i byte av lås till Yaleman. Vid demontering lyckas jag ej få loss handtagen. Allt annat gick lätt att demontera Jag har lossat den lilla grubbskruven. Jag har även gått genom de olika tipsen som gavs i denna tråd. (https://www.byggahus.se/forum/threads/far-bort-assa-handtag.371772/) utan någon framgång.

Jag har försökt dra, trycka, slita, och skruva med en spårmejsel i denna slits utan någon form av framgång. Det händer absolut inget. Jag har även sprejat med 5-56 utan framgång Låset är något form av ASSA lås troligtvis installerat kring 2015. Jag tar tacksam emot om någon sitter inne på lösningen.

• PXL_20260720_142246421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260720_142229689.jpg
    Skapa konto
Jag ser inte vilket trycke det är men har du testat om det sitter en kåpa på rosetten som täcker eventuella skruvhål?
Vissa bänder man loss andra ska skruvas av.

1 123abc skrev:
Jag ser inte vilket trycke det är men har du testat om det sitter en kåpa på rosetten som täcker eventuella skruvhål?
Vissa bänder man loss andra ska skruvas av.
Jag förstår dessvärre inte vad du menar med detta. Men jag har även tittat undertill och där finns en lite öppning. Även där har jag tryckte in en mejsel och försökt bända av kåpan, men det går ej. Det finns två stag invändigt med gul skyddstejp på som håller den på plats

• PXL_20260720_150421903.jpg
    Skapa konto
Gjorde du "hacket" med skruvmejseln eller fanns det redan där?
Om Hacket redan fanns där så ska den bändas bort annars kan det vara så att den är gängad.

1 123abc skrev:
Gjorde du "hacket" med skruvmejseln eller fanns det redan där?
Om Hacket redan fanns där så ska den bändas bort annars kan det vara så att den är gängad.
När jag plockat bort den lilla grubbskruven i handtagen, både på handtaget invändigt och utvändigt så var där hack i den sedan tidigare.

Läste någonstans att somliga var gängade och man med hjälp av polygrip skulle dra den motsols. Jag har testat att dra handtaget motsols utan polygrip men den sitter där. Vilken del syftar du på skulle bändas bort?

Bästa svaret

H HWB skrev:
När jag plockat bort den lilla grubbskruven i handtagen, både på handtaget invändigt och utvändigt så var där hack i den sedan tidigare.

Läste någonstans att somliga var gängade och man med hjälp av polygrip skulle dra den motsols. Jag har testat att dra handtaget motsols utan polygrip men den sitter där. Vilken del syftar du på skulle bändas bort?
Bänd här och snäpp loss täcklocket/kåpan.
Om du följer länken jag postade så finns det monteringsanvisningar så du ser hur det sitter ihop.
976199-35ecd8b297e915e8c52a2e9813a57efb.jpg
Skapa konto

Lägger till instruktionen i tråden.
Randi.Line.18.jpg

1 123abc skrev:
Bänd här och snäpp loss täcklocket/kåpan.
Om du följer länken jag postade så finns det monteringsanvisningar så du ser hur det sitter ihop.
[bild]
Tusen tack. Lösningen var att trycka in en spårmejsel där och bända. Till slut flög locket av. Då frilas skruvarna så handtagen gick att monter av. Ett super tack till 123abc!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.