Kan bero på målarfärgen, skrapa bort färg från fallkolven samt från "hålet" fallkolven sitter i.
Annars är den generella lösningen vid liknande problem att öppna dörren på vid gavel och sedan ta tag i handtagsgreppen på båda sidor för att sedan skaka och det och röra det fram och tillbaka.
Det man gör är att centrera tryckesrosetterna samt rätta till låshuset/trycket om det inte är helt vilkelrät vilket brukar lösa problemet.
Annars är den generella lösningen vid liknande problem att öppna dörren på vid gavel och sedan ta tag i handtagsgreppen på båda sidor för att sedan skaka och det och röra det fram och tillbaka.
Det man gör är att centrera tryckesrosetterna samt rätta till låshuset/trycket om det inte är helt vilkelrät vilket brukar lösa problemet.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Är det något annat än färg på kolven hade jag köpt ett nytt låshus, de är billiga 2-300 kronor. Nöjer du dig med Biltema är det under hundringen.
Tack för tipset. Dessvärre har jag inte fått till någon förbättring. Jag hör ljudet av en fjäder, så kan den ha gett upp som g.kraft föreslår?1 123abc skrev:Kan bero på målarfärgen, skrapa bort färg från fallkolven samt från "hålet" fallkolven sitter i.
Tack för input. Det blir en ny kista. Då får jag chans att alla dörrar i hushållet, förutom ytterdörren, har handtaget ovanför nyckelbrickan! ☺️
Intressant att man runt 80-talet ändrade standarden och sedan gått tillbaka till att ha handtag ovanför nyckelbricka.
Intressant att man runt 80-talet ändrade standarden och sedan gått tillbaka till att ha handtag ovanför nyckelbricka.
det fanns nog båda delar ,de dörrar vi satte i villorna vid den tiden från ji-te hade insticksgångjärn och nitade 414 låskistorJ_P_K skrev:
när jag tittar på filmen igen så ser det ut som låskistan sitter upp och ner och då är det nog ingen 414.
men jag kan se fel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden