Hejsan svejsan,

jag dras med en dörr vars handtag inte riktigt vill lira.

Det låter som att någon fjäder är slapp?

Är det fixbart? Eller helt enkelt dags att byta ut låskistan?

Tack på förhand. :)

Kan bero på målarfärgen, skrapa bort färg från fallkolven samt från "hålet" fallkolven sitter i.
Annars är den generella lösningen vid liknande problem att öppna dörren på vid gavel och sedan ta tag i handtagsgreppen på båda sidor för att sedan skaka och det och röra det fram och tillbaka.
Det man gör är att centrera tryckesrosetterna samt rätta till låshuset/trycket om det inte är helt vilkelrät vilket brukar lösa problemet.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag har varit med om att fjädrar gett upp då de skavts av. Vissa kistor kan öppnas och lagas men med tanke på nypriset så är det sällan värt det. Bättre att köpa ny kista

Är det något annat än färg på kolven hade jag köpt ett nytt låshus, de är billiga 2-300 kronor. Nöjer du dig med Biltema är det under hundringen.

1 123abc skrev:
Kan bero på målarfärgen, skrapa bort färg från fallkolven samt från "hålet" fallkolven sitter i.
Annars är den generella lösningen vid liknande problem att öppna dörren på vid gavel och sedan ta tag i handtagsgreppen på båda sidor för att sedan skaka och det och röra det fram och tillbaka.
Det man gör är att centrera tryckesrosetterna samt rätta till låshuset/trycket om det inte är helt vilkelrät vilket brukar lösa problemet.
Tack för tipset. Dessvärre har jag inte fått till någon förbättring. Jag hör ljudet av en fjäder, så kan den ha gett upp som g.kraft föreslår?

Tack för input. Det blir en ny kista. Då får jag chans att alla dörrar i hushållet, förutom ytterdörren, har handtaget ovanför nyckelbrickan! ☺️

Intressant att man runt 80-talet ändrade standarden och sedan gått tillbaka till att ha handtag ovanför nyckelbricka.

Oavsett vilket så kommer du behöva plocka ut låshuset, och har du ändå gjort detta så kan du ju lika gärna skruva upp låshuset och titta i det och se vad som är felet innan du åker till affären och köper ett nytt

eftersom handtaget sitter under nyckelbrickan så är troligen låskistan nitad ihop

T tergo skrev:
eftersom handtaget sitter under nyckelbrickan så är troligen låskistan nitad ihop
Finns det någon praktisk förklaring till att det är nitat? Istället för skruvat? När handtaget sitter underst.

de dörrar som kom på 70-talet gick att använd både som höger o vänsterhängda och hade ny nitad variant av låskista , på äldre låskistor fick man öppna och vända på kolven det behövde man inte på de nye ( 414)

Vårat hus är färdigställt i mitten på 70-talet och samtliga låskistor i våra dörrar har jag öppnat och smörjt, inga nitar bara skruv.

J_P_K J_P_K skrev:
Vårat hus är färdigställt i mitten på 70-talet och samtliga låskistor i våra dörrar har jag öppnat och smörjt, inga nitar bara skruv.
det fanns nog båda delar ,de dörrar vi satte i villorna vid den tiden från ji-te hade insticksgångjärn och nitade 414 låskistor

när jag tittar på filmen igen så ser det ut som låskistan sitter upp och ner och då är det nog ingen 414.
men jag kan se fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.