Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
O Odjuret skrev:
Det v


Tja bra med nått oväntat! Men förstår du problemet med att övertyga någon när det gäller åsikter t.ex. Det är ett bra exempel. I hur det fungerar! Du kunde inte låta min åsikt stå oemotsagd du var tvungen att hitta massa info emot. Men jag har sagt något positivt om Trump som du bad om! Det ända det hela resultaterade var mer jobb för dig!
Är du nöjd med att jag kom med något positivt? Eller var det fel bra sak?
Det finns inget rätt eller fel i åsikter!
Du kan ta det lugnt i ditt "hatande" av Trump. Jag lovar, jag ska inte börja tro att du bytt "sida"
Men som sagt tänk till lite. Hur svårt det är att övertyga dig om att Trump är bra. Eftersom det är så subjektivt. Varför ska jag få dig eller andra att Trump är så bra? Jag har inget intresse av det. Jag är bara så fascinerad att ni anstränger er så hela med att läsa allt dumt han gjort. Sen lägga ut det här. För att övertyga varandra? Mig lyckas ni inte övertyga
Jag lyckades alltså inte övertyga dig om att Trump är bra?:p
Nu har du ju själv skrivit över 7500 inlägg i frågor där några möjligen är mindre viktiga för världen än Trumps agerande. Det är väl då inte så konstigt att det finns några som är intresserade av att diskutera ledaren för ett av världens mäktigaste länder?

Konstigt också att du är en av dem som har flest inlägg även i denna diskussion om Trump trots att du inte har något intresse?;)

Bidra gärna till själva diskussionen kring just Trump själv istället för att bara kritisera oss andra för att vi skriver inlägg.

/Krille
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att det går att se texterna fortfarande. Det ska dock inte vara möjligt att se vem som fått se vilken text.

Ja, alla kan köpa reklamplats, men det är olagligt i USA för utländska intressen att påverka valet. Sen var reklamet inte tydlig att det var reklam utan det såg ut som riktiga artiklar, vilket gjorde det värre.
Men det är väl inte folket som ska påverkas, utan elektorerna. Det skrevs i tråden att DT inte fick flest röster av folket, så att det är dem ryssarna påverkat till DTs fördel kan uteslutas.

Följer elektorerna alltid folkviljan?


I 26 delstater är det lag på det, men inte i övriga 24. I sällsynta undantag har trolösa ”faithless electors” avvikit. "
https://www.svd.se/sa-fungerar-usas-valsystem
Elektorerna är till antalet 435, om jag fattat rätt, och de av dem som inte är DT ska bli det med hjälp av twitter eller facebook.
Det låter i mina öron lite för fantastiskt.
 
Fairlane
Nej det är inte elektorerna som ska övertygas. Som du själv såg så är det i sällsynta undantag som de röstar emot vad medborgarna i staten röstar.

Ett extremt exempel:
Delstat A och Delstat B är ungefär lika stora och har lika många elektorsröster
Kandidat X får i delstat A 100% av rösterna och i delstat B 49% av rösterna
Kandidat Y får i delstat B 0% av rösterna och i delstat B 51% av rösterna.
Då kommer kandidat X och Y få lika många elektorsröster trots att X troligen fått fler röster.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
ion skrev:
Tycker man någon skrivit nåt bra går det utmärkt att meddela det med en textrad.
Nja, med ett inlägg som bara lyder "jag tycker också som N.N." eller "det där var väldigt bra skrivet N.N." då är det ju stor risk att man bryter mot denna regel:
§ 4.7 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
Inget av mina exempel är konstruktiva eller driver frågan framåt.

Dessutom blir tråden väldigt svårläst om det kommer den typen av inlägg många timmar efter att inlägget skrevs och det redan har skrivits mer än 10 inlägg efter.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, med ett inlägg som bara lyder "jag tycker också som N.N." eller "det där var väldigt bra skrivet N.N." då är det ju stor risk att man bryter mot denna regel:Inget av mina exempel är konstruktiva eller driver frågan framåt.

Dessutom blir tråden väldigt svårläst om det kommer den typen av inlägg många timmar efter att inlägget skrevs och det redan har skrivits mer än 10 inlägg efter.
Och vad har då ett gilla med det konstruktiva i tråden att göra? Säg som det är, Facebooksyndromet.
 
BirgitS
ion skrev:
Och vad har då ett gilla med det konstruktiva i tråden att göra? Säg som det är, Facebooksyndromet.
Eftersom jag inte hänger på Facebook så kan jag inte uttala mig om det. Jag ger poäng till inlägg som jag håller med om, som är väldigt informativa, som hjälper mig etc. oavsett om det är i denna tråd eller i någon annan tråd i forumet. Och de av mina inlägg (oavsett tråd) som får gillanden verkar få det av ungefär samma skäl. Jag gillar-markerar inte alla inlägg som är emot Trump och innan jag klickar på Gilla så tänker jag över det, så inget slentrianmässigt klickande.

Varför ska en gilla-markering vara konstruktiv, kan den någonsin vara det?
Om du inte tycker att "Gilla" passar i forumet så är det väl bättre att du tar upp det i delforumet "Information och Feedback" än att försöka diskutera det inuti denna tråd.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom jag inte hänger på Facebook så kan jag inte uttala mig om det. Jag ger poäng till inlägg som jag håller med om, som är väldigt informativa, som hjälper mig etc. oavsett om det är i denna tråd eller i någon annan tråd i forumet. Och de av mina inlägg (oavsett tråd) som får gillanden verkar få det av ungefär samma skäl. Jag gillar-markerar inte alla inlägg som är emot Trump och innan jag klickar på Gilla så tänker jag över det, så inget slentrianmässigt klickande.

Varför ska en gilla-markering vara konstruktiv, kan den någonsin vara det?
Om du inte tycker att "Gilla" passar i forumet så är det väl bättre att du tar upp det i delforumet "Information och Feedback" än att försöka diskutera det inuti denna tråd.
Det var inte meningen att det skulle leda till en diskussion det var bara en åsikt och då jag förstår att många tycker om funktionen är det inget att diskutera. Att vi kom in på detta berodde på frågeställningen om på vilket sätt ryssarna har hjälpt D.T till makten. I den frågan ser jag fortfarande inte svaret. Har ryssarna påverkat måste de ha gjort det tidigare, vid val till republikanska elektorer och då var presidentkandidaterna fler.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är inte riktigt samma sak. Här gilla man de inlägg man tycker förmedlar något bra.
Det Facebook och Ryssland anklagas för (och som Facebook har erkänt) är att man trycker ut riktad reklam till väljarna, samt publicerat mängder med osanna artiklar och visat dessa för väljarna. För den inbitne spelar det mindre roll, men för de som står i valet och kvalet så kan det göra skillnad om man konstant matas med information om att familjen Clinton har ett pedofilnäste på en pizzeria. Många genomskådar det, många är skeptiska, men tror att något ligger det nog bakom och några blir övertygade.

Det är som när folk ska köpa en ny skruvdragare. Gillar man redan allt vad Makita gör och avskyr Bosch så är valet lätt. Samma åt andra hållet. För de som inte har någon direkt åsikt så gör det nog skillnad om man i var och varannan artikel läser om fallerande maskiner av det ena märket. Om då dessa artiklar är fejkade så blir valet inte helt rättvist[/QUOTE]

ion skrev:
Det var inte meningen att det skulle leda till en diskussion det var bara en åsikt och då jag förstår att många tycker om funktionen är det inget att diskutera. Att vi kom in på detta berodde på frågeställningen om på vilket sätt ryssarna har hjälpt D.T till makten. I den frågan ser jag fortfarande inte svaret. Har ryssarna påverkat måste de ha gjort det tidigare, vid val till republikanska elektorer och då var presidentkandidaterna fler.
Se citat.
 
I
Vet inte vad du vill men förmodar att du tycker jag ska läsa "( Det Facebook och Ryssland anklagas för (och som Facebook har erkänt) är att man trycker ut riktad reklam till väljarna) " igen.
Om jag nu förstått rätt, väljarna röstar och väljer antingen demokrat eller republik parti. Dessa tillsätter elektorer beroende på storleken av respektive parti. Dessa elektorer väljer president.
För att få D.T vald krävs att rätt parti blir störst, Trumpvänliga elektorer utses som sedan väljer Trump framför 3 andra kandidater. För att nå det resultatet måste väljare, partiet, elektorer bearbetas. Jag har svårt att se att nämnda resultat kan uppnås genom att bara bearbeta väljarna.
 
BirgitS
Under våren innan presidentvalet hade det republikanska paritet utsett Trump till sin presidentkandidat och demokraterna Clinton till sin kandidat, så vid presidentvalet finns det inga andra republikanska kandidater att välja på. Utan vid presidentvalet kunde folk rösta på en republikansk elektor, en demokratisk elektor eller en av elektorerna för något av småpartierna.
Du kan läsa mer om hur presidentvalet går till på https://sv.wikipedia.org/wiki/Presidentval_i_USA

Förutom det som skrivits tidigare i tråden om reklamen som Ryssland låg bakom så har det framkommit att den i huvudsak har visats för de människor som befann sig i de delstater där det var osäkert om vilka elektorer som skulle få rösterna. Dvs. Ryssland har sparat pengar genom att bara göra reklam där de har haft mycket att vinna på det, vare sig delstater som hade en säker republikansk majoritet eller de som hade en säker demokratisk majoritet har sett Rysslands riktade reklam.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som svar på globaliseringen utbredning i världen har Trump och andra populister i västvärlden gått mot en stark nationalisering och navelskådande (Make America Great Again). Även Sverige har många sådana tyckare.

I artikeln nedan, i DN idag finns en artikel av Peter Englund som belyser detta. En stor följd är att
"i USA och i en rad andra industrialiserade länder har den ekonomiska ojämlikheten ökat igen",
som
Trump gör allt för att underblåsa. och "om USA:s senaste krig: de utkämpas av de fattiga, betalas av medelklassen och gagnar de rika".

Denna nationalistiska och populistiska politik kommer oundvikligen att så småningom (5 år, 15 år, 25 år?) leda till en massprotest från de allt fattigare fattiga och fattigare medelklassamerikaner och till en urholkning av den amerikanska ekonomin.

https://www.dn.se/kultur-noje/peter...ika-har-blivit-fler-och-allt-snuskigt-rikare/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Läste idag att DT tänker utsätta någon annan till FED chef än Gary Cohn, före detta chef för Goldmansach.
Tänkte, det är så synd att såna legendariska rådgivare finns runtomkring honom och han har ingen aning om deras status och värde.
Gary Cohn som är en av de bästa elonomiska analytiker har nämligen judisk härkomst och diskuterat en hel del med Trump angåegnde höger extremister.
 
K
[
ion skrev:
Jaha,e´det så. Jag trodde att de lagt ut påstående behäftade med massor av gilla för att ge tyngd åt påståendet. De där påstådda kampanjerna, går de att se eller är det bortplockat?

Tänker man lite så, är det väl ingen skillnad mot annan reklam då. Och det är väl lika för envar som vill nyttja dessa reklammöjligheter?
Här kan du se flera av kampanjerna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...a-troll-annonserna-som-manipulerade-usa-valet

/Krille
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
L Lars48 skrev:
Läste idag att DT tänker utsätta någon annan till FED chef än Gary Cohn, före detta chef för Goldmansach.
Tänkte, det är så synd att såna legendariska rådgivare finns runtomkring honom och han har ingen aning om deras status och värde.
Gary Cohn som är en av de bästa elonomiska analytiker har nämligen judisk härkomst och diskuterat en hel del med Trump angåegnde höger extremister.
Är inte så inläst på Gary Cohn, men han har väl aldrig varit CEO på Goldman Sachs. Dessutom är han väl registrerad demokrat? Och nu jobbar för Trump vilket andra från Goldman Sachs också gör. Goldman Sachs ser jag som en girig och ganska skrupelfri firma befolkad av miljadärer som ser det som en fjäder i hatten att ha jobbat för en president.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.