Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Mmm, jag tänkte faktiskt på det.
Att det inte alls behöver vara klimataspekter som man tänker på om man tycker att det var bra eller dåligt att USA drar sig ur avtalet.

Nu fick ju inte denna din anledning dig och mig direkt närma oss varandra.
Eller, tja kanske lite. Jag är globalist och och är internationalist, men inte till vilket pris som helst. Jag ser massor med fördelar, men visst finns det en massa nackdelar också med helt fri och otyglad globalisering.
Det är absolut inte en fråga med lätta och självklara svar. De som påstår det misstror jag ögonblickligen djupt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser parisöverenskommelsen som ett led i en allmän globaliseringssträvan, som på ingen sätt skulle gynna oss medborgare i de västliga, utvecklade demokratierna.
Globaliseringen är till viss del en omfördelning av resurserna ifrån den rika världen till den fattiga, det kommer man inte ifrån. Det är väl just den där "riv åt dig så mycket som möjligt så har du" mentaliteten som Trump förmedlat, och som lockat många väljare.

Personligen tycker jag att väst kunde dela med sig av resurserna som man suttit och pantat på i flera hundra år.
Om inte för annat, så lär nog Asien eventuellt ta del av resurserna med våld om det inte går på fredlig väg. Franska revolutionen i ett globalt perspektiv. Kanske inte idag och inte heller om tio år, men det är uppenbart var i världen som utvecklingen sker snabbast.
Det skulle bli ett krig som väst inte kan vinna. 800miljoner människor från väst kan helt enkelt inte besegra fyra miljarder asiater med modern teknologi. Det är orealistiskt.

Då tycker jag det är bättre att det sker på fredlig väg, och gynnar både väst och "the rest" än att Asien helt enkelt ska tröttna och köra över väst. Fast det bryr ju inte Trump sig i, han är antagligen död redan när det sker.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O
Tja miljön är något man kan diskutera i år... Även där finns det 2 sidor av myntet... Jag är inte alls lika säker på att jorden kommer gå under som en del "experter" orerar om. Dessa skräck scenarior som brukar presenteras brukar är just skräck scenarior. Av någon konstig anledning så vill man räkna ut utsläppen per människa istället för per land. Troligtvis för att Indien och andra länder där ikring släpper ut oerhörda mängder växthusgaser. Så vitt jag vet så bryr sig inte miljön om vem som släpper ut och om det är per person eller inte...
Det är viktigt med miljön men alltför många gånger så missar politikernas idéer sitt mål ordentligt. Troligtvis eftersom de inte verkar vilja öppna ögonen. Sen är inte vi i Sverige speciellt stor miljöbov. Det räcker att kolla på våra grannar i öst. Där har vi mycket större problem. Så det kanske vore bättre för miljön att hjälpa dessa länder att minska sina utsläpp.

Det var en bra sak Trump gjorde med att kliva av "avtalet"
 
O
K Krille4 skrev:
Är det inte bättre att du själv skriver något positivt om Trump istället för att bara klaga över att "alla hatar Trump"?

/Krille
Jag tycker att hans idé om att bygga muren är egentligen ganska bra. Sen kan man tycka vad man vill om att finansiera detta via mexico. Det borde kunna minska smugglandet av knark till en viss del.
Att han inte fått igenom den ännu? Tja, han har faktiskt försökt att infria sitt löfte. Att domstolen protesterar är en annan sak. Han satte igång ganska snabbt med flera löften som än så länge stoppats. Men han har visat handlingskraft. Det känns som att inte alla har varit lika snabba med att försöka infria sina löften. För min del räknas det inte helt att det har stoppats av domstolar. För om man tänker till, han har inte svikit sina väljare! Att domstolen stoppar kan inte vara Trumps fel.
 
O Odjuret skrev:
Att domstolen stoppar kan inte vara Trumps fel.
Vems fel är det då att han försöker driva igenom ogenomtänkta förslag som bryter mot grundlagen? Blandar du förresten inte ihop muren och inresetillståndet nu?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I
Muren kan de väl fortsätta bygga på när de vill, de har ju bara byggt hälften av vad tidigare presidenter fått grönt ljus för. Att Mexico skulle betala eller ens dela kostnaden kan Trump glömma. Om D.T skulle göra verklighet av iden att kombinera muren med solceller skulle nog trädkramarna mjukna lite, vilket i sig kan betyda ett motstånd i senaten.
 
DT är bra på att sopa under mattan oxå. En man som kan många konster!

TRUMP’S TWITTER THIS MORNING: “The Fake News is working overtime. As Paul Manaforts [sic] lawyer said, there was ‘no collusion’ and events mentioned took place long before he… … ....came to the campaign. Few people knew the young, low level volunteer named George, who has already proven to be a liar. Check the DEMS!”
 
Uppfostra barn kan han oxå. Jag som trodde att socialism handlar om att alla människor har samma värde !
Finns det inget nobelpris för barnuppfostran ?

Donald Trump Jr., the eldest son of President Donald Trump, cracked that he planned to swipe half of his 3-year-old daughter's Halloween candy Tuesday because it's never too "early to teach her about socialism."

"I’m going to take half of Chloe’s candy tonight & give it to some kid who sat at home. It’s never to early to teach her about socialism," Trump Jr. tweeted, confusing "to early" with "too early."
 
K
O Odjuret skrev:
Jag tycker att hans idé om att bygga muren är egentligen ganska bra. Sen kan man tycka vad man vill om att finansiera detta via mexico. Det borde kunna minska smugglandet av knark till en viss del.
Att han inte fått igenom den ännu? Tja, han har faktiskt försökt att infria sitt löfte. Att domstolen protesterar är en annan sak. Han satte igång ganska snabbt med flera löften som än så länge stoppats. Men han har visat handlingskraft. Det känns som att inte alla har varit lika snabba med att försöka infria sina löften. För min del räknas det inte helt att det har stoppats av domstolar. För om man tänker till, han har inte svikit sina väljare! Att domstolen stoppar kan inte vara Trumps fel.
Känns inte hela hans utspel om att bygga muren rätt pinsamt? I praktiken finns det ingen som helst logik i att lägga över 10 miljarder dollar och 4 år på att bygga en mur då då dessa miljarder skulle kunna läggas på andra åtgärder som skulle ge större effekt.

Från Trumps sida är detta naturligtvis en symbolhandling och han har aldrig för avsikt att bygga muren. Tyvärr verkar många av hans anhängare inte förstå det och tror på fullaste allvar att det är muren är realistiskt och att USA dessutom kan kräva att Mexiko ska betala.

För mig är det inte handlingskraft att föreslå åtgärder som man redan innan vet är ogenomförbara eller kommer att stoppas av domstol.

/Krille
 
Fantastiskt!
U.S. COAL PRODUCTION Up1f4c8.png7.8% past year.
 
Men liksom...
"Trump Jr erbjöds smutsig info om Clintons kampanj"

Läser skärmdumpar från deras mailkonversation om vad rysslandsspåret kunde erbjuda trumps kampanj - att de kunde vara så dumma att diskutera en sådan sak "offentligt" i mail. Vilken apa som helst som inte bott under en sten skulle ju inse riskerna med att skriva sådant där direkt i mailet..

Det är noll, noll i sannolikhet att Mr Trump INTE fått ta del av dessa uppgifter från sin egen son.
Det är ju liksom noll, noll sannolikhet att Trumps skulle ha en son som springer runt med egna ärenden.... utan att berätta det för honom.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Fairlane
O Odjuret skrev:
Att domstolen stoppar kan inte vara Trumps fel.
Nej det är inte Trumps fel att hans förslag blir stoppade i domstol. Däremot har jag lite svårt att se det som en styrka att inte kunna verifiera vad som går att göra eller inte, innan man lovar att det skall göras, alldeles oavsett vilken politiker som gör så.

Det är ju lätt att lova att man ska göra det ena eller det andra, som inte är genomförbart. Jag kan lova att jag ska bygga en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Malmö om jag blir vald. Den kommer köra sträckan på 1 timme och inte kosta mer än 10 miljoner kronor att bygga. När jag blir vald och det visar sig att inget företag vill bygga för den summan så borde de som röstar på mig attackera alla byggare och inte klaga på min idé, Det är ju inte mitt fel att byggarna sa nej.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
O
K Krille4 skrev:
Känns inte hela hans utspel om att bygga muren rätt pinsamt? I praktiken finns det ingen som helst logik i att lägga över 10 miljarder dollar och 4 år på att bygga en mur då då dessa miljarder skulle kunna läggas på andra åtgärder som skulle ge större effekt.

Från Trumps sida är detta naturligtvis en symbolhandling och han har aldrig för avsikt att bygga muren. Tyvärr verkar många av hans anhängare inte förstå det och tror på fullaste allvar att det är muren är realistiskt och att USA dessutom kan kräva att Mexiko ska betala.

För mig är det inte handlingskraft att föreslå åtgärder som man redan innan vet är ogenomförbara eller kommer att stoppas av domstol.

/Krille
Nu kom jag med något som jag tyckte var positivt som du ville genast hittar du massa mot argument. Där har vi väldigt bra exempel på hur subjektivt det hela är. Du anstränger dig dessutom för att hitta info för att motbevisa mig. Du gör alltså allt för att försvara din åsikt om Trump.
Nu tänker jag inte försvara mig. Jag finner nämligen inte något intresse av det. Dels för att jag tror att jag inte skulle lyckas. Dels för jag inte har något behov av att övertyga folk om att min åsikt är den rätta.
 
O
L Lars48 skrev:
Uppfostra barn kan han oxå. Jag som trodde att socialism handlar om att alla människor har samma värde !
Finns det inget nobelpris för barnuppfostran ?

Donald Trump Jr., the eldest son of President Donald Trump, cracked that he planned to swipe half of his 3-year-old daughter's Halloween candy Tuesday because it's never too "early to teach her about socialism."

"I’m going to take half of Chloe’s candy tonight & give it to some kid who sat at home. It’s never to early to teach her about socialism," Trump Jr. tweeted, confusing "to early" with "too early."
Socialism? Det har ingenting med lika värde det har att göra med lika värde för de som tycker som jag.
Som allt annat.
 
O Odjuret skrev:
Socialism? Det har ingenting med lika värde det har att göra med lika värde för de som tycker som jag.
Som allt annat.
''lika värde för de som tycker som jag'' kallas med stor sannolikhet för egoism.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.