80 985 läst ·
1 247 svar
81k läst
1,2k svar
Donald Trump
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Jag kan mycket väl förstå folk som missnöjesröstar på extrema alternativ för att de är trötta på övriga politiker. Den som kallar folk "klappmongo" enbart pga. deras röst, utan att ha en aning om varför han/hon la sin röst som hon gjorde, är nog det största klappmongot av allihop iallafallSolari skrev:
Jag tror att det har med psykologi att göra.O Odjuret skrev:
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.
Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.
Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.
Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
En del av det du skriver stämmer väl.L Lolight skrev:Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.
Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.
Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.
Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
Är det första gången du skriver nått vettigt
Trump är ju inte medias vän precis. Och inom media håller man ihop över gränserna, så det är inte konstigt att även vi i Sverige matas med USA-medias åsikter gällande Trump.L Lolight skrev:Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.
Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.
Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.
Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
Han blev vald, då är det bara att gilla läget, skulle det gå rent åt helv finns det funktioner som stoppar honom. Fokus på Trump är väl fel att ha, vore bättre att sätta fokus på samhällsutvecklingen och tycka till om den istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag hatar inte Trump och anser inte att någon ska göra det. Däremot tycker jag att han åtminstone inte passar som president och är en otrevlig personlighetstyp som fortsätter att bete sig som en högstadieelev med mobbning och sexistiska kommentarer.O Odjuret skrev:
Det finns ju gott om media i USA, t.ex. Fox News, som gillar Trump och påstår att allt han gör är positivt.ion skrev:
Du har så rätt, speciellt ang. Delen med ytterdörren, klockren! Eller när man har köpt ny bil, helt plötsligt kryllar det av samma modell och märke.L Lolight skrev:Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.
Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.
Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.
Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
Har alltid själv sett positivt på DT, dels för att jag gillar när man går i mot vad andra tycker och försöker alltid se det positiva i det andra ser negativt, om det inte handlar om det mest uppenbara negativa t ex våld i alla dess former osv.
Jag har själv stark tro på DT, han kommer lyckas precis lika bra som de 4-5 presidenterna innan honom. Ingen av dessa va speciellt bra. Krigsföring, sexskandaler m.m
Att han har kontroversiella metoder och Idéer är väl ändå bara positivt, i mitt tycke.
Men vad vet jag, en arg vit medelålders man ;-)
I Sverige är media väldigt negativa till Trump... Här är det svårt att hitta någon som inte är negativa. Det skulle väl vara t.ex fria tider men det är inget alternativ så den går bort... Så med tanke på hur vi matas i Sverige så är det inte konstigt att folk är så negativa
#299 förblev obemött? Ni som hatar Trump för hans personlighet men skyller hatet på att han deporterar folk, hatar ni även Löfven?
En lustig notering när det kommer till sådana här diskussioner, som i tråden, är att det uppkommer tydliga grupperingar. De som är anti visar det tydligt genom att " gilla " så snart en meningsfrände skriver en rad. De som däremot håller sig neutrala och öppna för andras åsikter " gillar " när det skrivs något bra. Fanns det inte psykologer här? Jag konstaterade, ni kan ju analysera det.
En lustig notering när det kommer till sådana här diskussioner, som i tråden, är att det uppkommer tydliga grupperingar. De som är anti visar det tydligt genom att " gilla " så snart en meningsfrände skriver en rad. De som däremot håller sig neutrala och öppna för andras åsikter " gillar " när det skrivs något bra. Fanns det inte psykologer här? Jag konstaterade, ni kan ju analysera det.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det här är väl ungefär det största problemet. Trumpanhängarna är så extrema. Allt är svart och vitt och om man inte tycker om Trumps politik (vilken den nu egentligen är, han tycks ändra åsikt varannan dag) så hatar man honom?ion skrev:
Historien har tyvärr visat att när dessa människor som har förmågan att öka det svartvita tänkandet kommer till makten så resulterar det inte i någonting bra. Krig och etniska utrensningar brukar bli slutresultatet.
Lyckligtvis så har Trump ingen med sig, varken demokrater eller republikaner verkar gilla honom. Han saknar stöd i både Senaten och underhuset. Så om tre år eller eventuellt tidigare så lär vi slippa honom i politiken, då kan han gå tillbaka till sina Hollywoodproduktioner.
Sverige har ett rättssäkert system där statsministern inte kan skriva egna lagar, "bills". Vi har tjänstemän på myndigheter som ibland kämpar för att uppnå mål med en dåres envishet och finns det prejudicerande dommar som kan tillämpas, eller andra regler, så kan det bli hur dumt som helst.ion skrev:Det är ju inte smart att slänga ut duktigt, skötsamt folk, varken där eller här. Flera invandrade arbetsamma personer har faktiskt efter att jobbat här i Sverige i 10 år blivit utvisade av de mest märkliga skäl, har vi en lilltrump? Eller är det ok här hemma?
[länk]
Jag kan gott lägga upp googlelänken också, det finns mycket att plöja igenom för Trumphatare. [länk]
Tex
- den arbetssamme invandraren blir utvisad pga han tog för lite semester.
- eller andra gången arbetstillståndet skall förnyas upptäckte Mig.verket att inte socilförsäkringar betalts in korrekt 4 år tidigare (för att skatteverket inte ordnat riktigt personnummer). Att företaget rättat till det och betalt in spelar ingen roll.
- polisen griper och släpper en internationellt efterlyst brottsling pga fängelser i hans hemland har så låg standard att det av Sverige anses vara tortyrlika förhållanden.
Tror inte det skulle hjälpa att byta statsminister eller polischef. Det handlar om hur man tillämpar våra lagar.
Eller... Vem bestämmer vilka lagar som ska respektive inte ska tillämpas?!
Här har faktiskt media makt att styra polisens arbete fastän journalisterna kan ha missförstått vad dom skriver om.
Ja, vi är för bra arbetsvillkor, mot slaveri och tortyr, men tillämpningen blir lite fel ibland.
Griper polisen en brottsling, finner dommen rätt, kanske svenskt fängelse är bättre än att få passet tillbaka och önskas trevlig resa.
5000kr i böter för bonden som sålde potatis på utan att påsen var försluten på rätt sätt, och socialbidrag till personer som befinner sig olagligt i landet.
Och de som polisen borde önska trevlig resa får stanna...
Till och med domstolarna i Sverige låter bli att döma till utvisning, fast brottet motiverar straffet, för att verkställandet inte är möjligt.
Wellcome to Sweden.