Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Solari Solari skrev:
IS skulle han fixa på 30 dagar.
Han skulle aldrig åka på semester för han skulle jobba dygnet runt.

2 ganska enkla exempel han malde på med under valet. Hur gick det med dem?

De som röstar på Trump är ju klappmongon!
Jag kan mycket väl förstå folk som missnöjesröstar på extrema alternativ för att de är trötta på övriga politiker. Den som kallar folk "klappmongo" enbart pga. deras röst, utan att ha en aning om varför han/hon la sin röst som hon gjorde, är nog det största klappmongot av allihop iallafall :)
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren och 4 till
  • Laddar…
O
S scim skrev:
Det verkar vara mycket du inte vet, och du verkar ju inte vara speciellt intresserad att lära dig heller. Lite som en Trump-anhängare.
Då verkar vi vara väldigt lika varandra!
 
O
Verkar vara väldigt känsligt för vissa att man inte hatar Trump. Varför är det så viktigt att hata Trump?
 
L
O Odjuret skrev:
Verkar vara väldigt känsligt för vissa att man inte hatar Trump. Varför är det så viktigt att hata Trump?
Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.

Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.

Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.

Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
O
L Lolight skrev:
Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.

Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.

Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.

Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
En del av det du skriver stämmer väl.
Är det första gången du skriver nått vettigt:D
 
I
L Lolight skrev:
Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.

Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.

Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.

Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
Trump är ju inte medias vän precis. Och inom media håller man ihop över gränserna, så det är inte konstigt att även vi i Sverige matas med USA-medias åsikter gällande Trump.
Han blev vald, då är det bara att gilla läget, skulle det gå rent åt helv finns det funktioner som stoppar honom. Fokus på Trump är väl fel att ha, vore bättre att sätta fokus på samhällsutvecklingen och tycka till om den istället.
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Verkar vara väldigt känsligt för vissa att man inte hatar Trump. Varför är det så viktigt att hata Trump?
Jag hatar inte Trump och anser inte att någon ska göra det. Däremot tycker jag att han åtminstone inte passar som president och är en otrevlig personlighetstyp som fortsätter att bete sig som en högstadieelev med mobbning och sexistiska kommentarer.

ion skrev:
Trump är ju inte medias vän precis. Och inom media håller man ihop över gränserna, så det är inte konstigt att även vi i Sverige matas med USA-medias åsikter gällande Trump.
Det finns ju gott om media i USA, t.ex. Fox News, som gillar Trump och påstår att allt han gör är positivt.
 
  • Gilla
Solari och 4 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Jag tror att det har med psykologi att göra.
Då vi människor egentligen inte har förmåga att ta in så mycket information som vi nu gör, hela dagarna. Så blir det ett problem för oss.
Vår hjärna har vissa tricks för sig för att underlätta. Den försöker förenkla. Dels genom att man börjar se saker i svart eller vitt. Är det här något bra eller dåligt?
Man kan se politiska trender, där man ett årtionde gör en sak, för att inse "det här kanske inte var helt bra". Då byter man och gör raka motsatsen, vilket kanske är precis lika dåligt.

Man kan också se hur hjärnan arbetar med vad man uppfattar. Om du tex ska byta ytterdörr, jag då kommer du börja se en massa snygga dörrar och grannar som har bytt. Hela världen tycks bestå av nya ytterdörrar. Något du aldrig sett tidigare.

Med Trump så matas vi här av Media, med en agenda och det är att skriva partiskt, om DT. Inget positivt skrivs någonsin. Man vrider och vänder på alla argument för att hitta något dåligt.

Ja, det är samma sak i USA. Det var något exempel där Obama gjort en sak, och han hade hyllats. När DT gör samma sak så tyckte media att det väldigt dåligt.
Dvs det är perspektivet som avgör, inte saken eller det objektiva.
Du har så rätt, speciellt ang. Delen med ytterdörren, klockren! Eller när man har köpt ny bil, helt plötsligt kryllar det av samma modell och märke.
Har alltid själv sett positivt på DT, dels för att jag gillar när man går i mot vad andra tycker och försöker alltid se det positiva i det andra ser negativt, om det inte handlar om det mest uppenbara negativa t ex våld i alla dess former osv.
Jag har själv stark tro på DT, han kommer lyckas precis lika bra som de 4-5 presidenterna innan honom. Ingen av dessa va speciellt bra. Krigsföring, sexskandaler m.m
Att han har kontroversiella metoder och Idéer är väl ändå bara positivt, i mitt tycke.
Men vad vet jag, en arg vit medelålders man ;-)
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren och 2 till
  • Laddar…
O
I Sverige är media väldigt negativa till Trump... Här är det svårt att hitta någon som inte är negativa. Det skulle väl vara t.ex fria tider men det är inget alternativ så den går bort... Så med tanke på hur vi matas i Sverige så är det inte konstigt att folk är så negativa
 
  • Gilla
HashtagPL400
  • Laddar…
harry73
O Odjuret skrev:
I Sverige är media väldigt negativa till Trump
Kan det finnas en anledning för det?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I
#299 förblev obemött? Ni som hatar Trump för hans personlighet men skyller hatet på att han deporterar folk, hatar ni även Löfven?
En lustig notering när det kommer till sådana här diskussioner, som i tråden, är att det uppkommer tydliga grupperingar. De som är anti visar det tydligt genom att " gilla " så snart en meningsfrände skriver en rad. De som däremot håller sig neutrala och öppna för andras åsikter " gillar " när det skrivs något bra. Fanns det inte psykologer här? Jag konstaterade, ni kan ju analysera det.
 
ion skrev:
#299 förblev obemött? Ni som hatar Trump för hans personlighet men skyller hatet på att han deporterar folk, hatar ni även Löfven?
Det här är väl ungefär det största problemet. Trumpanhängarna är så extrema. Allt är svart och vitt och om man inte tycker om Trumps politik (vilken den nu egentligen är, han tycks ändra åsikt varannan dag) så hatar man honom?

Historien har tyvärr visat att när dessa människor som har förmågan att öka det svartvita tänkandet kommer till makten så resulterar det inte i någonting bra. Krig och etniska utrensningar brukar bli slutresultatet.

Lyckligtvis så har Trump ingen med sig, varken demokrater eller republikaner verkar gilla honom. Han saknar stöd i både Senaten och underhuset. Så om tre år eller eventuellt tidigare så lär vi slippa honom i politiken, då kan han gå tillbaka till sina Hollywoodproduktioner.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
harry73
ion skrev:
#299 förblev obemött?
Stämmer den fick gå obemött :) Det är lätt att dessa trådar spårar ur, och jag har en känsla att skulle den spåra ur och börja handla om svensk politik och framförallt asylärenden, dröjer det inte länge innan tråden stängs. Det skulle vara synd :)
 
I
harry73 harry73 skrev:
Stämmer den fick gå obemött :) Det är lätt att dessa trådar spårar ur, och jag har en känsla att skulle den spåra ur och börja handla om svensk politik och framförallt asylärenden, dröjer det inte länge innan tråden stängs. Det skulle vara synd :)
Nej det skulle ju vara hemskt.:surprised:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
ion skrev:
Det är ju inte smart att slänga ut duktigt, skötsamt folk, varken där eller här. Flera invandrade arbetsamma personer har faktiskt efter att jobbat här i Sverige i 10 år blivit utvisade av de mest märkliga skäl, har vi en lilltrump? Eller är det ok här hemma?
[länk]
Jag kan gott lägga upp googlelänken också, det finns mycket att plöja igenom för Trumphatare. [länk]
Sverige har ett rättssäkert system där statsministern inte kan skriva egna lagar, "bills". Vi har tjänstemän på myndigheter som ibland kämpar för att uppnå mål med en dåres envishet och finns det prejudicerande dommar som kan tillämpas, eller andra regler, så kan det bli hur dumt som helst.
Tex
- den arbetssamme invandraren blir utvisad pga han tog för lite semester.
- eller andra gången arbetstillståndet skall förnyas upptäckte Mig.verket att inte socilförsäkringar betalts in korrekt 4 år tidigare (för att skatteverket inte ordnat riktigt personnummer). Att företaget rättat till det och betalt in spelar ingen roll.
- polisen griper och släpper en internationellt efterlyst brottsling pga fängelser i hans hemland har så låg standard att det av Sverige anses vara tortyrlika förhållanden.

Tror inte det skulle hjälpa att byta statsminister eller polischef. Det handlar om hur man tillämpar våra lagar.

Eller... Vem bestämmer vilka lagar som ska respektive inte ska tillämpas?!

Här har faktiskt media makt att styra polisens arbete fastän journalisterna kan ha missförstått vad dom skriver om.

Ja, vi är för bra arbetsvillkor, mot slaveri och tortyr, men tillämpningen blir lite fel ibland.

Griper polisen en brottsling, finner dommen rätt, kanske svenskt fängelse är bättre än att få passet tillbaka och önskas trevlig resa.

5000kr i böter för bonden som sålde potatis på utan att påsen var försluten på rätt sätt, och socialbidrag till personer som befinner sig olagligt i landet.

Och de som polisen borde önska trevlig resa får stanna...

Till och med domstolarna i Sverige låter bli att döma till utvisning, fast brottet motiverar straffet, för att verkställandet inte är möjligt.

Wellcome to Sweden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.