Byggahus.se

Dominomagi?

1. Herr Hysteres
    Medlem · Stockholms län · 405 inlägg

Herr Hysteres

Medlem
    Hej

Lugn, jag skall inte köpa en sån också, men jag måste få fråga er som vet ifall Festool Domino är lika magisk som den ser ut på demofilmerna?? Jag inser att filmerna är designade för att skapa den känslan, men jag får intrycket att i stort sett vem som helst kan få ett resultat som ser fenomenalt ut. Stämmer det eller är verkligeheten annorlunda??

2. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 160 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Har själv haft en Domino ett tag och jag har visserligen inte byggt något särskilt avancerat ännu men jag tycker ändå att den uppfyller mina förväntningar så långt.

Senaste projektet blev två fönsterbänkar som jag nog hade haft svårt att få till på det sätt som jag ville utan Dominon. Blev visserligen tvungen att använda Kregs pocket jig också - svårt att ha tvingar ut genom fönstret under hela torktiden i November. ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fönsterbänk.jpg

Man kommer på en hel del områden där man har nytta av Dominon när man väl skaffat den.

När det gäller smidighet/precision så måste jag som glad amatör nog säga att det ändå krävs lite övning/tänka till. För fönsterbänkarna i exemplet ovan tejpade jag fast en libell på Dominon för att förenkla att få infräsningarna i våg.

Ett tips är att kika på HalfInchShys blog, han har en hel videoserie om Domino 500 och 700 som visar en hel del tips och tricks som ger bättre resultat. Enda risken är väl att du kommer att handla en förstås. ;)

3. Herr Hysteres

Herr Hysteres

Medlem
    Jag kan se det. Ditt trick med fönsterbrädan hade jag inte kommit på. Snitsigt med snyggt slutresultat - well done!

Med tanke på hur dålig karaktär jag har när det gäller sånt här så är nog den risken överhängande...

Edit: Bra videos!

Redigerat 17 nov 2013 22:56
  4. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 680 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    +1 på det tipset, jag tycker han gör väldigt bra videos överlag.

5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 432 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Riktigt snyggt jobbat med fönsterbänken!! :)

En Domino tror jag kan behärska mig mot.. men Kreg jiggarna skulle inte sitta i vägen.

• Laddar…
  6. B

badtastex

Hobbysnickare
    Tack!

Enbart Kreg hade i detta fall inte varit tillräckligt. Har liknande gamla fönsterbänkar på andra ställen i huset och de har spruckit upp i fogen trots konsoler.

Jag köpte Kregs minikit på ebay (brittiska), tror det blev strax över 200kr skeppat och klart. Biltemas och även Essves skruvar med kullrig skalle passar även om jag tog en skruv som var ett nummer för stor och slipade ner skallen.
    Det stora kitet med fixtur kändes onödigt för mig men om. Man skall bygga mer storskaligt kanske det inte är så dumt...

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Västra Götaland · 332 inlägg

Maxikatten

Medlem
    Det blev väldigt snyggt.
    Hur fäste man in fönsterbänkarna förr?

8. Herr Hysteres

Herr Hysteres

Medlem
    Förmodligen en dum fråga, men var är "Kregborrningarna" lokaliserade på den färdiga fönsterbrädan?

9. I
    Medlem · Västmanland · 161 inlägg

ironpower

Medlem
    Om man får gissa skulle jag säga på undersidan, det är iaf. så jag gjort på mina.(y)

10. M
    Medlem · Västra Götaland · 332 inlägg

Maxikatten

Medlem
    Ja undersidan måste det vara. Snyggt och prydligt även på "avigan" men du slipper spackla.

11. B

badtastex

Hobbysnickare
    Vet inte riktigt hur man gjorde förr, de vi har som ser ut så här "original" är ju fästa med konsol vilket jag tycker är skitfult. Det finns ett spår i våra karmar men det är inte tillräckligt för att hålla något. Jag gissar att gamla fönster byggdes med en fönsterbänk som var en del av karmen.

Skruvarna sitter på undersidan och de får vara synliga så att jag eller eventuell efterföljande husägare kan ta bort dem. Tog oclså minimalt med lim och inhet lim på dominosen i själva fönsterbrädan.

12. C
    Medlem · Stockholm · 5 263 inlägg

corre

Medlem
    • Laddar…
  13. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 004 inlägg

TeroM

Renoverare
    Säg 100 gånger

Jag BEHÖVER INGEN Domino!!
    Jag BEHÖVER INGEN Domino!
    Jag behöver INGEN Domino
    Jag behöver ingen Domino
    Jag behöver ingen Domino
    Jag ehöver ingen Domino
    Jag höver ingen Domino
    Jag höer ingen Domino
    Jag häer ingen Domino
    Jag här ingen Domino
    Jag har ingen Domino
    Jag har INGEN Domino
    Jag HAR INGEN Domino
    Jag HAR INGEN Domino!
    Jag HAR INGEN Domino!! (eller en Flir E4->E8 värmekamera för den delen heller)

Det här forumet är skadligt för ekonomin :surprised:

14. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    E du go eller? Klart man behöver en Domino!

15. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 432 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Beställde nyss en... inte Domino, utan Bosch GFF22A lamellfräs..
    Just nu intalar jag mig att jag 'sparade' ~3-4000:-.. jag är medveten om det är lite äpplen och päron nu.. :surprised:

Men visst, det ena behöver ju inte utesluta det andra i framtiden.. :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.