mickemax skrev:
Men om man tänket så här. Är det något som Dominon inte klarar som Boschen fixar? Tänker om man missar något genom att ge sig på Dominon först i inköp? Kommer man känna behov utav Boschen om man äger en Domino?
Domino och Kex är lite äpplen och Päron.
Ett kex stabiliserar i sidled men inte i längsled. En Domino stabiliserar i sidled samt i längsled.
Kexen går inte in så djupt i materialet. En Domino ställer du djupet och väljer din Domino efter det.
Kexen finns i ett fåtal storlekar (3 olika?). Domnio's finns i fler tjocklekar och olika längder (6 Olika).
Kexen har ju alltid en ganska stor "bredd" då en klinga skär snittet, en domino går rakt in så den kan användas på smalare materiel.

Jag har en Domino 500 och inser att jag INTE behöver en kexmaskin! Sen vill jag ju ha en för att prova...
Slutsatsen är väl att Dominon är bättre... Ledsen grabbar - bara att handla! :cool:

Jag har en lamello ( uppgraderad från en Bosch vinkelslip m tillsats för kex) - används endast för att snabbt o exakt göra 4mm spår, det gör den mkt snabbare än handöverfräsen på plana ytor. I övrigt kör jag i princip uteslutande domino framför kex. Förvisso finns det en del specialkex, tex gångjärn, som verkar smarta, har dock ej provat dessa.

Ska man bara ha en domino är 500 mitt absoluta förstaval, man ska göra mkt stora skruvfria konstruktioner för att 700an ska vara rätt maskin.

Daniel_N skrev:
Ska man bara ha en domino...
Jag tycker den här tråden har tagit en underbar vändning... från att ha börjat med en försynt fråga rörande Dominons resultatkvalitét har vi nu kommit till ett läge där en inläggsskrivare ser sig tvungen att reservera sig för "undantagsfallet" att man bara har/skall köpa en Domino. Fantastiskt. :D :D

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Herr Hysteres skrev:
Jag tycker den här tråden har tagit en underbar vändning... från att ha börjat med en försynt fråga rörande Dominons resultatkvalitét har vi nu kommit till ett läge där en inläggsskrivare ser sig tvungen att reservera sig för "undantagsfallet" att man bara har/skall köpa en Domino. Fantastiskt. :D :D
Trams;), den som ger sig in i leken får leken tåla, iaf på BH:wow:

Hahaha

Den leken gillar vi!

mickemax skrev:
Men om man tänket så här. Är det något som Dominon inte klarar som Boschen fixar? Tänker om man missar något genom att ge sig på Dominon först i inköp? Kommer man känna behov utav Boschen om man äger en Domino?
Spontant kommer jag på en sak, och det är att anhållet på Dominon inte går att ställa lägre än 6 mm från centrum på frässtålet. Man kan alltså inte få centrerade dominos på material som är tunnare än 12 mm. På Boschen kan man däremot ställa det hur lågt som helst, det finns tom en urgröpning i anhållet som klingan kan löpa i om man ställer det riktigt lågt (vad man nu skall med det till...).

Festool har förmodligen tillämpat den gamla tumregeln att en tapp skall vara ca 1/3 av materialtjockleken, och eftersom det minsta stålet är 4 mm landar man på 12 mm material. Dock går det tänja lite på tumregeln ibland (speciellt i hårdare träslag) och sätta 4 mm dominos i 10 mm material. Tänjer man på gränserna blir det förstås ännu viktigare att dominon hamnar mitt i materialet, annars blir ena sidan alltför skör. Men det fixar som sagt inte Dominon "out-of-the-box". Jag har läst om de som filat ner ett par klackar på maskinen så att anhållet kan sänkas en bit till. Själv föredrar jag att lägga något (brukar bli en spillbit akrylglas i lagom storlek som jag har sparat för ändamålet) mellan anhållet och materialet istället. Det funkar helt ok, men det är lite störande...

bygga_bo skrev:
På Boschen kan man däremot ställa det hur lågt som helst, det finns tom en urgröpning i anhållet som klingan kan löpa i om man ställer det riktigt lågt (vad man nu skall med det till...).
Kanske till något sådant:
166003_inset1_xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är helnöjd med Dominon och har hittills inte saknat en kexmaskin. Men det finns ju en massa special "kex" som gångjärnen ovan och en massa annat: http://www.axminster.co.uk/lamello

Har använt gångjärnen till ett projekt, mest för att jag fick med två askar dito till min kexmaskin. ser inga direkta nackdelar med dem, möjligen lite flimsiga men det hade ingen praktisk betydelse.

Tack jac!

Tusan också, då kan jag inte göra mig av med kexmaskinen. Det finns ju ett användningsområde. Att jag sedan sannolikt aldrig kommer att använda den till detta är en annan femma...

Då jag under det senaste halvåret har behärskat mig angående verktygsinköp så var det till en början intressant att läsa denna tråd. Dels för att jag ägern en Domino men ingen kexmaskin och dels för att jag är mycket nöjd med min DF500 och ser ingen anledning till att köpa något annat.

MEN NUUUUU….!!!

Var hittar man en 700XL till bästa dagspris? Inom eller utom sveriges gränser spelar ingen roll.

• Gilla
corre
  • Laddar…
masses skrev:
domzilla
rotfl :)

Half-inch shy-ord, right?

vojma skrev:
Då jag under det senaste halvåret har behärskat mig angående verktygsinköp så var det till en början intressant att läsa denna tråd. Dels för att jag ägern en Domino men ingen kexmaskin och dels för att jag är mycket nöjd med min DF500 och ser ingen anledning till att köpa något annat.

MEN NUUUUU….!!!

Var hittar man en 700XL till bästa dagspris? Inom eller utom sveriges gränser spelar ingen roll.
700XL!? Wtf - Minsta tjocklek på domino's är ju 8mm med den maskinen!? kliver man upp i den dimensionen hade jag nog hellre valt att sätta dubbla med 500'an än att spendera pengen för en 700'a....
Men dryga 7000 från UK är ju ett ganska bra pris!? Dvs, ex VAT.

Ja men det är du det jag säger, medlemmarna här på BH fick mig att trilla dit igen. Nån som har journumret till Toolaholics Anonymous?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.