AxxChild skrev:
E du go eller? Klart man behöver en Domino!
OK, räcker en 500 eller behöver man en 700XL? :)

FredrikR skrev:
Beställde nyss en... inte Domino, utan Bosch GFF22A lamellfräs..
Just nu intalar jag mig att jag 'sparade' ~3-4000:-.. jag är medveten om det är lite äpplen och päron nu.. :o

Men visst, det ena behöver ju inte utesluta det andra i framtiden.. :wow:
Alltså man behöver ju verkligen båda. inget snack om saken.

TeroM skrev:
Jag tar frågan seriöst trots din smiley. Jag skulle helt enkelt säga att det beror på vad man ska göra. Finsnickeri: 500, mer renovering/större projekt: 700. Själv har jag bara använt 500an, men det vi gjorde (byggde arbetsbänk) kunde definitivt tjänat på större dominos.

TeroM skrev:
Båda!
Jag ha ingen, snyft.

FredrikR skrev:
Beställde nyss en... inte Domino, utan Bosch GFF22A lamellfräs..
Just nu intalar jag mig att jag 'sparade' ~3-4000:-.. jag är medveten om det är lite äpplen och päron nu.. :o

Men visst, det ena behöver ju inte utesluta det andra i framtiden.. :wow:
Jag köpte också en GFF22A för några år sedan. Sen köpte jag en Domino. Din sista mening är alltså väldigt insiktsfull ;)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vad är det för skumt patent festool sitter på som gör att de andra tillverkarna inte kan skapa en motsvarande produkt? Jag skulle gärna köpa en domino men:
Den är dyr.
Den är kommer inte i L-boxx.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag står också i valet och kvalet om man ska köpa sig en Bosch GFF22A eller satsa på en Domino direkt.
Kan inte säga att jag har ett stort behov utav någon av dom men det är ju så galet kul med verktyg.

mickemax skrev:
Jag står också i valet och kvalet om man ska köpa sig en Bosch GFF22A eller satsa på en Domino direkt.
Kan inte säga att jag har ett stort behov utav någon av dom men det är ju så galet kul med verktyg.
Det verkar ju solklart från tidigare inlägg att man skall ha båda. Om inte annat får man både en extra L-boxx och en extra systainer. Du är värd det så go for it!

Matte_Nörden skrev:
Vad är det för skumt patent festool sitter på som gör att de andra tillverkarna inte kan skapa en motsvarande produkt?
Kanske det är den pendlande fräsrörelsen? Men nog är det konstigt. Litegrann som Metabos lackfräs, som väl är ett verktyg med bredare marknad än en Domino. Att de kan få vara själva om detta formidabla verktyg är för mig en total gåta. (Bofors har ju i och för sig en alternativ produkt som skall vara ännu effektivare. Tror dom kallar den Robot 70 men det sägs att de har haft problem med att få en jämn kvalitet i resultatet. Den lär i de flesta fall ta bort mer än bara lacken).

• Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Jag köpte också en GFF22A för några år sedan. Sen köpte jag en Domino. Din sista mening är alltså väldigt insiktsfull ;)
Jag är klok, utan att riktigt veta om det?! :p

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
TeroM skrev:
..eller, finns det något som 500an klarar av bättre än 700an?

Du kan inte köra de mindre dimensionerna med 700:an...

phl skrev:
Du kan inte köra de mindre dimensionerna med 700:an...
O f..n, lika överlappande funktionellt sett som en kryss- o en spårmejsel. Har man inte båda så är man alltså helt rökt :)

Jo, de har tänkt till ordentligt...

Herr Hysteres skrev:
Det verkar ju solklart från tidigare inlägg att man skall ha båda. Om inte annat får man både en extra L-boxx och en extra systainer. Du är värd det så go for it!

Kanske det är den pendlande fräsrörelsen? Men nog är det konstigt. Litegrann som Metabos lackfräs, som väl är ett verktyg med bredare marknad än en Domino. Att de kan få vara själva om detta formidabla verktyg är för mig en total gåta. (Bofors har ju i och för sig en alternativ produkt som skall vara ännu effektivare. Tror dom kallar den Robot 70 men det sägs att de har haft problem med att få en jämn kvalitet i resultatet. Den lär i de flesta fall ta bort mer än bara lacken).
Har också funderat på lackfräsen. Det är ju i princip en pimpad vinkelslip så där borde inte finnas något hinder för övriga att slå sig in. Kanske anser de att det är en för nischad produkt med en liten marknad. Men det var i så fall innan den kom till BH:s kännedom. Har sällan sett sådan enhetlig hyllning av en produkt.

Jag skulle vilja se samma utveckling på dominomarknaden som på sänksågsfronten. Flera märken tar upp produktion. Priserna sänks, nya finesser utvecklas, en budgetmarknad öppnas upp...
Men ingenting händer...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Men om man tänket så här. Är det något som Dominon inte klarar som Boschen fixar? Tänker om man missar något genom att ge sig på Dominon först i inköp? Kommer man känna behov utav Boschen om man äger en Domino?

mickemax skrev:
Men om man tänket så här. Är det något som Dominon inte klarar som Boschen fixar? Tänker om man missar något genom att ge sig på Dominon först i inköp? Kommer man känna behov utav Boschen om man äger en Domino?
Har skrivit om mina erfarenheter i andra trådar. Sammanfattningsvis hade jag en Lamello C3:a kexmaskin som byttes mot en Domino DF500. Fördelarna som jag ser det är att man får stöd i två ledder, inte bara en som med kexmaskinen. Tycker alltid att kexen glappade lite oavsett fabrikat, blev inte riktigt lika bra "alignat". Dock kräver Dominon att man är nogrann, precis som med kexmaskinen. Den gör inte _allt_ jobb åt en ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.