10 301 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Domar där grannen sågat ner annans buskar
Det var 2 meter höga spirea buskar. Själva buskarna har inte ett högt värde för mig, dock blev jag av med allt insynsskydd, både i från grannen och vägen.
Stubbarna grävde grannen upp efter att vi samtalat med henne, den vändan var hon in och grävde stora hål och satt dit 2 st plantor som var 20 cm höga, dock så gick hon dit och tog bort dom senare på em.
Stubbarna grävde grannen upp efter att vi samtalat med henne, den vändan var hon in och grävde stora hål och satt dit 2 st plantor som var 20 cm höga, dock så gick hon dit och tog bort dom senare på em.
C Cider skrev:Det kan bli dyrt. Om du förlorar en civilrättslig process, kan du få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är jag nästan säker på, men kolla för säkerhets skull med åklagaren som du haft kontakt med om den risken finns.
Jag förstår din vrede, Bocca, men jag undrar ändå:
Vad är det för buskar? Är det någon sort som kan växa upp igen från stubbarna? I så fall kan du kanske skydda dem med något nät på grannsidan?
Spireabuskar är odödliga saker så om de bara hade kapats med marken så hade de varit lika stora inom tre säsonger. Men om deras rotsystem nu är bortgrävt så är de ju borta. Nyplanterade små spireabuskar tar dock många år på sig att bli stora.B Bocca skrev:Det var 2 meter höga spirea buskar. Själva buskarna har inte ett högt värde för mig, dock blev jag av med allt insynsskydd, både i från grannen och vägen.
Stubbarna grävde grannen upp efter att vi samtalat med henne, den vändan var hon in och grävde stora hål och satt dit 2 st plantor som var 20 cm höga, dock så gick hon dit och tog bort dom senare på em.
Ja därför var det väldigt synd att hon olovligen tog sig in ytterligare en gång och grävde bort allt.Claes Sörmland skrev:
Vi la fram som förslag att hon skulle bekosta thuja plantor som täckte igen hålet, då det som sagt mer är hålet och insynen som nu stör varje gång vi vistas utomhus.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ta ett prat med henne så får hon välja domstol eller plantera nya stora buskar som du godkänner. Det är definitiv inte ok att gå in till grannen olovandes och såga ner buskar och annat. Måste väl gå under egenmäktigt förfarande eller skadegörelse på annans egendom.
Jag kan verkligen inte förstå hur man bara kan gå in på någon annans tomt och ta bort buskar, träd eller vad det nu kan vara!
... jag tyckte din bil var ful så jag bärgade den till skroten, jag ville bara vara snäll...
Be grannen ersätta buskarna och att hon även löser planteringen. Går hon inte med på det kan du ju påminna om det brottsliga och att en anmälan har eller kommer att skrivas.
... jag tyckte din bil var ful så jag bärgade den till skroten, jag ville bara vara snäll...
Be grannen ersätta buskarna och att hon även löser planteringen. Går hon inte med på det kan du ju påminna om det brottsliga och att en anmälan har eller kommer att skrivas.
Samtal om att hon behövde åtgärda det hon orsakat hade vi i Augusti förra året, hon gick då dagen efter dit och grävde bort alla rötter och ställde dit 2 st 20 cm höga plantor, dock så tog hon bort dessa samma em och planterade i sin egna rabatt.Tobbe.A skrev:
Jag kan verkligen inte förstå hur man bara kan gå in på någon annans tomt och ta bort buskar, träd eller vad det nu kan vara!
... jag tyckte din bil var ful så jag bärgade den till skroten, jag ville bara vara snäll...
Be grannen ersätta buskarna och att hon även löser planteringen. Går hon inte med på det kan du ju påminna om det brottsliga och att en anmälan har eller kommer att skrivas.
Vi var tydliga med att polisanmälan skulle göras om hon inte var villig att lösa detta, vi la fram flera förslag på billiga och bra lösningar, men det var hon inte intresserad av, så då polisanmälde vi det. Även om vi tycker det är en löjlig sak att behöva polisanmäla, men när man har att göra med människor som inte riktigt har alla hästar hemma så har man ibland inget annat val.
Nu verkar dock polisen tveka på om detta gjordes med uppsåt, vilket är ett krav för att det ska leda till åtal. För oss är det solklart, hon ville sätta upp ett plank (svartbyggt, anmält till kommunen) och det blev lättare för henne att ta bort buskarna så att dom kunde stå på båda sidorna om planket när det byggdes. Hon säger själv på vår inspelning att dom tyckte buskarna var döda och ville då ta bort dom för att vara snälla, så i min värld var det avsiktligt buskarna togs bort. Oavsett om det var för att planket skulle upp eller för att dom tyckte dom var döda.
Varför ville hon först åtgärda men plötsligt ändrade sig?B Bocca skrev:Samtal om att hon behövde åtgärda det hon orsakat hade vi i Augusti förra året, hon gick då dagen efter dit och grävde bort alla rötter och ställde dit 2 st 20 cm höga plantor, dock så tog hon bort dessa samma em och planterade i sin egna rabatt.
Vi var tydliga med att polisanmälan skulle göras om hon inte var villig att lösa detta, vi la fram flera förslag på billiga och bra lösningar, men det var hon inte intresserad av, så då polisanmälde vi det. Även om vi tycker det är en löjlig sak att behöva polisanmäla, men när man har att göra med människor som inte riktigt har alla hästar hemma så har man ibland inget annat val.
Nu verkar dock polisen tveka på om detta gjordes med uppsåt, vilket är ett krav för att det ska leda till åtal. För oss är det solklart, hon ville sätta upp ett plank (svartbyggt, anmält till kommunen) och det blev lättare för henne att ta bort buskarna så att dom kunde stå på båda sidorna om planket när det byggdes. Hon säger själv på vår inspelning att dom tyckte buskarna var döda och ville då ta bort dom för att vara snälla, så i min värld var det avsiktligt buskarna togs bort. Oavsett om det var för att planket skulle upp eller för att dom tyckte dom var döda.
Jag tycker ni ska försöka driva frågan, men jag förstår att det är jäkligt slitigt. Jag tolkade det på dig som att åklagaren inte tvekade på uppsåtet? Det är ju ändå åklagaren som väcker åtal.
Som du skriver så får de ju inte röra dina buskar på din tomt utan medgivande, oavsett orsak. Hon har ju erkänt omständigheterna i så fall på inspelningen, att hon medvetet tog bort buskarna. Enda gången jag kan tänka mig att det blir svårt att gå vidare i utredningen är om det skulle varit oklart var tomtgränsen går och vem som äger buskarna, men så tolkade jag inte detta fallet.
Lägg inte mer energi på detta, det lär aldrig leda till något åtal.
Grannens uttalande "Hon säger själv på vår inspelning att dom tyckte buskarna var döda och ville då ta bort dom för att vara snälla" gör att ni inte kommer ha någon framgång, vare sig ett brottmål (åklagaren kommer att lägga ner) eller i ett civilmål.
Försök komma över ilskan och gör det bästa av situationen, vare sig det är att sätta upp staket, häck eller flytta.
Grannens uttalande "Hon säger själv på vår inspelning att dom tyckte buskarna var döda och ville då ta bort dom för att vara snälla" gör att ni inte kommer ha någon framgång, vare sig ett brottmål (åklagaren kommer att lägga ner) eller i ett civilmål.
Försök komma över ilskan och gör det bästa av situationen, vare sig det är att sätta upp staket, häck eller flytta.
Tror hon insåg att vi aldrig skulle acceptera ”bytet” 2 m höga buskar mot 20 cm plantor.Tobbe.A skrev:
Varför ville hon först åtgärda men plötsligt ändrade sig?
Jag tycker ni ska försöka driva frågan, men jag förstår att det är jäkligt slitigt. Jag tolkade det på dig som att åklagaren inte tvekade på uppsåtet? Det är ju ändå åklagaren som väcker åtal.
Som du skriver så får de ju inte röra dina buskar på din tomt utan medgivande, oavsett orsak. Hon har ju erkänt omständigheterna i så fall på inspelningen, att hon medvetet tog bort buskarna. Enda gången jag kan tänka mig att det blir svårt att gå vidare i utredningen är om det skulle varit oklart var tomtgränsen går och vem som äger buskarna, men så tolkade jag inte detta fallet.
Vart gränsen går är solklar, dels har kommunen nyligen varit ute och precis på denna plats finns flera föremål som även finns utmärkta på tomtkartan, ekar osv.
Det åklagaren sa till mig på telefon var att hon säger på inspelningen att hennes vän tagit ner buskarna och att han tyckte buskarna var döda och därför ville vara snäll och ta ner dom. Åklagaren menade på att grannen inte bett sin vän att ta ner buskarna. Jag frågade då om det då var hennes vän jag borde anmäla i stället. Men nej hon är ju ansvarig för vad som händer på hennes tomt svarade han då.
Hemmakatten skrev:
Lägg inte mer energi på detta, det lär aldrig leda till något åtal.
Grannens uttalande "Hon säger själv på vår inspelning att dom tyckte buskarna var döda och ville då ta bort dom för att vara snälla" gör att ni inte kommer ha någon framgång, vare sig ett brottmål (åklagaren kommer att lägga ner) eller i ett civilmål.
Försök komma över ilskan och gör det bästa av situationen, vare sig det är att sätta upp staket, häck eller flytta.
Varför tror du det? Kan alla som anser att någon har döda buskar bara fritt gå in och ta bort dom menar du?
Buskarna var fullt levande och blommade väldigt fint varje sommar. Men om dom hade varit döda så borde det ju ändå vara vårt val om vi vill spara dom eller inte?
Stubbar efter spireabuskar? Brukar vara en rejäl jordklump med ett otal ”stammar” som inte låter sig grävas upp så lätt. Utlevade och fula så dom behöver föryngras. Antingen kapas med marken eller hellre bytas ut mot nya.
Svälj det hela och lägg energin på annat är mitt råd.
Svälj det hela och lägg energin på annat är mitt råd.
Vänta nu - handlar det här om spirea? Om det är så finns bara två alternativ. Antingen har grannen rätt och de var (mer eller mindre) döda, eller så har de blivit buskar igen. I dag är det exakt en månad sedan jag kapade ner vår spirea till mindre än fem cm och nu är den uppe på mellan 30 och 40 cm.
I övrigt kan jag bara hålla med de som säger att det här aldrig lär leda till åtal. Tyvärr då det kanske är det enda som skulle få grannen att fatta. Fast kanske ändå bättre för TS att bara försöka gå vidare i livet.
I övrigt kan jag bara hålla med de som säger att det här aldrig lär leda till åtal. Tyvärr då det kanske är det enda som skulle få grannen att fatta. Fast kanske ändå bättre för TS att bara försöka gå vidare i livet.