B
Hej.

Behöver ha hjälp av er alla kloka till min överprövning i min polisanmälan som gäller min granne som sågat ner buskar på min tomt.

Är det någon som har domar i liknande ärenden som jag kan skicka med min överprövning?

Mycket tacksam för all hjälp.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Det finns en klassisk prejudicerande dom om träd: https://lagen.nu/dom/nja/2015s199

Buskar skulle jag tro att det är sämre med. Principen är väl densamma, men jag gissar att polisen säger ringa skadegörelse och lägger ner frågan outredd, så det krävs nog att du stämmer grannen i en civilrättslig process för att något ska hända. Yrkar du på under 22 tkr i skadestånd blir det småmål av frågan vilket är lämpligt av kostnadsskäl. Sen gissar jag att buskarna är värda mindre än så oavsett.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en klassisk prejudicerande dom om träd: [länk]

Buskar skulle jag tro att det är sämre med. Principen är väl densamma, men jag gissar att polisen säger ringa skadegörelse och lägger ner frågan outredd, så det krävs nog att du stämmer grannen i en civilrättslig process för att något ska hända. Yrkar du på under 22 tkr i skadestånd blir det småmål av frågan vilket är lämpligt av kostnadsskäl. Sen gissar jag att buskarna är värda mindre än så oavsett.
Tack, sett att du tidigare lagt upp den domen, har skickat med den till åklagaren, stort tack.

Orkar man driva en civilrättslig process? Har som ni vet tidigare enbart haft problem med denna granne och man är på väg att ge upp.

Är rätt less nu, på den inspelning vi skickat med in till polisen säger vår granne, att hon inte själv sågat ner buskarna utan att det var en hon tagit hjälp av, han tyckte våra buskar såg döda ut och tänkte då vara snäll och såga ner dessa också. Detta tolkar polisen som att grannen inte uttryckligen bett sin vän att gå in på vår tomt och såga ner våra buskar. Frågade då om vi då istället borde ha anmält grannens vän. Men det tyckte inte polisen, vännen var ju anlitad av grannen för jobbet säger dom då. Då borde grannen också vara ansvarig? Avsiktligt bör det väl också räknas som eftersom man gjorde bedömningen att man ville vara snäll, eller tänker vi knasigt?
 
Det är en tråkig läxa att lära sig att den som begår små lagöverträdelser ofta kommer undan med dem, men ändå är det nog så.

Själv skulle jag stannat där du är nu. Grannen vet att hon gjorde fel och att du inte drar dig för att polisanmäla sådant. Förhoppningsvis påverkar det hennes framtida beteende. Och jag tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre vare sig med omprövning (av nedläggning av ärendet?) eller med en civilrättslig process.
 
  • Gilla
Gsb och 3 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en tråkig läxa att lära sig att den som begår små lagöverträdelser ofta kommer undan med dem, men ändå är det nog så.

Själv skulle jag stannat där du är nu. Grannen vet att hon gjorde fel och att du inte drar dig för att polisanmäla sådant. Förhoppningsvis påverkar det hennes framtida beteende. Och jag tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre vare sig med omprövning (av nedläggning av ärendet?) eller med en civilrättslig process.
Polisen har inte förhört grannen, vilket stör mig. Hade som du säger i alla fall varit en markering mot grannen. Men hon går runt ovetandes.

Det är faktisk åklagaren som jag pratat med som bett mig skicka in detta för överprövning. Jag förklarade för honom att jag är less och att jag inte orkar lägga mer tid på grannen nu, men då bad han mig tänka om, jag har ju redan lagt tid på det hela, så lite tid till spelar ju ingen roll. Han ville då han med domar om jag kunde hitta. Har hittat på ett par stycken i liknande fall.

Varför tror du inte på en civilrättslig process?
 
C
B Bocca skrev:
Han ville då han med domar om jag kunde hitta. Har hittat på ett par stycken i liknande fall.
Ber åklagaren brottsoffret om hjälp med det juridiska??
Mycket skall man höra innan öronen trillar av...
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Varför tror du inte på en civilrättslig process?
Dels av de skäl du anför, att man inte orkar hålla på. Dels för att du då ska bevisa en ansvarskedja och ett förstört värde (som jag iofs inte känner till storleken på. Jag tror bara inte att det är värt mödan. Tyvärr.
 
Att bara belasta domstolsväsendet med några buskar är för mig helt obegripligt.
En sådan tur att jag inte har dig som granne.
 
  • Gilla
Ben D och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Att bara belasta domstolsväsendet med några buskar är för mig helt obegripligt.
En sådan tur att jag inte har dig som granne.
För du anser att du har rätten att gå in till din granne och ta bort det som du tycker passar utan att du ska råka ut för någon påföljd? I så fall förstår jag dig.
 
  • Gilla
Gsb och 4 till
  • Laddar…
B Zlade skrev:
För du anser att du har rätten att gå in till din granne och ta bort det som du tycker passar utan att du ska råka ut för någon påföljd? I så fall förstår jag dig.
I så fall har man ingen relation till grannen eller har gjort sig till ovän eller att den där grannen är en gris. Men med så många betydligt grövre brott som inte hinns med av domstolsväsendet så tycker jag det bara är löjlig att ta upp deras tid med ett ”buskmål”
Ge din granne på truten i stället så kanske det blir ett brottsmål av det hela.
Överläggningar i tingsrätten rörande nedsågande av buskage. Jag bara ler, bättre dom ägnar tiden åt våldtäkter och rån.
 
  • Gilla
Hasselvargen och 1 till
  • Laddar…
C
GoC GoC skrev:
Men med så många betydligt grövre brott som inte hinns med av domstolsväsendet så tycker jag det bara är löjlig att ta upp deras tid med ett ”buskmål”
Nog för att det kan ta sin lilla tid, men jag har aldrig hört talas om att grova brott, eller något annat ärende heller för den delen, blir utan prövning för att domstolsväsendet inte hinner med? Det skulle inte vara så rättssäkert.
 
P
GoC GoC skrev:
I så fall har man ingen relation till grannen eller har gjort sig till ovän eller att den där grannen är en gris. Men med så många betydligt grövre brott som inte hinns med av domstolsväsendet så tycker jag det bara är löjlig att ta upp deras tid med ett ”buskmål”
Ge din granne på truten i stället så kanske det blir ett brottsmål av det hela.
Överläggningar i tingsrätten rörande nedsågande av buskage. Jag bara ler, bättre dom ägnar tiden åt våldtäkter och rån.
Du tycker inte att man ska anmäla grannar som saboterar i andras trädgårdar för att det tar tid hos rätten.
Men du uppmanar att ge granntanten en smocka, för det lär inte ta upp med tid med misshandel ?
"Jag bara ler"
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den rimliga lösningen är naturligtvis att polisen gör ett platsbesök, hör grannen, förklarar allvaret i situationen för grannen i dennes hem. Sen kan de lägga ner ärendet någon månad senare när grannen fått fundera lite över om det ska bli en jobbig rättsprocess eller inte.

Men det kräver att vi har en tillräckligt stor poliskår så att det finns tid för sådant. Där är vi inte nu med våra kring 200 poliser per 100 000 invånare. Lägst i EU.
 
  • Gilla
Hasselvargen och 6 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Polisen har inte förhört grannen, vilket stör mig. Hade som du säger i alla fall varit en markering mot grannen. Men hon går runt ovetandes.

Det är faktisk åklagaren som jag pratat med som bett mig skicka in detta för överprövning. Jag förklarade för honom att jag är less och att jag inte orkar lägga mer tid på grannen nu, men då bad han mig tänka om, jag har ju redan lagt tid på det hela, så lite tid till spelar ju ingen roll. Han ville då han med domar om jag kunde hitta. Har hittat på ett par stycken i liknande fall.

Varför tror du inte på en civilrättslig process?
Det kan bli dyrt. Om du förlorar en civilrättslig process, kan du få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är jag nästan säker på, men kolla för säkerhets skull med åklagaren som du haft kontakt med om den risken finns.

Jag förstår din vrede, Bocca, men jag undrar ändå:
Vad är det för buskar? Är det någon sort som kan växa upp igen från stubbarna? I så fall kan du kanske skydda dem med något nät på grannsidan?
 
Redigerat:
C Cider skrev:
Det kan bli dyrt. Om du förlorar en civilrättslig process, kan du få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är jag nästan säker på, men kolla för säkerhets skull med åklagaren som du haft kontakt med om den risken finns.

Jag förstår din vrede, Bocca, men jag undrar ändå:
Vad är det för buskar? Är det någon sort som kan växa upp igen från stubbarna? I så fall kan du kanske skydda dem med något nät på grannsidan?
OM beloppet man tvister om överstiger ett halvt basbelopp (Strax över 20 000kr) riskerar man att betala rättegångskostnader..
Tror inte det handlar om det här, och det sätter man ju själv i sin stämning.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.